Gå til innhold

Mye mas om krav til strømforsyning

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg skryte litt av Seasonic.

Oppgraderte nettopp til:

Asus A8N-SLI Premium

AMD Athlon 4000+ s-939 (San Diego)

BFG 7900 GTX OC (som sier MINST 400w med 27A på 12v.)

2 gig (2x1) Corsair twinx3200 c2

Samsung 250gb S-ATA

NEC DVD-brenner

Alt dette i mitt herlige Arctic Cooling Silentium T1 kabinett med kvalitets:

Seasonic 350w PSU med 17A på 12v.

Fungerer som en drøm etter timesvis med høy belastning. Ikke tegn til ustabil.

Er det oppskrytt med 600w PSU'er med 30A 12v railer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt att det er flere enn bare meg som ikke mister hode helt når det gjelder PSU. Har satt sammen flere maskiner med nyere cpu og skjermkort i brukte kasser med 300-350 PSU og dette har fungert utmerket.

Er jo mange som ikke vil teste først dem svir av 1000-1500 kroner på ny psu.

Maskinen jeg sitter på nå står det en 250W psu i og etter flere PSU kalkulatorer jeg har testet på nett skulle den ikke ha startet opp og langt fra være stabil.

Lenke til kommentar

Seasonic er fantastiske PSUer, det skal de ha.

Er ellers enig i dette med alt for høye krav i forhold til det som virkelig trengs, det er vel produsentene som Nvidia osv som sier minst 450w for at de skal være 110% på den sikre siden. De fleste på forumet tror Nvidia sier det helt marginale man absolutt må ha, så alle anbefaler 500w+++ til middels strømkrevende systemer som fint klarer seg med 350-400w.

Lenke til kommentar

AT du har nok watt disponibelt betyr ikke alt. Når det går mye strøm i et elektronisk komponent, blir det varmt. Når det blir varmt, leder det mer strøm, noe som igjen fører til at den bli enda varmere. Dette betyr igjen at du med en liten strømforsyning belaster komponentene i den til det maksimalen, noe som ikke alltid er godt for hverken strømforsyningen eller resten av komponentene i maskinen din.

Lenke til kommentar
AT du har nok watt disponibelt betyr ikke alt. Når det går mye strøm i et elektronisk komponent, blir det varmt. Når det blir varmt, leder det mer strøm, noe som igjen fører til at den bli enda varmere. Dette betyr igjen at du med en liten strømforsyning belaster komponentene i den til det maksimalen, noe som ikke alltid er godt for hverken strømforsyningen eller resten av komponentene i maskinen din.

6467762[/snapback]

Mener å ha sett flere tester der det viser seg at det blir mer varmeutvikling ved 50-60% belastning enn ved næremere 100%.

At gode PSU'er er mest effektive (minst varmetap) på nesten maks belastning.

Lenke til kommentar

Effektiviteten stiger med økende temperatur, ja. Dette nettopp grunnet det Natrium skisserer, at på-motstanden i transistorene synker når temperaturen øker.

Men denne temperaturøkningen er normalt et resultat av økt belastning, som fører til økt effektomsetning. Men pga den fallende resistansen vil dette stabilisere seg, fordi disse strømforsyningene er stabiliserte vil man aldri oppleve strømrusing på samme måte som i feks utgangstrinnet på en forsterker. Den relative varmeutviklingen er høyere ved 50% belastning enn ved 100, men den totale varmeutviklingen vil nok alikevel være høyere ved maks belastning, da den fallende resistansen ikke er porposjonal med økningen i temperatur.

Ser forøvrig ikke hvordan dette kan påvirke andre komponenter i systemet. Da er det i så fall en meget dårlig strømforsyning.

Lenke til kommentar
Den relative varmeutviklingen er høyere ved 50% belastning enn ved 100, men den totale varmeutviklingen vil nok alikevel være høyere ved maks belastning, da den fallende resistansen ikke er porposjonal med økningen i temperatur.

Da skjønner jeg.

Ser forøvrig ikke hvordan dette kan påvirke andre komponenter i systemet. Da er det i så fall en meget dårlig strømforsyning.

6468555[/snapback]

Må i såfall være hvis varmen fra PSU varmer opp luften i kabinettet og dermed gir dårligere kjøling.

Har logget verdiene fra PSU over lengre tid med varierende belastning, og de er dønn stabile.

FLINK PSU!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...