Gå til innhold

cpu gått i stykker?

Xantix

Anbefalte innlegg

Nå har pc'en til en venninne knelet og jeg er sterk i tvil om det er cpu eller hovedkort. Det hele begynte med at hun bare fikk opp en side i IE som sa at det var masse problemer i systemet og at hun burde kjøpe error safe. Uviten som hun var kjøpte hun det på nett og la det inn. Jeg sa at det nok var virus og begynte å se på det. Problemet var at pc'en begynte å slå seg av når den gikk helt inn i windows. Kunne gått stå på i x antall timer med windows innloggingsvindun eller i bios oppsett ved oppstart, men så fort jeg gikk inn i selve windows slo den seg av. Klarte å gå inn i win i sikker modus men den slo seg av så fort den begynte å kjøre scann, enten antivirus eller spyware, register etc. Til slutt fik jeg den ikke på i det hele tatt. Ikke noe liv, som om psu var død. Derfor prøvde jeg å bytte psu da jeg har en som virker liggendes som backup. Dette hjalp ingenting. Da sitter jeg igjen med to mest sannsynlige ting, cpu eller hovedkort. Hun har ganske nye ram brikker så jeg tror ikke det skulle være problemet. Uansett burde det vært noe liv i det jeg trykket power knappen selv om det var brikkene.

Cpu kan jeg få testet, men ikke videre lyst til å ta fra hele min pc for å teste hovedkortet......... Så tror også dere at det kan være cpu og verdt å ta ut min egen for å teste den på hennes hovedkort?

X.

Endret av Xantix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

la den hvile litt, reset cmos og prøv på nytt og denne gangen ghoster du disken slik at du får tak i filene uten å gå inn i windows og formaterer disken.

Den burde gå på om du lar den hvile litt, cpu og hovedkort går sjeldent da er det heller som du sier psu. Men siden den ikke virker så foreslår jeg som sagt og la den hvile litt, og la deg hvile litt. Du er vel litt stressa =)

Lenke til kommentar

La meg si det slik, jeg så på den maskinen på onsdag forrige uke, da jeg jobbet resten av helgen har den siden vært koblet av. 5 dager bør vel være nok hvile :) I dag så jeg på den igjen og det første jeg gjorde var å koble fra alt, koble til, en reset av cmos og prøvde så å starte den på nytt uten at den ga en eneste lyd fra seg. Tror jeg skal prøve med en annen cpu jeg.

X.

Lenke til kommentar

Altså, det komponentet jeg mener er aller mest sansynlig det er noe feil med her vill nok være HD, verken HK eller CPU skulle ha noe som helst å gjøre med div. prog. som blir installert på PC, og ja errorsafe er no PISS.

Prøv å koble hennes HD på din eller evt.en annen PC og sett den som master om det ikke er gjort fra før, koble da fra din egen HD, oter den ikke da er det nok den ja...

du kan jo også forsåvidt prøve med din HD på hennes maskin... :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemet er at maskinen booter ikke en gang. Det er ikke tegn til noe liv fra den men en gang power knappen trykkes. Nå har jeg byttet cpu med en som jeg vet virker uten at det hadde hjalp på saken. Regner derfor med 99% sikkert at det er hovedkortet. Psu har jeg også byttet uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Sikker på at den kretsen pc er tilkoblet virker da :p

Nei altså, at HK skulle ta kvelden pga. PV som du sier her har jeg egentlig ikke store troen på, om det skulle være dødt tror jeg nok det er en annen årsak.

var du forsiktig da du begynte å skifte deler? tenker på statisk el og slikt...

Lenke til kommentar

Hovedkortet er vel 4 år gammelt og ganske billig. Det var jeg som den gang kjøpte og satte sammen pc'en for henne, hun ville ha en så billig løsning som mulig med mest mulig integrert i kortet. For litt over ett år siden tok det integrerte nettverkskortet kvelden.

Jeg testet programvaren da den begynte å re-starte av seg selv, for til slutt ikke å starte i det hele tatt. Ikke en gang boote. Hadde da ikke skrudd opp noe som helst. Ellers har jeg skrudd på pc'er de siste 15 årene, og har nå testet at psu og cpu virker på en annen maskin. Selv om om det hadde vært noe galt med minnebrikkene så skulle maskinen vise tegn til liv i det power knappen trykkes inn. Derfor faller jeg stadig på at det nok er hovedkortet som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Jupp det er socket A og ikke så alt for mange igjen lenger å velge mellom men skal bestille en i dag. Skader ikke uansett å få et nytt med s-ata og litt flere pci slots.

X.

6482164[/snapback]

Ta en titt på bruktmarkede, så det var et par Socket A kort der nå!

Hurry Up Man!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...