Blib Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Har en Mitsubishi Galant, og har noen spørsmål: 1: Den har Cruise Control, som jeg vet virker da jeg har fått den demonstrert. Men jeg skjønner ikke hvordan aktivere den selv Det er en bryter på dashbordet og en knott på rattet som kan rotes med. 2: Air conditioningen fungerer ikke, eller bare delvis. Blir ikke spesielt kaldere iallefall. Er det en eller annen hotfix eller småting jeg kan sjekke for å se om det er en easy-to-fix feil? 3: Varsellampa for oljen lyser litt nå og da. Sjekket metallstanga i dag og olje-nivået holdt seg akkurat innenfor to hakk (som var helt nederst). Regner med at det da betyr at det er nok olje, men hvorfor lyser da lampa? Any clues? 4: Ved kald-start lager den en slags hvine-lyd. Varer bare 3sek elns, viftereim eller noe? Kan dette skiftes lett/billig? Takker for hjelpen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Viftereim - ganske lett å skifte, kan også være noe med reimhjulene. AC- sjekk slangene at de er tette og fyll på gass på anlegget. Varsellampe for olje - kan indikere lavt oljetrykk, få det sjekket på et verksted, ikke bra å kjøre med Lenke til kommentar
Blib Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Takker, får få den inn raskest mulig da. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Fyll på olje til max-merket. Hvis det er lite olje kan oljepunpen begynne å suge luft ved kraftig akselarasjon, oppbremsing eller i svinger, og da begynner lampen å lyse. Cruisekontrollen står vel beskrevet i bruksanvisningen, men som regel er har dne en hodedbryter som sitter på blink/fjernlysbryteren som må stå på. Deretter er det bare å trykke på en av hastighetsregulatorknappene. De kan være merket med + og -, eller ord som "Set", "Coast" og "Resume". Den slår seg av automatisk med en gang du rører brems eller clutch. Hvinelyden når den starter er antagelig starteren som "ruser opp" når motoren starter og den ikke har noe å dra på lenger, og det er ikke noe å bry seg om. Hvis airconditionanlegget er dårlig må du antagelig fylle på gass. Det kan gjøres ved mange verksteder og koster vanligvis litt i overkant av en tusenlapp. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Takker. Lampa lyser som regel ved cruising i 4gir og stopper ved nedbremsing dog. Angående CC så er bryteren på dashbordet tror jeg, tror ikke det er noe på blink/fjernlys-spaken. Men jeg har prøvd å trykke inn denne og dytte på hastighetsknotten på rattet uten hell. Tror ikke jeg fikk med bruksanvisningen. Skal prøve å fylle olje til max senere i dag. Angående hvinelyden - kan ikke dette gjøres noe med altså? :/ Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 For mye olje kan også være skadelig for motoren, slik at du passer på hvor mye du har på.. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Uff. Ser jo at den boksen jeg kjøpte på Esso er en literboks elns, noen anelse ca hvor mye som skal nedi? Og forresten, olja skal nedi det svære hullet som det står Oil på? Spør bare fordi når jeg titta oppi var det jo masse mekaniske deler der, lurer litt på om jeg faktisk bare skal "drukne" disse i olje... :/ Lenke til kommentar
Blib Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Bump mht "drukningen" Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ja, oljen skal ned i hullet der det står "OIL" eller "710" på lokket Det du såvidt ser nedi der er kamaksler og ventiler. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Okay, takker. Noen anelse i det hele tatt om mengde? Siden dunken er på en liter elns tipper jeg at ca halve/hele skal nedi for å gå fra ca 10% til 90%, eller? *Går og denger seg litt for å fjerne flauheten over å ha spurt på offentlig forum om olje skal helles i Oil-tanken* Endret 13. juli 2006 av Blib Lenke til kommentar
edonis Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Okay, takker. Noen anelse i det hele tatt om mengde? Siden dunken er på en liter elns tipper jeg at ca halve/hele skal nedi for å gå fra ca 10% til 90%, eller? *Går og denger seg litt for å fjerne flauheten over å ha spurt på offentlig forum om olje skal helles i Oil-tanken* 6485858[/snapback] Det er som regel en liter forskjell mellom MIN og MAX-merket etter hva jeg husker. Men det er jo bare å peile oljen etter du har fyllt på litt, så ser du jo etterhvert om du har hellt på nok olje. Og det finnes ingen dumme spørsmål på et forum Er jo mye bedre at man spør istedenfor å helle olje eller andre væsker feil sted i motoren hvis man er usikker Lenke til kommentar
Blib Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Tusen takk. Da får jeg fyllt før jeg kjører hjem fra jobb i dag Da må jeg bare finne utav CC og bli sikker på hviningen. Så tar jeg kun en standard klimakontroll på den verkstedtimen. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Hmm. Fyllte ca 1dl i går. Fylte ikke mer pga jeg ikke kunne se hvor mye som var i tanken på den måleåpinnen. Tidligere oljen var nokså svart, den nye oljen er vel for gjennomsiktig til at jeg så noe. Jeg la uansett merke til at den svarte/gamle oljen nå var på et punkt langt under 0-merket. Uansett, kom meg hjem fra jobb i går uten å se lampa dog. Sjekket igjen i dag før jeg dro på jobb og kunne fremdeles ikke se noe merke. Trodde kanskje jeg så et oljemerke midt mellom hakkene, men jeg mente også å kunne se dette merket laaangt oppe på metalpinnen, nesten hvor jeg holdt den. Så også varsellampa i et halvt minutt når jeg kjørte. Bør jeg bare helle på 5-6dl mer og se om jeg kan se merket da? Kan være jeg ikke så det pga det var for langt nede... Fant forresten utav CC. Hold knappen nedover i 2sek og slipp. :/ Final edit: 1: CC fant jeg utav 2: AC er tom og må fikses+fylles. Ca 7000 kroner. 3: Lampa var pga null olje. Helte på ca 6dl og den er nå på midten og kjører bra. 4: Ulyden er ikke reima, men den var slakk. Verksted tok 250kr for å stramme, tok ikke starteren som lyden kom fra. Endret 26. juli 2006 av Blib Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Parker bilen på ett plant underlag, stopp den og la den stå i noen minutter, trekk opp peilepinnen, tørk av den og stikk den ned igjen og trekk den så opp og se. Er nivået under minimum så fyll på til du ser oljen mellom merkene. Du ser tydelig nivået selv om du fyller på ny olje. Hvor lenge siden er det har blitt byttet olje da? Lenke til kommentar
Thor Stensland Skrevet 13. desember 2019 Del Skrevet 13. desember 2019 Jeg har en 1984 chrysler le baron, 2.2L med turbo. Bilen starter lett og går helt normalt, vifte slår inn etter behov, men etter 15 / 20 minutter så stopper den og starter ikke før motor er kald igjen. Det er gnist til fordeler og bensinpumpa funker. Jeg har sjekket alt av vakum slanger og bensinpumoa funker. Har skiftet coil, tenningsledninger, fordelerlokk og innerdel i fordeler. Jeg står helt fast og skjønner ikke hva som er feil. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. desember 2019 Del Skrevet 14. desember 2019 Blib skrev (På 13.7.2006 den 20.36): Okay, takker. Noen anelse i det hele tatt om mengde? Siden dunken er på en liter elns tipper jeg at ca halve/hele skal nedi for å gå fra ca 10% til 90%, eller? *Går og denger seg litt for å fjerne flauheten over å ha spurt på offentlig forum om olje skal helles i Oil-tanken* Det er aldri dumt å spørre om noe som helst. Alt er så teknisk avansert i dag, og én miss kan gjøre garantien ugyldig. Så gi deg sjøl heller ros. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå