Richard_87 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Hei, jeg begynner å studere om ca 1 måned, og ser på leiligheter. Skal bo sammen en kamerat så vi har sett på priser fra 5000-7000 per måned i leie. Av lånekassen vil vi få 6000 i måneden, så det jeg lurer på er hvor mye trenger jeg per måned å leve på? Håper noen kan si meg en ca pris. Jeg vil ikke leve på vann og knekkebrød heller . Så holder feks 3000? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Siden dere er 2 stk så vil det bli litt enklere. Jeg bodde i Trondheim som student (6000 i mnd jeg også), men jeg brukte mer enn 6000 pr. mnd. Men jeg hadde penger på en annen konto som jeg kunne bruke heldigvis. Hvis du regner sammen hva faste utgifter blir, så blir det enklere å finne ut. La oss si at du får en leilighet som dere betaler 7000 for, da blir det 3500 på hver. 500 for andre utgifter, som f.eks internett, busskort, mobil. Da har du 2000 å leve på i måneden. Deler vi 2000 på 30 dager, så blir det ca. 67 kroner pr. dag. Det er det fullt mulig å leve normalt på, siden dere også er 2 stk. Det blir ikke noe "luksus" liv akkurat, men det har studentlivet aldri vært Du kan jo i disse ukene før du flytter sjekke hvor mye du evt. vil bruke på mat og drikke. Ta vare på regningene, og regn sammen. Lykke til Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 3000 i måneden etter at husleie er betalt er helt problemfritt; man får mye mat i butikken for i snitt en femtilapp om dagen. Begynner du derimot å gå ut og spise/drikke ofte så går det fort tomt. Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Ok, takk skal dere ha for svar! Da vet vi i alle fall hvordan vi ligger an Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Tenk på alle festene, klær og annet stæsj. Har studert i 4 år nå og det hadde ikke gått uten ekstrajobb + foreldre. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Tenk på alle festene, klær og annet stæsj. Har studert i 4 år nå og det hadde ikke gått uten ekstrajobb + foreldre. 6466748[/snapback] Det skal desverre ikke lønne seg å studere, hvertfall ikke mens man studerer. Men merkelig nok funker det for de fleste, har selv jobb ved siden av studiene jeg starter til høsten og det hjelper betraktelig på økonomien. Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Jepp. Skal til Kristiansand, og har en stor kontakt der nede. Han trodde han kunne finne en jobb til oss, og han garanterte feriejobb. Så blir nok litt ekstra der håper jeg på! Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Bra innstilling Å jobbe litt ekstra ved siden av - om det så bare er en kveld i uka eller noen lørdager i måneden - monner bra på økonomien. Det skal ikke så mange jobbetimer til pr. måned før du har en grei ekstrasum utover det du får fra lånekassen. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Men får man ikke 8k av lånekassen med fullt lån? Hvis ikke kan dere jo gå ned på leiestandarden, og finne en billigere hybel. Lenke til kommentar
Richard_87 Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Men får man ikke 8k av lånekassen med fullt lån?Hvis ikke kan dere jo gå ned på leiestandarden, og finne en billigere hybel. 6467162[/snapback] Nja, det er 80k på 10 måneder, men får mer på den første utbetalingen. Altså 6000 per måned resten av månedene Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Alt etter hvor du skal studere, ville jeg på sikt forsøkt å fått meg en jobb ved institusjonen du skal studere på, f eks som gruppeleder, undervisningsassistent eller tilsvarende. Du tjener som regel OK med penger, og du har jobben din samme sted som du studerer. Greit nok at du kanskje ikke vil tjene like mye som du vil gjøre en del andre jobber, men du verden så mye tid og energi du kan spare på det. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Husk på andre regninger som f.eks strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå