Gå til innhold

Pass på minnepinnen. (Link til bt.no)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det programmer som automatisk kan laste opp ei eller fleire filer til eit domene etter ein valgt intervall?

MS Word kan lagre automatisk, om du hadde hatt eit program som også lasta denne fila opp til ein server ville du vært ganske sikker.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk ikke klarer å ta backup av slike data. Burde nesten være obligatorisk å lage to backuper; en backup som du har selv, og en backup som du legger i et eksternt bygg tilfelle brann eller rottefelle... Skolene burde også hatt backupservere for hovedfagstudenter / mastergradstudenter, slik at de kunne laste opp oppgavene sine hvis alt skjærer seg.

Lenke til kommentar
Fatter ikke at folk ikke klarer å ta backup av slike data. Burde nesten være obligatorisk å lage to backuper; en backup som du har selv, og en backup som du legger i et eksternt bygg tilfelle brann eller rottefelle... Skolene burde også hatt backupservere for hovedfagstudenter / mastergradstudenter, slik at de kunne laste opp oppgavene sine hvis alt skjærer seg.

6468806[/snapback]

Det syns jeg virkelig var dagens beste ide :thumbup:

Lenke til kommentar
Finnes det programmer som automatisk kan laste opp ei eller fleire filer til eit domene etter ein valgt intervall?

MS Word kan lagre automatisk, om du hadde hatt eit program som også lasta denne fila opp til ein server ville du vært ganske sikker.

6468792[/snapback]

Du kan konfigurere syncback til å kopiere filer til en FTP server (eller en vanlig nettverskatalog) ved gitte intervaller. Det er en utrolig lettvindt måte å gjøre det på. Gratis er det også :)

http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Lenke til kommentar

6468806[/snapback]

6468811[/snapback]

Det hjelper lite hvis ikke studentene vet hvordan backup skal gjøres, eller at de gir blaffen helt til det skjærer seg. Problemet er kompetanse, ikke mulighetene som finnes for å ta backup, for de er det mange av.

Lenke til kommentar

Der jeg går på skole så er det ikke alle elever ved linjen "informatikk" som vet hva sikkerhetskopi er, og det er ytterst få som tar sikkerhetskopi. Lærerene har heller ikke opplyst om hvor viktig det er. Så skremmende er det.

Edit: det er videregående skole

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

6468806[/snapback]

6468811[/snapback]

Ihvertfall her på NTNU, så taes det jo backup jevnlig av Hjemmekatalogene til folk, eller gruppekataloger man kan opprette til prosjekt.

AtW

Lenke til kommentar

Smart fyr som bare savet til minnepinnen da! Enig i at universiteter burde hatt en backup server som studenter kunne hatt en 100+mb konto på, Egentlig hadde det vært genialt!. Ikke ville det kostet så mye heller. la oss si 10 000,- så har man lagingsplass til 1000 pers. Etterhvert som folk slutter, blir de bedt om å tømme kontoen. før skolestart slettes kontoer, nye legges til og ting starter på nytt. speiling på en sever utenfor hjemmet, lagring på HD i hjemmet og i tillegg minnepinne (eller kanskje MP3spilleren?) så er man temmelig sikker:)

Lenke til kommentar
Smart fyr som bare savet til minnepinnen da! Enig i at universiteter burde hatt en backup server som studenter kunne hatt en 100+mb konto på, Egentlig hadde det vært genialt!. Ikke ville det kostet så mye heller. la oss si 10 000,- så har man lagingsplass til 1000 pers. Etterhvert som folk slutter, blir de bedt om å tømme kontoen. før skolestart slettes kontoer, nye legges til og ting starter på nytt. speiling på en sever utenfor hjemmet, lagring på HD i hjemmet og i tillegg minnepinne (eller kanskje MP3spilleren?) så er man temmelig sikker:)

6468939[/snapback]

Men er ikke dette en ordning alle universiteter allerede har i dag?

AtW

Lenke til kommentar
Erfaring fra arbeidslivet:

Meg: Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?

Kunde: Denne eksterne harddisken virker ikke lenger, den kommer ikke opp.

Meg: Ok, da skal vi ta den inn og få testet den, så får du nok en ny om den er ødelagt.

Kunde: Men jeg har en del viktige data på den.

Meg: Har du ikke backup av det på PCen din?

Kunde: Nei, den eksterne disken er backupen.

Meg: Men da er det vel ikke egentlig backup?

Kunde: Nei, det er det vel ikke.......

6468368[/snapback]

En annen kjent gjenganger jeg hører jevnlig:

Kunde: [programmet] kræsjet! Du må hjelpe med å finne fram det jeg skrev på, jeg har holdt på i mange timer.

Meg: Ja, hvor lagret du dette hen da?

Kunde: Jeg har ikke lagret det ennå

....

Lenke til kommentar

Meg: Ok, da skal vi ta den inn og få testet den, så får du nok en ny om den er ødelagt.

6468368[/snapback]

Kunde: [programmet] kræsjet! Du må hjelpe med å finne fram det jeg skrev på, jeg har holdt på i mange timer.

....

6470324[/snapback]

Krasjer word, er det ei midlertidig fil som ligger åpen et sted på hardisken, som det skal gå ann å hente fram igjen. :)

Lurer på om dette gjelder hele officepakka i værtfall.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

6468368[/snapback]

....

6470324[/snapback]

Krasjer word, er det ei midlertidig fil som ligger åpen et sted på hardisken, som det skal gå ann å hente fram igjen. :)

Lurer på om dette gjelder hele officepakka i værtfall.

6470435[/snapback]

Ikke alltid det er noe å hente fram her heller ser du :) Har faktisk så og si aldri fått nyttiggjort denne funksjonen selv om jeg har lett og lett etter disse filene

Lenke til kommentar

....

6470324[/snapback]

Ja den er en klassiker. Jeg har sett elever som har holdt på med heldagsprøver og ikke lagret. :no: Så kom en blå hilsen fra Bill ...
Lenke til kommentar

ja dette er ikke bra. Hvis filene er det ikke bare å lagre den på hotmailen/gmail din. Er ikke dette en sikker måte å lagre filene på. Når jeg gikk på ungdomskolen så hadde vi et prosjekt at vi skulle lage en avis. Hadde laget alt på disket, og så klok som jeg var å tok jeg ikke flere backup, når jeg kom på skolen så var disketen ødelagt:@ hadde mistet 1-2 mnd med arbeid. Ble veldig sint. Etter dette har jeg ikke brukt disketer lenger. På vidregående hadde alle elevene en egen bruker der vi kunne lagre alt. Dette var veldig bra. Har nå bare lagert filene som jeg trenger på gmailen min. Som er vel en sikker måte og lagere viktige filer.

Lenke til kommentar

Jeg ser mange som sier det er snakk om "kompetanse" og "tiltak" med backup.. Det kan nok stemme i noen tilfeller med de sikreste og litt mer avanserte løsningene, men en minnepinne?

Kreves det faktisk noe mer kompetanse for å kopiere filene over på en minnepinne i stedet for å flytte de over??

Hvis folk i det minste valgte å lagre/arbeide med filer direkte på egen maskin/hjemmeområde for så å kopiere filene over istedet for å jobbe direkte med filer på diskett/minnepenn, ville man i det minste redusere sjangsene for slike tap ganske drastisk.

Lenke til kommentar
Hva med denne da:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1383502.ece

6468398[/snapback]

Han hadde faktisk backup av alt på PCen.

Det var videoer han ikke hadde kopi av.

Hvordan får man egentlig tatt kopi av båndet på videokamera når man er ute i felt? To videeokameraer?

6470784[/snapback]

Bærbar pc med TV-kort eller en DVD-opptaker skal være nok (eventuellt en VHS-opptaker).
Lenke til kommentar

6468939[/snapback]

Men er ikke dette en ordning alle universiteter allerede har i dag?

AtW

6470130[/snapback]

Jeg vet hvertfall at NTNU, HiO, NITH har slike ordninger, og jeg regner med at det gjelder de andre høgskolene og univeritetene også..

En kamerat av meg klarte å slette hele hjemmeområdet sitt da vi lærte unix kommandoer :tease: Dagen etter var hjemmeområdet hans på skolen tilbake.

Hjemmeområdet kan du selvfølgelig legge inn som nettverksdisk på en evt laptop, så kan du slenge over en kopi der når du jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...