Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Religiøs reklame - lovlig?


Gjest Yoshi

Anbefalte innlegg

Gjest Yoshi

Hei.

 

Da jeg vandret i byen her om dagen gav noen meg en brosjyre for en kristen menighet, eller hva det nå var. (Sitter ikke med brosjyren i hånda nå).

 

I den sto det kort og bestemt fortalt at mennesker som ikke trodde på Jesus ikke var nære Gud og kom til å leve ukomplette og triste liv. Mennesker som levde nær Gud kunne derimot forvente å leve i ekstase, godhet og velvære.

 

Til slutt understreker de at du har to valg, men én sjanse; tro på Jesus og lev lykkelig eller ikke tro på han og lev ulykkelig.

 

 

Er det lov med slik religiøs reklame?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Yoshi
Tja, for min egen del hadde det redda dagen min om noe så komisk hadde skjedd meg imorges. Men plager meg ikke at sånt er lovlig (hvis det er)

6465880[/snapback]

Hehe. Var ganske syk og slapp i går. Fikk meg en god latter da jeg bladde gjennom. :wee:

Lenke til kommentar
Religiøse fanatikere er nesten uten unntak;

a. Skumle

b. Morsomme (ufrivillig dog)

Jeg er som flue papir på type b, så jeg har vell en 50flyers hjemme med sekt-propaganda, rasende festlig  :!:

6465901[/snapback]

Støtter den. Hvis de virker plagsomme, er det ikke ulovlig å være litt plagsom tilbake :D

Lenke til kommentar

Det er vel noe som heter villende reklame, altså reklame som kommer med påstander som ikke kan bevises er sanne og som mest sannsynlig er det motsatte. Rimi ble knepet på dette, "vi gjør Norge billigere". Og sist jeg sjekket var dette fenomenet med villende reklame ulovlig, og med mindre de faktisk kan vise til noe som bekrefter at en ikke er et godt menneske om en ikke tror på Gud, ville jeg tippe at slik reklame faller under den kategorien.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Det er vel noe som heter villende reklame, altså reklame som kommer med påstander som ikke kan bevises er sanne og som mest sannsynlig er det motsatte. Rimi ble knepet på dette, "vi gjør Norge billigere". Og sist jeg sjekket var dette fenomenet med villende reklame ulovlig, og med mindre de faktisk kan vise til noe som bekrefter at en ikke er et godt menneske om en ikke tror på Gud, ville jeg tippe at slik reklame faller under den kategorien.

6466246[/snapback]

Noen linker å vise til?

 

Hadde vært gøy å teipe utskrift av loven på ryggen til de som driver og deler ut sånt piss. :wee:

Lenke til kommentar
Noen linker å vise til?

 

Hadde vært gøy å teipe utskrift av loven på ryggen til de som driver og deler ut sånt piss. :wee:

6466259[/snapback]

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

http://forbrukerombudet.no/?id=69&subid=0

 

Nå skal det sies at dette er en lov som først og fremst gjelder ved næringsvirksomhet.

 

næringsvirksomhet ~virksomhet, økonomisk virksomhet

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

 

SÅ med kanskje litt tynt grunnlag; kan du påstå de er næringsdrivende viss det koster noe å motta budskapet fra gud.

 

Jeg tror også det er lov som sier det er forbudt å snakke om påstander som fakta, uten noen videre kildehenvisning og dokumentasjon. Dette er jeg litt usikker på.

 

Fredrik.:)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Noen linker å vise til?

 

Hadde vært gøy å teipe utskrift av loven på ryggen til de som driver og deler ut sånt piss. :wee:

6466259[/snapback]

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

http://forbrukerombudet.no/?id=69&subid=0

 

Nå skal det sies at dette er en lov som først og fremst gjelder ved næringsvirksomhet.

 

næringsvirksomhet ~virksomhet, økonomisk virksomhet

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

 

SÅ med kanskje litt tynt grunnlag; kan du påstå de er næringsdrivende viss det koster noe å motta budskapet fra gud.

 

Jeg tror også det er lov som sier det er forbudt å snakke om påstander som fakta, uten noen videre kildehenvisning og dokumentasjon. Dette er jeg litt usikker på.

 

Fredrik.:)

6466335[/snapback]

Hehe, takker. Får lese gjennom når jeg kommer hjem i kveld, og se om det er noe vannfast å ta tak i. :)

Lenke til kommentar

Jeg synest hele prinsippet er latterlig.

Har selv vært medlem av en sekt, ble frelst og hadde det faktisk ganske kos. problemet var at så fort jeg begynte å spørre hvorfor, hva og hvordan, ble jeg avvist. De ville ikke ha meg der lengre!:p Etter det har jeg forsåvidt blitt litt motstander av religion, da INGEN kan svare deg på spørsmål som omhandler hvorfor, hva og hvordan innenfor kristendommen(Eneste religionen jeg har såpass kjennskap til)

 

Jeg møtte et par fra menighetsfakultetet på en utdanningsmesse, som mente at jeg har helt feil inntrykk av det kristelige miljøet i Norge, og ba meg ta kontakt med en professor på fakultetet. Han kunne DEFINITIVT veilede meg igjennom hva jeg trengte å få svar på.

Et par dager senere ringte jeg, og ble "nektet" å prate med en professor. Spørsmålene ville gjerne resepsjonisten svare på selv. Tar like gjerne å skriver opp samtalen i samtale-form jeg, så blir det ikke så uryddig.

 

...

-Kunne det vært mulig å avtale et møte, da jeg ser på det som upersonlig å ta det over telefon...?

-Ja, nå må du ikke glemme at Gud hører oss selvom vi prater her da.

-Det er flott, men som sagt er jeg ikke kristen, og har ikke forberedt meg på å ta det her og nå. Kan vi avtale et møte?

-Nå er jeg bare en resepsjonist, og...

-Ja, nå ba jeg faktisk om å prate med en professor, noe du ikke lot meg gjøre...?

-Problemet er at professorene drar bort på messe imorgen.

-Det er da ingen grunn til at jeg ikke kan slå av en prat på telefon nå?

 

...

 

-Da kommer jeg innom etter messebesøket, og du har lovt meg å ta en prat med en professor.

-Ikke glem at Jesus elsker deg.

Du må gå med Gud, og la frelseren fri deg fra det onde.

-Ha det

-Gå med Gud

 

Menighetsfakultet er privateid, men får statlig støtte. Noe som vil si at de ikke har LOV til å si noe sånt...Ihvertfall ikke hvis jeg finner det støtende da jeg allerede har sagt at jeg ikke er kristen. Jeg fikk også vite av de på messen at man skal få lov til å prate med en professor hvis man er intressert i dette, det fikk jeg ikke. Resepsjonisten stoppet meg.

Og, ja! Jeg fant det faktisk krenkende å høre noe sånt pisspreik fra en hjernevasket resepsjonist, når jeg kun ba om å få svar på spørsmålene mine...men kan ærlig innrømme at jeg holdt på å dø av latter da jeg la på røret=)

 

Jeg har vel skrevet ganske surrete her nå, men skal jeg få fram en liten konklusjon kan jeg vil si det sånn...

Folk som rett og slett frebrilskt prøver å omvende folk til kristendommen, er som hverdagsklovner for mange av oss. Vi sliter med å ta de seriøst. Problemet med dette er at de går for langt, kristendommen er for mange ikke et valg de tar, de blir presset til det. Noe som motsier kristnes holdninger og leveregler.

 

Litt OT ble det vel, men jeg blir utrolig engasjert når temaer som det her blir dratt opp på banen :)

Lenke til kommentar

Uff, disse historiene forundrer meg ikke i det hele tatt.

 

Nå er jeg riktignok selv kristen, men jeg prøver heller å "forkynne" ved å vise at vi kristne har ett normalt og godt liv, enn å prakke på folk budskap som dette. Dersom folk er interressert i å høre tar jeg meg selvsagt en god prat med dem, men det er kun frivillig...

Lenke til kommentar

Ikke bare det å ha en religion, men også utøvelsen av den er beskyttet av religionsfriheten (her fra et juridisk perspektiv). Den retten inkluderer retten til å forsøke konvertere andre, men en må trekke et skille mellom lovlig virksomhet og ulovlig prosylitisme. En må her veie ulike rettigheter mot hverandre, sett i lys av ulike omstendigheter. Det du nevner her vil på ingen måte være ulovlig, og å nekte noen å drive en slik religiøs virksomhet ville vært et brudd på religionsfriheten. Det vi ikke liker er i mange tilfelle beskyttet av menneskerettighetene.

 

Av dommer fra EMD kan Kokkinakis v Hellas (1993) og Larissis og andre v. Hellas (1998) nevnes. Sistnevnte kan illustrere begrensingene i en stats mulighet til å gripe inn mot slik virksomhet: virksomhet bedrevet av offiserer overfor underordrede var det ikke-krenkelse (ifht EMK) å gripe inn mot, lignende virksomhet rettet mot sivile var beskyttet av konvensjonen. Sammenlign det med om en lærer (myndighetsperson) hadde bedrevet intensive forsøk på å omvende sin skoleklasse, og lik oppførsel men utenfor skolen og ikke rettet mot personer i et slikt forhold til ham/henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...