Dr.Pepper Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Samsung Syncmaster 191T LCD skjerm er blitt svart, har prøvd på 2 forskjellige PC´er. Den er kjøpt 21.05.2003, har jeg fremdeles garanti? Den kostet svimlende 6300 kr, og har dessverre bare fungert i litt over 3 år. Dette er hva it-butikken skriver på nettsiden: "Hvilken garanti/reklamasjonrett har jeg? Som en dansk virksomhet er vi underlagt å følge de lover og regler som gjelder i Danmark. Dvs. at du som kunde har minimum års reklamasjonsrett, der det i det første halve år gjelder en formodningsregel - generelt omtalt som garanti." Skjermen ble brukt som ekstern skjerm i et dual oppsett, er blitt nærmest avhengig av det. To skjermer er utrolig behagelig å jobbe med. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Tja, kanskje litt rart om du har mer enn 3 års garanti, men dette må du nesten sjekke opp selv med den aktuelle nettbutikken. Det de skriver på nettsidene er vel bare en slags forenklet versjon av det de er lovpålagt å gi deg av garanti på diverse varer. Hva du hadde på akkurat det produktet du kjøpte kan være noe annet dog. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Samsung Syncmaster 191T LCD skjerm er blitt svart, har prøvd på 2 forskjellige PC´er. Den er kjøpt 21.05.2003, har jeg fremdeles garanti? Den kostet svimlende 6300 kr, og har dessverre bare fungert i litt over 3 år. Dette er hva it-butikken skriver på nettsiden: "Hvilken garanti/reklamasjonrett har jeg? Som en dansk virksomhet er vi underlagt å følge de lover og regler som gjelder i Danmark. Dvs. at du som kunde har minimum års reklamasjonsrett, der det i det første halve år gjelder en formodningsregel - generelt omtalt som garanti." Skjermen ble brukt som ekstern skjerm i et dual oppsett, er blitt nærmest avhengig av det. To skjermer er utrolig behagelig å jobbe med. 6467101[/snapback] edit: oops, det var angrerettloven Men jeg trodde, at ettersom IT butikken profilerer seg med en norsk nettbutikk del som henvender seg direkte til norske kunder, så regnet man den butikken som norsk når det gjelder forbrukerrett. Mener iallefall å ha lest det, uten at jeg klarer å oppdrive kilder akkurat nå. Endret 13. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er skjermen kjøpt av et firma i Norge, er det norsk lov som gjelder. I dette tilfellet forbrukerkjøpsloven. Garantien har ingenting med loven å gjøre, men det har derimot reklamasjonsretten. Utdrag fra Forbrukerrådets info-side: "Hvor lang garantitid har jeg? Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde. Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom kjøper og selger på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger." Mao: du har sannsynligvis 5 års reklamasjonsrett på skjermen din. Alt du trenger å vite er her: http://forbrukerportalen.no/temaer/garanti...eklamasjonsrett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå