Gå til innhold

Kluss med volumbokstaver pga to OS-installasjoner

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en harddisk (HD1) som jeg har brukt WinXP på i en god stund nå, men kjøpte nylig en ny harddisk (HD2).

Jeg installerte samme Windows-versjon på HD2 uten å formatere HD1, og nå står den gamle installasjonen som c:, mens den nye er e:.

Hvordan bytter jeg, slik at den nye harddisken (HD2) blir c:?

Burde jeg ha formatert HD1 først? Jeg valgte å ikke gjøre det siden det ville gjøre overføring av gamle filer mye vanskeligere.

Jeg har lagt merke til at enkelte programinstallasjoner nå har "c:\..." som default, mens andre skjønner at det er e: som gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har HD2 (ny) som master, og HD1 (gammel) som slave.

Jeg vet ikke om jeg gidder å kjøpe Partition Magic kún for det... :thumbdown:

I tillegg så må jeg legge en del gigabyte over på DVD-er for å beholde filene mine, hvis jeg skal formatere HD1. :ermm:

Det er så jævlig kjedlig å kjøpte ny harddisk for å formatere, installere OS på nytt, og alt det dritet... Lenge siden jeg har behøvd å gjøre det.

Endret av Monster
Lenke til kommentar

Du valgte litt feil måte å gjøre det på. Du skulle ha koblet ut den gamle disken da du installerte på den nye. Etterpå kan du koble til den gamle igjen.

Tror det er svært vanskelig å rette opp slikt i ettertid.

Hvis du kobler vekk den gamle nå så vil antagelig ikke den nye boote?

Lenke til kommentar
Du valgte litt feil måte å gjøre det på. Du skulle ha koblet ut den gamle disken da du installerte på den nye. Etterpå kan du koble til den gamle igjen.

Ja, det virker smart--skal gjøre det. Jeg hadde uansett ikke installert mer enn hovedkortdrivere, enda. Det var et slikt svar jeg var ute etter. Takk.

Tror det er svært vanskelig å rette opp slikt i ettertid.

Hvis du kobler vekk den gamle nå så vil antagelig ikke den nye boote?

6470643[/snapback]

Mulig.

Forresten, noen som vet om det kan bli problemer med brukerlisenser, siden jeg kommer til å ha gå litt frem og tilbake mellom installasjonene før den nye harddisken er "perfekt"? Jeg tenker da først og fremst på Windows og Norton IS 2006 (jeg installerer alltid virusbeskyttelse ASAP)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...