Gå til innhold

ATA33,66,100,133,.... Kva ligg til grunn for kva?

Anbefalte innlegg

Vil fortsette tråden her, for ikkje å "stele" havegg sin.

1. post:

Kva er egentlig vitsen med å kjøpe HK som støtter ATA133 eller ATA100 for den del, når harddiskane ikkje greier å utnytte ATA66 eingong?

http://www.storagereview.com/welcome.pl/ht...9WD800JB_2.html

Ser at "grom-disken" WD80GB Spesial Edition, kun klarer ei overføringshastigheit på max 49.3MB/s, synkande til 29,2MB/s. I snitt blir no dette kun ca 40MB/s!!Kva er det som sviktar? Har WD målt så feil eller....? At overføringshastigheita synker når turtalet er fast er jo ei fysisk begrensning, men under 50MB/s er jo kun 50% ytelse på max!

Kva skjer om ein koblar ein slik disk på eit hovedkort som "kun" støttar ATA66? Vil ein likevel få 49.3MB/s som max?

Har nettopp bygd ny PC og føler meg litt lurt no.

-------------------------

Windows XP

Asus A7V333

XP2000+

Mist Silent twin

512MB 2700 DDR Twinmos

HERCULES 3D PROPHET 7500

80GB WD SE

-------------------------

1.svar: av blackbrrd

hmm.. har dere tenkt dere om eller.. tydeligvis ikke.. har dere lagt merke til at det finnes to uttak på ata kabelene? dvs at du kan ha to harddisker som bruker samme kabel? dvs at de bruker samme båndbredde?

så, hvis du har to harddisker som bruker 50 mb hver så er det jo seff bedre med ata100 el helst ata133 enn ata 66/33, men, så var det jo det at de går på pci bussen rett etterpå, den har max 133 mb sek

ata 133-33 er bare max overføringshastighet på kabelen de er koblet til... husk på at når du leser fra cachen på disken vil du få utnyttet dette tilnærmet fullt

hvis du leser hva det står for info på harddiskene dine på produsentens side så står det at de takler max overføringshastighet = hastigheten på grensesnittet, noe som jo er sant, harddiskene har jo en cache som er så kjapp, selve harddisken klarer ikke det.. den klarer de tallene du ser i div tester

Siste innlegg fra meg sjølv:

Det er denne "teorien" eg vil til bunns i.

Korleis kom Western D. fram til at denne disken klarer 100MB/s?

Kva er det som set begrensninga?

Kvifor ikkje kalle harddisken for ATA50 når det er det den klarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ata100 er en standard som klarer opp til 100mbs per sekund, det har ingenting med hvor rask den er. ata133 er det ingen harddisker som klarer og utnytte og det kommer antaglvis aldri til å bli det heller da serialata alderede er begynt å komme på noen hovedkort. eneste grunnen til å kjøpe ata133 er at den støtter disker på over 137gb noen som ata >100 ikke klarer :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 14:06, skrev KristianS:

Korleis kom Western D. fram til at denne disken klarer 100MB/s?

Den er laget etter spesifikasjonene for ATA-100.

Quote:

Kva er det som set begrensninga?

Den delen av "disk-systemet" som er den tregeste. Og det er som regel overføringen mellom platen og bufferet internt i disken.

Quote:

Kvifor ikkje kalle harddisken for ATA50 når det er det den klarer?

Fordi de gir disken ATA betegnelse etter hvilken spesifikasjon den er laget etter, og ikke hvilken hastighet disken presterer.

[ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-10-16 14:18 ]

Lenke til kommentar

Vel, ATA100 og ATA133 høres jo utvilsomt bedre ut enn ATA66 og ATA33. Akkurat som 8xAGP vs. 4xAGP. Rent markedsmessig kjøper kunder kjøper det som høres best ut. Om man kun har ATA66 på hovedkortet og kjøper en ny ATA133-disk så føler mange at man trenger et bedre hovedkort eller kontroller for "full utnyttelse" og støtte for fremtiden. Dermed får produsentene solgt mer.

De som vet bedre skjønner at det ikke egentlig er vits siden flaskehalsen er et annet sted.

PS. det er mange ATA66/100-kontrollere som har oppdaterte bioser som gir støtte for 48-bits adressering. (støtte for større enn 137GB disker)

Lenke til kommentar

|Den 2002-10-16 14:16, skrev mohuhau:

|hovedkort. eneste grunnen til å kjøpe ata133 er at |den støtter disker på over 137gb noen som ata >100 |ikke klarer :sad:

Åjoda, - jeg kjører 160GB Maxtor helt fint på mitt tilårskomne Aopen ATA/66 kort jeg ... - ikke noe problem der, - plug'n'play :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...