Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Reell hastighet ved gigabit-nettverk?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gigabit-nettverk hjemme f.eks gjennom en switch, der to eller flere hjemme-PCer er tilkoblet med gigabit NIC?

Lurer på hva man får av hastigheter ved overføring, om harddiskene blir flaskehals, eller om nettverket langt i fra klarer å dytte gjennom opp mot 100% utnyttelse av båndbredde.

Om noen har sjekket hastighetene sine, vennligst si hva slags nettverksutstyr der har også.

Jeg lurer på hva jeg kan forvente meg da jeg planlegger filserver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, gigabit nettverk har en teoretisk ytelse på 125mb/s, men den reelle ligger nok et stykke under (80-90% av teoretisk)

En harddisk har en teoretisk ytelse på 150mb/s (S-ATA1), men ligger ofte på reelle ytelser fra 50-80mb/s.

Tror du får utnyttet nettet ganske så bra, og så lenge du ikke kjøper for billige komponenter. Med mindre du kjøper SCSI harddisker og ultrakjapp kontroller, så er det få muligheter for økt ytelse på filserveren din.

Jeg har ikke gigabit nettverk selv, så du får se om andre poster med erfaring, men tallene taler for seg selv.

Lenke til kommentar

Regnestykkene og de teoretiske hastighetene har jeg oversikt over ja. Hvis man virkelig får utnyttet 80-90% av gigabit er jo det strålende.

Planlegger RAID 5 med 4x250GB SATA300-disker, og et Highpoint 2310 SATA300 RAID5 PCI-E 4x, så jeg regner med ganske god leseytelse, og noe moderat skriveytelse fra filserver. Skulle ikke være noe problem å streame alt av filmer og større filer fra den da.

Noen som har konkrete erfaringer?

Lenke til kommentar
Regnestykkene og de teoretiske hastighetene har jeg oversikt over ja. Hvis man virkelig får utnyttet 80-90% av gigabit er jo det strålende.

Planlegger RAID 5 med 4x250GB SATA300-disker, og et Highpoint 2310 SATA300 RAID5 PCI-E 4x, så jeg regner med ganske god leseytelse, og noe moderat skriveytelse fra filserver. Skulle ikke være noe problem å streame alt av filmer og større filer fra den da.

Noen som har konkrete erfaringer?

6469248[/snapback]

SKulle ikke tro at HDD var noe prob...

kopierte nettopp ca: 500Gb (BackUp)

hadde rundt 80-100 Mbit i gj.snit fart.

Begge PCene har Sata1.(7200RPM)

tok sin tid...men, grei fart når man er vant med 56Kbit internett ^^

Edit: sikkert noen med bedre erfaring!

Endret av Beer£and
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...