Gå til innhold

Asetek Waterchill Xtreme = Xtreme Lekkasje

Anbefalte innlegg

Hei.

Som headlinen sier så sliter jeg litt med at jeg støtt og stadig går tom for vann i vannpumpen! :no:

Her er storyen:

De hurtigkoblings nipplene er virkelig noe for seg selv. ikke nok med at begge koblingene på pumpen leker vatn ut av om man såvidt er borti slangene, det verste er nok chipset blokka der det ikke bare leker fra hurtigkoblingen men også fra ene gjengehullet!

Virker som om de hurtigkoblingene ikke lenger er tette dersom det blir stor temperaturforskjell, dvs at vannkjølinga går fra 30grader på vatnet til 40...

Tror det har noe med at den medfølgende original slangen fra asetek er i såpass bedreten kvalitet at den er følsom mot slike forandringer... i hvert fall det intrykket jeg har fått etter ett par søk på google.erdinvenn.com

PS. bare så det er sagt så er ikke dette brukerfeil, ser det går opp og opp igjen om at det er brukeren som ikke har kuttet røret bra nok (perfekt 90 grader).

nå skal det sies at begge punktene på pumpen har slutten på originalenden (dvs maskinkuttet hos produsenten... med "100%" nøyaktighet)

Så til spm ett mitt da,

Etter at samtlige av mine problem ligger i nipple området så tenkte jeg å bytte ut alle

punktene i noe med skikkelig kvalitet, men klarer ikke helt å finne ut riktig dimensjonene, fakkern ta 1/4 tomme 3/8tomme osv!

Jeg har 10mm utgaven av WaterChill CPU/VGA/Chip Xtreme Kit

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310130

så spm mitt er om

Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...8ID&mcat=14s295

blir riktig dimensjonert, både for gjengehullene i vannblokkene,pumpa og lignende.

ikke alle produktene i settet har avtagbare nipler så jeg må nødt å ha slangedimensjonene som jeg har fra før (dvs 10mm yttermål?)

sitter med en utslitt laptop og en pc som flyter utover stua nå så hurtig svar ville blitt satt pris på :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har funnet ut at dette kanskje vil være riktig:

Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx5/16"ID

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...6ID&mcat=14s295

vil dette bli riktig for den medfølgende slangen med ytter 10mm og inner 7,5

eller denne?

Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx1/4"ID

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...4ID&mcat=14s295

er tett før jeg går amok og hiver asetek greiene vegg i mellom, korfor kan ikke de følge standarden til alle andre? :no:

aller beste hadde nok vært å byttet ut alle slangeniplene til større kaliber men det går jo selvfølgelig ikke ann siden asetek har vært så "snille" og tatt innfelte koblinger på cpu blokka og hdd blokka!

Lenke til kommentar

Hadde samme problemene med min Asetek Waterchill Xtreme. Jeg tok med de orginale niplene til en rørlegger, som fant andre nipler som passet. Men nå skal jeg bytte ut hele dritten. Noen ganger ser det ut til at pumpen bare stopper. Da må jeg klaske til den for at den skal starte igjen :nei:

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er bruker feil så kan det jo faktisk være feil med settet.. Så ta kontakt med Komplett og send ihvertfall chipsett kjøleren i retur.

Jeg har hatt Waterchill sett med de samme koblingene i flere år uten noen problemer(bortsett fra brukerfeil) og jeg har ikke perfekte 90 graders kuttete slanger. Jeg liker også orginal slangen. Fleksibel med tykke vegger. Men slangene liker ikke å ha for mye sideveis stress rett foran koblingen.

Jeg har demontert en del ganger og med en liten blåse test får oppstart så merker man raskt om settet er tett eller ikke.

Men har sett mye lovprising av Tess en butikk med kompetanse og det meste av koblinger. Hvis du er i nærheten av en butikk kan du jo sikkert stikke innom med delene og få de til å bytte for deg.

Endret av powderdays
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har kjørt endel vannsett blant annet den første utgaven av Waterchill antarctica som kom. Radiatoren til settet er sjefsbra, ræva lakkert (lakken flasser av om du kommer borti med skrujern eller lignende, og bulker lettere enn aluminiums folie, men går ikke i stykker), men har prima kjøleegenskaper. Radiatoren ligner på blackice pro radiatorene som var på markedet (og som vel forsovidt er tilgjengelig enda) den gang.. Jeg hadde null problem med lekasje, men så brukte jeg all kablingen som fantes for å ha minst mulig stress på koblingene. Eneste jeg fant var at settet fordampet mer vann enn vanlig (dette er eneste grunnen så vidt jeg kunne finne da det ikke var det minste tegn noe sted på lekasje), slik at jeg måtte fylle på vann hele tiden. Settet kjølte bra nok, men av ymsegrunner ble slangene møkkete selv om jeg brukte antialge middel, rens og diverse ræl... Kjøleegenskapene var like gode, men det var ikke så pent med brune slanger :).

Jeg bytta fra waterchill mest pga pumpebråk og vanngrums for n-te gang og ikke keen på å rense rælet enda en gang (skru opp vannblokkene og pusse med tanbørste og zalo og diverse..). Og når jeg fikk meg et GAinward CoolFX grafikkort så kjøpte jeg en vannblokk som passa slangediameteren til settet. Gainward sitt coolfx sett var av særdeles bra kvalitet, Eheim pumpe og reservoar (som kobles direkte på pumpen) og blackice pro radiator (dog 1x120mm ikke 2x120mm som waterchill var), både grafikkort og cpu ble kjølet like bra som waterchill hadde gjort med mitt gamle Geforce2 Ultra kort (dog det nye 6800 ultra kortet produserte varme som en husovn).

Etter mye om og men syntes jeg det kanskje var på tide å klokke litt.. da var det jeg fant ut av at radiatoren ikke nødvendigvis var på kapabel til å havne opp med enda mer varme.. Snakka endel med microplex som sa at det var lite å hente på 1/2" kontra 3/8" ID på slange/system, men jeg valgte å kjøre på 1/2" alikevel. Bytta til masse ræl.. blant annet dangerden blokker til cpu og gpu, og swiftech pumpe og vanntank.. Hadde jeg kunne ombestemme meg så hadde jeg holdt meg til 3/8" mest da det er mest utstyr som støtter dette (til en fornuftig pris) og utrolig mye enklere å ha med mindre slanger å gjøre. 1/2" er stort.. på grensen til for stort. NÅ fikk jeg lekasje.. wohoo.. føst lakk mine elendige stripsinger av slangen på cpu blokken.. BWAH hele 6800 ble sprayet med kjøleveske (som forresten ikke leder strøm), sukk tørke tørke tørke.. så sprakk verdens dårligste radiator (Swiftech mcres5.25, noe plast ræl med plast nippler), og den var enda værre å få nipplene lekasjefrie..Sukk gjengetape fra a-å... Så nå har jeg viftekjøling på alt samma og har et overpriset vannkjølingsanlegg -vanntank på hylla. Har vurdert å sette inn ny tank, men trenger nye gpu blokker da jeg nå kjører sli og nye grafikkort.. sukk, neppe verdt penga...

Uansett.. Har du problemer med et sett.. behold de gode delene..

Tips? Behold radiatoren (om den er av blackice pro typen og er 2x120mm eller større), kjøp en swiftech apogee cpu kjøler og Eheim pumpe med mistress tank, eller en annen tank som passer eheim pumpene direkte.. Ikke det at jeg ikke er fornøyd med swiftec pumpa.. for all del.. men eheim er bygd for 3/8".. kjør 3/8"!! ikke 1/2".. Og AC sine GPU kjølere er bra om du da ikke kjører swiftec sin som det følger med kjøleribber til gpu minnet til (MCW60).. snasne saker som ikke dreper lommeboka..

Lenke til kommentar

Nettop sent mitt sett i retur til komplett pga "groms" i vannet selv med anti alga fluid osv. var der _før_ jeg helte i vann. Skjermkort blokken hadde også sprekkt ved den ene nipplen, pumpen stoppet og startet når den ville og hadde ikke kontakt med den i windows via usb. så komplett har nå sett på det og det er nå på vei et flunkende nytt sett til meg :D de har til og med lagt til 1x120 mm på radiatorern fra 2x120mm til 3x120mm fordi de ikke hadde riktig sett inne :p håper jeg år plass :p

Lenke til kommentar
Til info så kom de første Waterchillsettene med blackice pro ;) Waterchillslangene er 7mm ID/10 mm OD

7543163[/snapback]

Det stemmer ikke såvidt jeg har skjønt. De helt første waterchill settene ble levert med denne radiatoren. Det kan man også se på bildet på denne siden.

radiator.jpg

Francis :D

EDIT: Skrivefeil.

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...