catzy123 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Dere får bære over meg, her kommer enda et kattebilde... Men det er de eneste motivene jeg får tatt foreløpig (med det utstyret jeg har). Dette bilde er tatt med 50mm f/1,4, blenderåpningen er på 1/4, skulle kanskje hatt mindre blenderåpning? (har kun fjernet øyebuser i redigeringsprogram, ellers er det urørt) EDIT: skriveleif Endret 10. juli 2006 av Bianca Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Bra bilde - blender 1.4 kan dog ofte bli i snaueste laget på portretter av denne typen selv om effekten kan være tøff hvis alt klaffer. Men med så stor blenderåpning (lite tall = stor åpning) skal man ihvertfall være særs nøye på å få øynene i fokus (her er fokus på nesen) enten det er mennesker eller dyr man tar bilder av. Men jeg vet at dette ikke er enkelt - særlig ikke på dyr som har en tendens til å røre på seg utenfor din kontroll. Selv hadde jeg kanskje brukt blender 2.8 på dette bildet for å safe litt i forbindelse med øynene, men det er klart at da hadde jo dybdeskarpheten blitt noe større og man hadde ikke fått den deilige softe følelsen dette bildet har. Endret 10. juli 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Jeg må si meg enig med nonsens (høres litt merkelig ut....). F/1,4 gir litt liten dybdeskarphet her, og 2,8 er nok mer riktig blender. Ellers har du tatt motivet på alvor, og lagt din flid i å lage et skikkelig katteportrett. Jobb litt med hvor stort fokusplan et slik bilde trenger, så sitter det. Bakgrunnen er helt grei, men ikke spennende. Det viktigste for deg har nok vært anonym bakgrunn, og det har du lykkest med. Lenke til kommentar
catzy123 Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Takk for respons! Det var bakgrunnen jeg tenkte på da jeg tok bilde, den er jeg fornøyd med, men samtidig er det som dere sier at det er litt for liten dybdeskarphet på motivet. *øve meg mer* Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Synes bildet var kanonbra jeg. Bra portrettbilde! Enig at dybdeskarpheten kunne vært litt "dypere"... gjerne ikke helt opp (ned) til 2.8, men prøv 2.0? En annen ting jeg reagerte litt på var underlaget. Litt av poten er jo og skarp, bra det, men jeg lurer på om du kunne ha gjort den delen av asfalten som var i fokus, ut av fokus? Ble litt forstyrrende! Synes det var et fantastisk bilde. Nesten så jeg får lyst til å henge det på veggen...., selv om det ikke er min katt Prøv deg frem! du er definitivt på rett spor. Flink katt også forresten.... sitter å poserer slik... Hadde ennå kona vært like villig Lenke til kommentar
catzy123 Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Det var da voldsomt til ros, tusen takk! Blir nesten litt flau her jeg sitter Takker for tips, skal leke meg litt i Photoshop tenkte jeg Lenke til kommentar
perottol Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Også må du huske at dybdeskarpheten også går foran fokuspunktet. Hadde fokusen vært en tanke lenger bak så ville nok snuten fortsatt ha blitt skarp. Dybdeskarphet ligger 1/3 foran motivet og 2/3 bak. Fint portrett. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Ville hatt mindre blender ja. Fått værhårene i fokus også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå