Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan får jeg delt filer mellom 2 Pcer?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat formatert min bærbare datamaskin og vil legge inn noen filer fra min stasjonære. Begge er Windows XP. Jeg bruker krysset kabel. Brannmurene er slått av. Men når jeg kobler dem sammen står det at jeg har begrenset eller ingen forbindelse. Har også prøvd å søke etter datamaskinene, men uten hell. Det som er rart er at det fint går an å spille mot hverandre? Hvordan får jeg delt filene?? Setter pris på litt hjelp

Endret av mopedjonners
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel fildeling står på som standard. Om det er XP home, så har man ikke noe valg engang, den støtter bare enkel fildeling.

 

Du sier at du søker etter maskinene? Vil de si at de ikke har klart å finne hverandre i det hele tatt?

 

Om det ikke funker med \\navnet-på-maskinen-du-vil-koble-til, så prøv \\ip-adressen-til-den (eks. \\169.254.26.248). Det skal skrives inn i adressefeltet i windows utforsker.

Lenke til kommentar
Enkel fildeling står på som standard. Om det er XP home, så har man ikke noe valg engang, den støtter bare enkel fildeling.

 

Du sier at du søker etter maskinene? Vil de si at de ikke har klart å finne hverandre i det hele tatt?

 

Om det ikke funker med \\navnet-på-maskinen-du-vil-koble-til, så prøv \\ip-adressen-til-den (eks. \\169.254.26.248). Det skal skrives inn i adressefeltet i windows utforsker.

6470696[/snapback]

 

 

Jeg prøvde det, men ingenting skjedde

Lenke til kommentar
gå inn og sett fast ip på begge maskinene, f.eks. 192.168.1.1 på den ene og 192.168.1.2. på den andre. pass på at de får samme subnet.

6476304[/snapback]

 

 

Hvordan gjør man det?? Jeg prøvde den derre ipconfig release og ipconfig renew greia, men ipadressen forble den samme

Endret av mopedjonners
Lenke til kommentar
Har du prøvd ping? Siden du får spille, vil jeg tro det er kontakt.

 

Er begge maskinene i samme arbeidsgruppe (normalt er vel ofte MSHOME - men sjekk)?

 

Finner du maskin 1 på maskin 1 om du skjønner hva jeg mener - finner maskinene seg selv i nettverkssteder?

6475341[/snapback]

 

 

Ja, maskinene finner seg selv

Lenke til kommentar
Begrenset/ingen tilgang viser bare at du ikke har kontakt til internett (eller til et "større" nettverk)

Det XP så flott beskriver som "begrenset" betyr at den ikke finner DHCP-server.

 

Som sagt, sett manuelle IPer på masinene. Velg Start->Settings->Network connections->Local area connection. Velg properties, scroll ned til og dobbeltklipp på "TCP/IP", velg "Use the following IP address" og skriv inn f.eks 10.0.0.1 under "IP address" på den ene maskinen og 10.0.0.2 på den andre mens du setter "Subnet mask" til 255.255.255.0 på begge to.

Lenke til kommentar
Begrenset/ingen tilgang viser bare at du ikke har kontakt til internett (eller til et "større" nettverk)

Det XP så flott beskriver som "begrenset" betyr at den ikke finner DHCP-server.

 

Som sagt, sett manuelle IPer på masinene. Velg Start->Settings->Network connections->Local area connection. Velg properties, scroll ned til og dobbeltklipp på "TCP/IP", velg "Use the following IP address" og skriv inn f.eks 10.0.0.1 under "IP address" på den ene maskinen og 10.0.0.2 på den andre mens du setter "Subnet mask" til 255.255.255.0 på begge to.

6479135[/snapback]

 

Tusen takk for hjelpen. Nå funker det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...