Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til montering av Pioneer DEH-30MP


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

6468456[/snapback]

 

Hmmm....jeg har også kjøpt det anlegget. Men, hos meg funker alt utmerket.

Har du koblet etter bruksanvisningen??

Jeg er også helt grønn når det gjelder sånne ting, men jeg koblet som det stod på anvisningen og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234
Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

 

 

Det som må til, og som det som regel er på alle bilstereoer, er at du må ha ein plusskabel frå batteriet til ein av leidningane på bilstereoen. Det som er kopla no, er mest sannsynlig at du har kopla alt inn på plusskabelen frå tenninga. Ergo vil spilleren kun fungere når tenninga er på. Viss du har multimeter, kan du enkelt sjekke om det er ei ledning framme i dashen, der med radioen, som er 12V uavhengig av tenning. Denne skal isåfall koplast til "minne- funksjonen" på spelaren. Då vil alt, radiostasjonar og cd-spor bli lagra når du slår av spelaren.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

6468456[/snapback]

 

Hmmm....jeg har også kjøpt det anlegget. Men, hos meg funker alt utmerket.

Har du koblet etter bruksanvisningen??

Jeg er også helt grønn når det gjelder sånne ting, men jeg koblet som det stod på anvisningen og det gikk helt fint.

6468640[/snapback]

 

Når jeg tok ut det gamle annlegget passet ikke den gamle ISO adapteren(36 pins) i den nye spilleren, derfor måtte jeg kjøpe en ISO overgang. Den fikk jeg kjøpt på biltema. Den tror jeg hadde 26 pins. Så alt ser ut som det fungerer, men alle innstillinger blir resatt når jeg slår av tenningen.

 

Er det noen som har vært borti dette før?

 

T

Lenke til kommentar
Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

 

 

Det som må til, og som det som regel er på alle bilstereoer, er at du må ha ein plusskabel frå batteriet til ein av leidningane på bilstereoen. Det som er kopla no, er mest sannsynlig at du har kopla alt inn på plusskabelen frå tenninga. Ergo vil spilleren kun fungere når tenninga er på. Viss du har multimeter, kan du enkelt sjekke om det er ei ledning framme i dashen, der med radioen, som er 12V uavhengig av tenning. Denne skal isåfall koplast til "minne- funksjonen" på spelaren. Då vil alt, radiostasjonar og cd-spor bli lagra når du slår av spelaren.

6470606[/snapback]

 

Alle kabler er jo koblet gjennom en plugg som jeg da kobler til bilradioen.

Er det en spesiell farge på denne kabelen til bilstereoen?

Når du sier plusskabel, mener du en kabel som går fra plusspolen på batteriet?

Kobler man da multimeteret til hver ledning da for å sjekke om det er noen med 12V? Bruker ikke tenningen 12V?

HVis det ikke finnes noen 12V ledning, må jeg da strekke en ledning fra batteriet til spilleren, er det en spesiell ledning jeg da må kjøpe?

Beklager alle spørsmålene, men dette har jeg ikke noe greie på og da må jeg ha det inn med teskje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234

Det er mest sannsynlig at der er to plussledningar på den 36-pins koplinga. Ein direkte frå batteriet, og ei som går gjennom tenning. Desse kan som regel, MERK "som regel", vere raud og raud med stripe. Det du kan gjer, er å bruke multimeter til å sjekke dette. Du kopler COM til karosseriet (jord), og så sjekker du spenning på alle leidningane med tenninga på. Du vil då mest sannsynleg måle 12V på minst ein av leidningane. Så kan du slå av tenninga og måle på dei som før var 12V, då vil du finne ut hvilke som er tenning og hvilke som er direkte fra batteriet. Når det er gjort, må du kanskje bytte om noen av ledningane på ISO-kontakta for at det skal funke.

Lenke til kommentar
Det er mest sannsynlig at der er to plussledningar på den 36-pins koplinga. Ein direkte frå batteriet, og ei som går gjennom tenning. Desse kan som regel, MERK "som regel", vere raud og raud med stripe. Det du kan gjer, er å bruke multimeter til å sjekke dette. Du kopler COM til karosseriet (jord), og så sjekker du spenning på alle leidningane med tenninga på. Du vil då mest sannsynleg måle 12V på minst ein av leidningane. Så kan du slå av tenninga og måle på dei som før var 12V, då vil du finne ut hvilke som er tenning og hvilke som er direkte fra batteriet. Når det er gjort, må du kanskje bytte om noen av ledningane på ISO-kontakta for at det skal funke.

6476614[/snapback]

 

 

Takk skal du ha!

Dette er til stor hjelp, skal teste det ut i ettermiddag.

Lenke til kommentar

Byttet akkurat cdspiller på min Opel Astra og fikk samme problemet.

Jeg måtte klippe kablene som lå der fra før til en sony spiller, og føre over til en isokontakt, så får vell se etter den 12+ ledningen fra batteriet på den gamle delen av kabelspagettien som lå der :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

 

Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

6468456[/snapback]

Hadde samme problemet i min astra 92 modell. Byttet om på gul og rød leding bakpå spilleren, og problemet var fikset :) (gul til rød, rød til gul)

 

Edit: Ja, vi snakker om samme spiller her. :)

 

Men jeg kan ikke slå på spilleren når uten at tenninga står på (enten motoren går, eller alle lamper på dashbordet lyser, og dette trekker jo no satans med strøm?)

 

Hvordan fikser jeg dette? :)

 

Problemet var der før jeg bytta om på kablene også....

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en 98 modell Opel Astra.

Har kjøpt ny bilradio Pioneer DEH-30MP.

Monteringen gikk enkelt da spilleren hadde ISO-inngang.

Problemet er at spilleren mister alle innstillingene når jeg slår av og på tenningen.

Slik var det også med mitt gamle annlegg. Mangler jeg en kabel som skal kobles til batteriet kanskje?

Jeg kan ikke noe om montering av bilradio.

Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.

 

T

6468456[/snapback]

Hadde samme problemet i min astra 92 modell. Byttet om på gul og rød leding bakpå spilleren, og problemet var fikset :) (gul til rød, rød til gul)

 

Edit: Ja, vi snakker om samme spiller her. :)

 

Men jeg kan ikke slå på spilleren når uten at tenninga står på (enten motoren går, eller alle lamper på dashbordet lyser, og dette trekker jo no satans med strøm?)

 

Hvordan fikser jeg dette? :)

 

Problemet var der før jeg bytta om på kablene også....

6546091[/snapback]

 

Det er sånn det skal være det serru. Og nei, det trekker ikke noe satans med strøm om du har tenningslåsen i første hakket (som jeg regner med er det eneste du trenger)

 

Om du hadde koblet rød og gul til 12V konstant så kunne du skrudd på spiller uten å ha nøkkelen i tenningslåsen engang. Men hva skjer om du glemmer å skru av spilleren ei natt? DET trekker strøm ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...