Gå til innhold

Ny hjemme-PC fra Elkjøp? Ytelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hjemme har vi en gammel Fujitsu Siemens med 1,3GHz, 128 MB ram og 40 GB harddisk. Vi har bestemt oss for å kjøpe ny PC og vurderer denne PCen hos Elkjøp:

Link til PC

Litt spesifikasjoner:

- 2,93 Ghz Intel Pentium 4

- 512 MB ram

- 200 GB harddisk

- "ATI X1300 grafikkort med opptil 512 MB grafikkminne" (Vil det si at arbeids- og grafikkminnet er delt? Er det dumt?)

- DVD-brenner

- Mus og tastatur

Er dette en grei hjemme-PC? Den skal hovedsaklig brukes til surfing og litt spilling (sikkert ikke de tungeste spillene, men den må ha litt ytelse) samt bestille bilder, høre musikk og skrive tekster.

Hvordan er ytelsen? Lenge siden jeg har vært skikkelig inne i dette, men for meg virer det som om 512 MB er litt lite, men jeg vet egentlig ikke. Får jeg mye for pengene eller virker det som et dårlig kjøp? Kanskje noen har andre tips?

Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synest at frekvensen(133 mhz) på ramen var alt for lite. Ellers såg pcen grei ut den :)

6466057[/snapback]

Takk for svar. Hva vil det si? Er det selve RAM-brikken det gjelder eller noe på hovedkortet? Ha burde jeg ha og vil jeg merke at noe annet går fortere? Kan jeg f.eks kjøpe ny RAM-brikke om jeg synes den er treig?

Lenke til kommentar
Jeg synest at frekvensen(133 mhz) på ramen var alt for lite. Ellers såg pcen grei ut den :)

6466057[/snapback]

Takk for svar. Hva vil det si? Er det selve RAM-brikken det gjelder eller noe på hovedkortet? Ha burde jeg ha og vil jeg merke at noe annet går fortere? Kan jeg f.eks kjøpe ny RAM-brikke om jeg synes den er treig?

6466073[/snapback]

Den "jobber" for tregt ja...

Endret av sjur166
Lenke til kommentar
Hei. Jeg synes du heller skal gå for noe annet. Har lagd en liten handlevogn hos komplett. Den tror jeg sparker litt mer ifra.

Link

:w00t: Den er ikke så veldig mye dyrere heller.

6466230[/snapback]

Ja, maskinen han lister er bedre, men vent til august ettersom AMD skal halvere prisene på flere av processorene.

@Xmir - hvorfor inkluderte du ekstra Northbridge kjøler? Vanlige brukere har ikke behov for sånt ;)

Lenke til kommentar
@Xmir - hvorfor inkluderte du ekstra Northbridge kjøler? Vanlige brukere har ikke behov for sånt wink.gif

Noen ganger så støyer Northbridgekjøleren så sinnsykt at det er greit å kjøre passivt... Det skal være 25-50% redusering på dualcore med 2x 512 kb lv2 cache. De som står med 1mb per kjerne får ingen redusering om jeg ikke husker feil. Oppsettet gir mer enn god nok ytelse for de fleste.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg synes du heller skal gå for noe annet. Har lagd en liten handlevogn hos komplett. Den tror jeg sparker litt mer ifra.

Link

:w00t: Den er ikke så veldig mye dyrere heller.

6466230[/snapback]

Flott, den så ikke dårlig ut! Men la oss si at jeg kjøper den slik du har satt den opp. Setter komplett den sammen, eller må jeg gjøre det selv (tror det går fint)? Er du sikker på at alle delene vil passe sammen og fungere godt sammen? Er denne mye bedre enn den på elkjøp. Jeg tok en tur ned der, men fant ut at det dere sier at det er bedre å kjøpe på nett og bygge en er det beste.

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt å sette sammen. Ting passer som regel bare en plass. Kan være greit å få noen andre til å gjøre det første gangen og selv bare observere. Dette var rent selvplukk, så du må montere selv ja. Husk på at du må kjøpe antistatisk armlenke også (dette er for å sikre garanti om du skulle ødelegge noe med statisk elektrisitet). Har selv bygd to slike, og de fungerer godt. Den er iallefall bedre enn det du får på elkjøp!! Kabinettet har jeg ikke prøvd, men det er ikke noen store kjølere som skal inn så dette skal nok gå. Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg prøvde å konfiguere "Komplett TV2 Nettavisen/DinSide PC april" til 10 000,- litt. Fjernet ting jeg ikke trenger som skjerm, høyttalere, operativsystem og litt til og endte opp med dette:

Standard:

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

MS Works 8.5 Norsk Cd medie + Coa

MS Royalty Works 8.5 Bundle

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installasjons og recovery

Komponenter:

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939,

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

Cooler Master Centurion 534, Sort,

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Support 3 år - Komplett sin egen support

Vantec USB2 multikortleser 3.5" sort /

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939,

NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm

Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.2ns DDR3

PC Uten OS, White Box PC

Logitech OEM DeLuxe Keyboard Sort

Garanti 3 år - Sende inn

Sony DVD-brenner DWQ120AB2 IDE OEM Black

Prisen blir på 6641.35,- Hvordan er denne i forhold til Xmirs forslag? Denne er vil i alle fall en del bedre enn Elkjøps sin? Og forresten hvordan pleier det å være med porto? Sånn ca. hvor mye blir den på som regel?

Tror dere den vil klare Vista?

Endret av Torehs
Lenke til kommentar
jeg likte xmir sin bedre. Det er lurt å ha operativsystem, også.. Det er ikke lov å bruke det operativsystemet du har på din gamle pc, på den nye.

6466900[/snapback]

Tror dere Xmir sitt oppsett gir mer for pengene? Og er like kraftig?

Ellers så hadde vi Windows ME på den gamle PCen. Kjøpte etterpå oppgradering til Windows XP pro som vi nå har installert på den. Den skal ikke brukes mer. Kan jeg ikke da lovlig installere dette på en ny PC?

Lenke til kommentar
jeg likte xmir sin bedre. Det er lurt å ha operativsystem, også.. Det er ikke lov å bruke det operativsystemet du har på din gamle pc, på den nye.

6466900[/snapback]

Tror dere Xmir sitt oppsett gir mer for pengene? Og er like kraftig?

Ellers så hadde vi Windows ME på den gamle PCen. Kjøpte etterpå oppgradering til Windows XP pro som vi nå har installert på den. Den skal ikke brukes mer. Kan jeg ikke da lovlig installere dette på en ny PC?

6466929[/snapback]

Hvis du skal spille litt blir den fra komplett litt bedre. Men husk, bygger du selv får du ikke garantier osv hvis noe skulle gå galt. Pluss du får endel ekstautstyr i den komplettmaskina. Men så er den litt dyrere da...

Og for all del... Ikke gå for elkjøpmaskina.

mvh, quackee

Endret av quackee
Lenke til kommentar
Hvis du skal spille litt blir den fra komplett litt bedre. Men husk, bygger du selv får du ikke garantier osv hvis noe skulle gå galt. Pluss du får endel ekstautstyr i den komplettmaskina. Men så er den litt dyrere da...

Og for all del... Ikke gå for elkjøpmaskina.

mvh, quackee

6466951[/snapback]

Med tanke på at garanti ikke følger med ved kjøp av løse deler, tror jeg ikke jeg tar sjanse på det og heller kjøper komplettmaskinen. Men hva er egentlig hovedforskjellene på de to PCene (utenom prisen, jeg tenker på blant annet ytelse).

Ellers så lurer jeg på hva portoen vil blir sånn ca. ved en så tung pakke.

Redigert: Dumme meg, fraktkostnadene står jo tydelig under handlevognen ...

Endret av Torehs
Lenke til kommentar

Man har da fremdeles garanti på enkeltkomponenter om man bestiller selv. Det som kan være kjedelig da er at man må feilteste litt selv, noe som kanskje ikke er like lett for alle. Komplettpcen er helt grei den, selv om jeg egentlig ikke har noen kjenskaper til hovedkortprodusenten. Du får avgjøre hvor mye som skal spilles og om du har noen bruk for de ekstra programmene. Dersom du ikke har noe begrenset budsjett så er det vel egentlig bare å peise på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...