funkweb Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Trenger hjelp til noe. <div id="root"> <div class="banner"> </div> <div id="content"> <div class="left-padding"> <div class="left"><?php include_once 'meny.htm'; ?></div> </div> <!-- Her vil jeg at informasjonen skal komme opp når jeg klikker på linkene i meny.htm --> <div class="right"><?php include_once 'forsiden.htm'; ?></div> </div> </div> <div id="footer">Footer</div> Når jeg viser index.php, så fungerer begge include, men hvordan skal jeg da når jeg klikker på en link i meny'en og informasjonen skal komme opp der class="right" er.. hmm. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 da skriver du linkene slik index.php?p=SIDENMIN og der class right er skriver du <?php $p = $_GET["p"]; if(empty($p)) include("forside.htm"); else include($p); ?> Ikke at dette er noe spesi sikkert els, men var bare for og vise noe enkelt. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) jeg har nettopp starta med noe likens og har funnet ut at dette er vel den enkleste metoden: <?php if (id == "") echo ""; }elseif (id == "left") { include "meny.htm"; }elseif (id == right) { include "forsiden.htm"; }else{ echo "Det var en feil i adressen eller i en link."; } ?> Jeg anbefaler å bruke php filer til include da. Linkene bli da slik: <a href="?id=left">Left</a> <a href="?id=right">Right</a> Kansje noen har det bedre, men dette er et enkelt oppsett som jeg bruker. Lykke til med sia. Endret 10. juli 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Hvor henter du "id" fra? Og jeg forstå ikke helt hvordan det der skal bli til slutt. Slik ser da min index.php ut <?php include('header.php'); // Alt fra <!DOCTYPE> til <body> include('menu.php'); // Menyen, ferdig med <div id="meny"> <li><ul> osv. $side = $_GET['side']; // Hvordan vil vi hente sidene? $mappe = "include/"; // Hvor skal PHP lete etter sidene? $ink = ".inc.php"; // Filendelsen. Feks index.inc.php er lovlig, men ikke index.php echo "<div id='contentwrap'><div id='content'>"; if(empty($side)) // Hvis $side ikke inneholder noe info, så gjør vi dette { include($mappe . "hovedsiden.php"); } elseif(!empty($side) AND !preg_match("#../|^/#", $side) AND file_exists($mappe . $side . $ink)) // Sjekker at $side ikke er tom, ikke inneholder ulovlige tegn (som feks ../ etc) og at $side eksisterer. { include($mappe . $side . $ink); // Da inkluderer vi fila } else { include($mappe . "404.php"); // Hvis ikke viser vi en 404 } echo "</div></div>"; include('footer.php'); //inneholder alt statisk innhold. ?> En veldig grei og oversiktlig index, hvor all style osv gjøres i css, eller i de filene som inkluderes. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Selvfølgelig er det også en fin mulighet. Men det var ikke det han spurte om Man lurte på om hvordan man linka til en av includene hvis jeg ikke misforsto da. Id er bare noe enkelt som jeg bruker. f.eks. index.php?id=bilder id er ikke standard. Jeg bare bruker det siden det gir litt oversikt. Kan ogdå bruke side eller noe sånt Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Selvfølgelig er det også en fin mulighet.Men det var ikke det han spurte om Man lurte på om hvordan man linka til en av includene hvis jeg ikke misforsto da. 6468229[/snapback] Han spurte hvordan han fikk infoen inn i <div class="right"></div>, og det kan lett gjøres ved å bruke et includescript Hvordan han linker til den ser han vel selv, men for å nevne det, som så mange ganger tidligere, angis det i $_GET['side'], feks. Og man kommer da til forsiden ved å gå inn på "http://domene.no/?side=forside" Id er bare noe enkelt som jeg bruker.f.eks. index.php?id=bilder id er ikke standard. Jeg bare bruker det siden det gir litt oversikt. Kan ogdå bruke side eller noe sånt 6468229[/snapback] "Id" er da ikke gyldig, må da isåfall være $id, eller $_GET['id']. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Ja skrev feil der, så det nå. Skrev igså feil på sia me med den "$" tegnet. Ble litt frustrert over det. Gjore vist samme feilen her. Altså så skulle det være: ($id Sånn for å informere om det. PS. han spurte om hvordan man fiksa det slik at når man klikket på en link så kom informasjonen opp i right delen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå