Ueland Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Først og fremst, anbefaler alle som er aktive i sportsforumet om å hjelpe til med utformingen av en egen sportskategori: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=599604 Så; Hepp, på tide at jeg og drar meg inn i denne delen av forumet. Forruten at jeg har drevet litt med airsoft et års tid nå har jeg vært heller lite fysisk aktiv av meg, noe jeg har bestemt meg en gang for alle å få gjort noe med, og som kjent er det verste å komme i gang. Har flyttet til studenthybel ved Sognsvann i Oslo så fant ut at det var et finfint tidspunkt å komme i gang. Har kjøpt inn en sykkel og sykler nå sognsvann - sentrum tur retur hver dag (hverdager) til jobb, planlegger å fortsette med dette til høyskolen og når den starter. Ruten jeg følger (Sognsvann, Ullevål, Bislet, Slottet, Oslo S) er ca 8 Km, så da har man rundt 1,6 mil med sykling per dag. Dog skal de jo nevnes at å sykle ned går heller veldig raskt siden Sognsvann ligger ca 200 meter høyere enn Oslo sentrum, veien opp igjen er derimot en annen historie (spesielt når tempraturen nærmer seg 30 i skyggen blir det litt drøyt i den siste bakken mot Kringsjå) Jeg vil nesten tro at det etterhvert vil hjelpe bra på kondisjonen, samt for muskler i lår, tar jeg feil her så skal dere gledelig få rette meg. Men jeg har og tilgang til treningslokale over veien som jeg og kunne tenkt meg å tatt i bruk har dere noen formening om hva jeg burde sikte på å komme i gang med der, samt hvor mye jeg kan/bør trene før det blir for mye? Forruten syklingen tar jeg nå rundt 50 sit-ups per dag, og akter å få økt antallet etterhvert som formen kommer seg. (et sted må man starte) Har som mål å få trent opp det meste, dvs muskler, kondisjon etc. Endret 10. juli 2006 av Ueland Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Godt å se at det er flere som ønsker å komme seg i form . Sykkelturer vil etterhvert gjøre godt for både lår og kondis, som du sier selv. Men minner på at halvparten av treningen er kostholdet, så du bør spise relativt sunt. Et godt inntak av proteiner, samt mindre karbohydrater vil gjøre deg bra, på den måten mister man fett og beholder muskulaturen. Ang. sykkelturer, så bør man holde høy intensitet, slik at man forbrenner mest mulig og virkelig får pushet kroppen litt, er bare slik man får fremgang. Men trenger ikke å gi nødvendigvis 100% hver gang, da blir man fort såpass sliten at man er trøtt resten av dagen. Og da mister man fort motivasjon. Styrketrening ville jeg tatt etterhvert, ca 6-8 uker etter du har startet med aktiv trening, som f.eks sykling. Bør ikke pøse på med masse trening på en gang, da forsvinner motivasjonen. Det var vel stort sett det jeg kan bidra med i denne omgang, ellers bør du vurdere en titt innom iform.no, er mye bra å hente der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Det viktigste er å ha fokus på det morsomme med trening. Hvis du ikke synes trening er gøy så kommer du ikke til å holde nivået og mengden oppe. Aldri press deg over bristepunktet. Kosthold er som nevnt tidligere i tråden essensielt for treningen. Les mer om kosthold her og her. Det samme gjelder for kosthold som for trening; ikke press i deg noe fordi "det er sunt", det skal smake godt også. Du skriver at målet er å få trent opp muskler og kondisjon, men er det for å yte bedre i idrett, for å se bra ut eller rett og slett pleie helsen? Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Sykling er fin trening det, men det du må huske på er å øke distansen når du er blitt vant til sykkelturen du nå holder på med. Dette er viktig slik at du ikke stagnerer, men videreutvikler kroppen til å tåle mer belastning samt utvikle større muskelutholdenhet og lungekapasitet. Det viktigste er jo at du har begynt, så ta det med ro i starten og ting vil fort gå bedre og bedre. Treningsstudio er en fin ting. Vil absolutt anbefale å begynne å trene med vekter. Det som er viktig er å få hjelp til å sette opp et program av de som jobber der og få en instruksjonstime med dem slik at de viser deg hvordan de ulike apparatene virker samt hjelper deg med teknikk. Teknikk er noe av det viktigste når man driver på med vekttrening. Det dummeste man ser på et treningsstudio er fyren som tror han er kjempesterk når han bruker svingmomenter for å løfte vektene opp. Det er helt feil, og absolutt ikke til å anbefale. Tenk teknikk teknikk teknikk! Da vil resultatet bli mye bedre og risikoen for skader er redusert til et minimum. Som allerede er blitt nevnt av andre er kosthold ekstremt viktig. Gang på gang er jeg i kontakt med mennesker som klager på at de ikke klarer å bygge muskler eller ikke klarer å minske fettprosenten. Grunnen til at de mislykkes selv er kosthold. Kosthold er noe de aller fleste tar for gitt og mye av dagens mat er direkte usunn. Kosthold og ernæringseksperter har aldri hatt mer å gjøre og dette er blitt en vitenskap. Når det er sagt så kommer man likevel langt med et sunt vett, men dersom det stopper opp eller du ikke er fornøyd med fremgangen så anbefaler jeg deg å kontakte noen som kan dette. Sit ups er bra det. Merk at magemusklene dine trenes for utholdenhet nå, ikke for volum og styrke. Dersom du vil at magemusklene skal bli større, så må du inkludere flere mageøvelser hvor resistansen er større og repitisjonene er færre. Dette er lettest å gjøre i et treningsstudio da det er et par apparater som er veldig bra trening for magen. For ikke å snakke om knebøy og markløft som stort sett tar hele kroppen. Selv om du ikke trener på et treningsstudio enda, så er det flere øvelser enn sit ups du kan gjøre hjemme. Vil anbefale deg å ta push ups, dips og chin ups også. Da inkluderer du det meste av kroppen og du vil bli naturlig sterk. De mer seriøse inkluderer ofte chin ups og dips i treningsprogrammet sitt senere også selv om de trener på et treningsstudio da dette er veldig bra øvelser. Nå ble dette veldig generelt skrevet, men for å avslutte så kan jeg anbefale deg å ligge på ca 70% av makspuls mens du sykler. Da vil du unngå melkesyre i musklene og kroppen forbrenner hovedsakelig fett (og litt karbohydrater). Dette medfører at du kan holde på lenger og neste dag så vil du være i ganske bra form. Dette gjelder ved de lengre sykkelturene da det selvsagt bare er sunt å presse seg enda mer av og til. Ellers er det aller viktigste å spise proteiner og karbohydrater rett etter trening. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Jeg har lyst til å legge til noe som ofte kan være veldig viktig for motivasjonen. Tren sammen med noen! Personlig synes jeg det er morsomt å jogge (men jeg sykler en god del også, variasjon er fint), men jeg trener også Capoeira, noe som er helt fantastisk for motivasjonen. Det er kjempegøy, og man blir dausliten uten å merke noe til det. Hvor mye tenker man på at man er så sliten at man nesten kaster opp når man er opp ned i luften og har nettopp gjennomført et jævlig kult spark som den du danser med var helt med på? Ikke mye. I tillegg vil jeg påpeke at det er viktig å tenke på en helhetlig trening. En har en del muskler på kroppen som aldri vil bli trent om man ikke varierer treningen en del, og tenker spesielt på de. Et eksempel er støttemuskulaturen rundt knærne. Disse er det vanlig å glemme, og da får man lett problemer med menisk og lignende støtteanordninger i leddene. Jeg har overbelastet menisken før, og det er ikke noe morsomt. Det verste for knærne er fotball og jogging, så om du driver med disse to så bør du tenke på å trene opp knærne. Det er ikke så morsomt den dagen du plutselig ikke klarer å bevege deg en cm, fordi det kjennes ut som om noen prøver å skjære av deg kneet med ei rusten sag. Endret 11. juli 2006 av CAT-scan Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Som nevnt. Kosthold som første prioritet. Nummer to vil jeg faktisk anbefale deg å finne deg noe du liker å trene med. Det er lettere å trene når du synes det er gøy. Finn deg noen å trene ilamme.Så holder du motivasjonsfaktoren oppe. Ellers, til å begynne med kan du ta noe helt rolig, du finner flere treningsformer som er anbefalt for "nybegynnere" (Altså at du har trent i under 1 år) Så må du finne ut hva du ønsker å oppnå med treningen. Vil du bli i bedre form (du sier jo at dette er ett ønske), god kondis ? slankere ? Vil du ha større muskler ? Kan være lurt å finne ut dette før du begynner å lete etter treningsprogrammer. Da det er forskjell på treningen for å se bra ut på stranda og treningen for å sykle oslo - trondheim (sier seg selv at for store/tunge muskler er ett dårlig trekk der) I Grove trekk kan du vel si at du trener 1 muskelgruppe med for så å ha 3-4 dagers hvile. Det er dette som varierer på om du er i god form eller om du er i dårlig form. Altså mengden hvile en muskel trenger før den er helt restituert. Edit : Dette gjelder for en muskel når du tar den helt ut. Altså er det ingen problemer å trene hver dag i uka, bare ikke maks belastning hver dag, på samme muskelgruppe (f.eks biceps). Du kan sikkert også med fordel lese om forskjellen mellom aerob og anaerob trening. Endret 12. juli 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Er enig med de som sier at du bør finne deg en treningspartner, men hvis det viser seg å være vanskelig eller umulig så er det bare å dra fram en mp3 spiller. Det hjelper for mange, og det hjelper for meg. Sykle kan man gjøre aleine, trenger ikke en partner for å sykle litt rundt mener jeg. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Så må du finne ut hva du ønsker å oppnå med treningen. Vil du bli i bedre form (du sier jo at dette er ett ønske), god kondis ? slankere ? Vil du ha større muskler ? Takker for mange gode tips, ser jeg må lese litt når det gjelder kosthold å se om jeg ikke kan få plukket opp et tips eller to der Når det gjelder formål; Å komme i generelt bedre form, dvs å bli både sterkere samt få en skikkelig kondisjon, å kunne klare 3Km innen en fornuftig periode blant annet er ønskelig. Er nok av skogsveier i området her rundt Sognsvann så nok av område å løpe på for å få ut litt energi, sånt sett et perfekt område når man ønsker å komme i bedre form. Eulogy: Av en eller annen rar grunn er jeg veldig skeptisk til å sykle rundt i Oslo mens jeg hører på musikk.. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Rundt Sognsvann bør det vel gå greit? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Hirr, bra poeng. Der burde det nok gå litt bedre ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå