hyp3z Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) TOSHIBA EQUIUMM50236N Pentium-M 740 1,73 GHz 1024 MB DDR2 14" 1280 x 768 TFT DVD+-RW Intel Media 900 Realtek ALC250 5-i-1 kortleser Microsoft Windows XP Home Edition Microsoft Works® 8.0, Intervideo WinDVD creator, Microsoft® Office OneNote™ 2003 2,4 kg Koster 5999 på www.elkjop.no, og lurer på om jeg skal gå for det. Nå hadde jo komplett et lik(?) pc på tilbud forrige uke, men da med halvparten av minnet og 15,4" skjerm istedet for 14". For mitt bruksområde betyr minnet mer enn skjermstørrelsen, og lurer vel egentlig på hva andre kan si meg om denne maskinen? Er CPU'en avleggs? Osv.. edit: glemte link http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...m_specification Endret 23. juli 2006 av hyp3z Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Du finner tester av denne som Satellite M50 hvis du googler litt. Noen modeller i Sattelite-serien til Toshiba har bare blitt omdøpt 'Equium' i Europa nylig ser det ut til. (Edit: Kan være et serienavn designert til 'storkunder'. I UK, for eksempel, ser later det til at det er også er butikker i Dixons-konsernet som selger 'Equium'.). Har ikke prøvd akkurat denne, men et kjapt nettsøk ser ut til å bekrefte inntrykket jeg har fra andre av Toshibas rimeligere bærbare fra samme generasjon: "Helt grei". Batteritiden ser ut til å være drøye tre timer og vekten faktisk så lav som i underkant av 2.4Kg + strømforsyning. Prisen tatt i betraktning ser denne ut til å være et utmerket kjøp for en student/kontormaskin med brukbar portabilitet. Bare ikke forvent noen fabelaktig ytelse, og spesielt ikke grafikkytelse. Endret 11. juli 2006 av qwert Lenke til kommentar
hyp3z Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 takker for svar. Fikk lest et par omtaler jeg også nå. Grafikkytelse er ikke viktig, men dette med batteritid er jo et litt viktig moment. Er student, så både bra batteri og lav vekt er greit å ha med seg, men aller viktigst er prisen - og den var jo feiende flott.. Merkelig at elkjøp ikke spesifiserer at maskinen veier 2,4kg, men faktisk 2,7kg. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Grafikkytelse er ikke viktig, men dette med batteritid er jo et litt viktig moment.10.8 V x 4000 mAh ~ 43WHr. Med litt undervolting tilsier vel dette ca. tre og en halv time som skrivemaskin med MP3 og WLAN i strømsparingsmodus.Er student, så både bra batteri og lav vekt er greit å ha med seg, men aller viktigst er prisen - og den var jo feiende flott.. Merkelig at elkjøp ikke spesifiserer at maskinen veier 2,4kg, men faktisk 2,7kg. Skrivefeil, tipper jeg. Toshiba sier 'fra' 2.26Kg for Equium M50 og 305g for strømadapteret. Legg på en strømledning så er man på 2.7Kg i komplett reisevekt. Hva portabilitet angår synes jeg størrelsen her er akkurat i grenseland slik at man ikke *må* ta hensyn til om man skal ha den med eller ikke. Altså at man ikke pakker ting i forhold til maskinen, om du skjønner hva jeg mener. Liten nok til å ligge i ryggen på en 'dagligsekk' med en genser rundt, og (nesten) lett nok til at man ikke tenker særlig på det. Med en 15" er det mere slik at jeg lurer på om jeg skal gidde å drasse på den 'store' PC-sekken, eller at jeg ender opp med to kolli (ugh). Ikke akkurat ultraportabel, men en fjortentommer på drøye to kilo er mye lettere å ha med rundt og er et godt kompromiss om man ønsker fulltørrelse tastatur (noe man ikke får på en 12"). En maskin som denne er også adskillig mere praktisk om bord på et fly, for eksempel. Det er rett og slett ikke plass til å jobbe skikkelig med en 15" på trange Norwegian, mens med en Asus W3 (som har ca. samme mål som denne) går det greit. Lenke til kommentar
hyp3z Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Jepp, ser ganske så kjekk ut denne her. :-) Var i full gang med bestilling her med så gikk jo nettbutikken ned for telling.. Legger nok inn en bestilling i morgen (har jo 30 dagers returrett..), så får jeg komme med litt tilbakemelding her når jeg får tak på den. Er egentlig mest spent på om skjermen er av samme kaliber som storebroren M70s 15,4" TFT skjerm. Dette, og om batteriet er brukbart nok for mitt bruk. Dessuten hadde det vært kjekt å prøvd å trikse med undervolting for å makse batteriet enda litt mer, dersom dette er mulig på denne prosessoren (?). Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Dessuten hadde det vært kjekt å prøvd å trikse med undervolting for å makse batteriet enda litt mer, dersom dette er mulig på denne prosessoren (?).Det bør gå. Core-prosessorene tillater ikke lengere å senke spenningen lavere enn oppstartsspenningen (slik at undervolting bare hjelper på medium til høy last - de har tross alt ULV-modeller å selge...), men SVJV er ikke dette en begrensning på noen Pentium-M med (mindre de har lagt til dette i en senere stepping). Selv foretrekker jeg RM-Clock til dette (mindre bloat enn Notebook Hardware Control). Min 1.7GHz Dothan sparte rundt 15% strømforbruk (en halvtime ekstra) ved lav last. Lenke til kommentar
hyp3z Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Fikk bekreftelse fra Elkjøp.no idag om at maskinen ble sendt idag, så da bør den snart være her. (kjapt..) Har også vært å sniktrykket litt på en eksakt lik toshiba på en butikk i nærheten, og mine første inntrykk var positive: - maskinen er liten og lett - har et veldig fancy design, svart og sølv går igjen fikk ikke testet hverken ytelse eller hørt på støynivået der den stod utstilt, dog. Ting jeg fortsatt er usikker på er - om tastaturet er godt å skrive på - føler meg ikke helt hjemme med Glossy lcd-skjermer, men dette er nok en vanesak - windows-knappen er oppe i høyre hjørne av tastaturet - touchpad'en er muligens i det minste laget(?) Da skal jeg prøve å bekrefte/avkrefte disse påstandene mine i denne topcien når jeg får pc-en i hus Lenke til kommentar
hyp3z Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Fikk hentet maskinen på posten idag, og skriver dette innlegget på den i dette øyeblikket. Har fått prøvd den ut i noen timer nå, og tenkte jeg skulle gi litt tilbakemelding på den. Maskinen virket mye mindre da jeg pakket den opp enn da den stod utstilt i butikk. Og vekten er helt flott, 2,3 eller 2,4 kg. Selve skjermen er veldig tynn, og er snop å se på.. I bruk er skjermen svært fin og skarp, med grei innsynsvinkel. Har enda ikke ladet maskinen siden jeg pakket den opp, og har nå 57% igjen av batterikapasiteten. Tastaturet er godt å skrive på, og jeg trykker sjelden feil. Høyttalerne var faktisk ganske ok å høre musikk på, men mangelen av bass er jo et faktum. Kommer tilbake med mer info etterhvert Endret 15. juli 2006 av hyp3z Lenke til kommentar
hyp3z Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Nå har jeg hatt maskinen i et par dager, og er vel så fornøyd som det går an å bli. Høyttalerne overrasket meg mye etter å ha hørt på både musikk og sett film, den er utrolig klar og detaljert i lydbildet. Å se "Matrix" gikk også helt smertefritt, og man får en slags "surround" som funker utrolig bra grunnet Toshibas TruSurround XT teknologi. Konklusjonen blir vel egentlig å beholde pc-en ettersom den helt klart falt i smak hos meg. Nå ser jeg forresten at Elkjøp/Lefdal har justert opp prisen igjen, til det dobbelte (!): http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...20EQUIUMM50236N Dersom noen er interesserte i bilder, eller har andre spørsmål så kan jeg godt være behjelpelig. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Tenkte på å kjøpe denne maskinen jeg og, men stakk innom den lokale Elkjøp butikken fordi de hadde den på lager der. Men der kostet den 4000(!)kr mer enn på nett. Stygge Elkjøp. Samtidig var de utsolgt for den på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå