Gå til innhold

Oppfordrer til drap på homofile, på Rockefeller

Anbefalte innlegg

Nylig ble en konsert med dancehallartisten Buju Banton avlyst i Brighton, England, fordi han oppfordrer til drap på homofile. Men i Skandinavia får han spille. I hittlåta Boom Bye Bye oppfordrer han til å skyte homofile i hodet, helle syre over dem og brenne dem levende. Det har ikke Rockefeller noen problemer med, og lar artisten spille på scenen deres under Oslo African Music Festival 13. juli.

Å spille på Rockefeller burde være et kvalitetsstempel, men når stedet slipper til slike grumsete holdninger mister stedet troverdighet i mine øyne. Betyr det at de også vil slippe til band med nynazistiske holdninger?

Hvis oppfordringer om å drepe homofile er ok, da kan det vel ikke være så farlig å oppfordre til likvidering av jøder, afrikanere, enslige mødre eller Rockefeller-ansatte heller?

Eller?

Ytringsfriheten må iveretas, men grensen går definitivt ved oppfordring til vold og drap!

Her må Rockefeller ta et standpunkt!

Med vennlig hilsen

Musikkelsker og konsertgåer

Les mer om saken i Klassekampen:

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne..._konsert_avlyst

og på svenske QX:

http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4481

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Death Metal band skal ikke få lov til å spille? Er rimelig mye oppfordring til vold i tekstene der, jeg ser ikke problemet i det. Fantastisk så mye folk skal bli skjermet for tiden da. Vi skal vel ikke like gjerne kutte ut alt av musikk og filmer der det faktisk er representert meninger i det heletatt? Hvorfor skal ikke han få lov til å ytre sin mening? For det at du er uenig med den?

Hvis du ikke liker det: Newsflash, ingen tvinger deg eller noen andre å gå på konserten.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Poenget med ytringsfrihet er at man har lov å uttale hva som helst.

Ellers hadde vi ikke hatt ytringsfrihet. Skal "ytringsfrihet" bare gjelde for folk som har politisk korrekte meninger? Også bare burer vi inne alle som ikke har det, eller får de til å holde kjeft på andre måter. Det er akkurat det motsatte, det.

Ice Cube å Co. framfører fremdeles den gamle NWA-låta Fuck the Police live.

De blir ikke nektet å spille for det, selv i USA.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Så Death Metal band skal ikke få lov til å spille? Er rimelig mye oppfordring til vold i tekstene der, jeg ser ikke problemet i det. Fantastisk så mye folk skal bli skjermet for tiden da. Vi skal vel ikke like gjerne kutte ut alt av musikk og filmer der det faktisk er representert meninger i det heletatt? Hvorfor skal ikke han få lov til å ytre sin mening? For det at du er uenig med den?

Hvis du ikke liker det: Newsflash, ingen tvinger deg eller noen andre å gå på konserten.

6465431[/snapback]

Death Metal? Ifølge klassekampen holder denne karen seg til Reggae ;)

Lenke til kommentar

Da burde jo f.eks. Iron maiden bannlyses fra å spille i Norge også, for deres låt "Number of the Beast" har jo 'sataniske' referanser. Bare tull.

Det går ikke an å bannlyse eller nekte artister å spille i et land med ytringsfrihet, da er det isåfall bare en stor vits. Kommunistland som Kina nekter artister med snev av politikk i tekster å opptre offentlig. Slik vil ikke vi ha det.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Er det dette som kalles yttringsfrihetens helvete? Ja, homofobpikken kan gjerne synge hva faen han vil, men han har ingen rett til å spille på rockefeller! Rockefeller og festivalledelsen er i sin fulle rett til å avlyse konserten på bakgrunn av idiotens budskap. Jeg er i min fulle rett til å mene at rockefeller og festivalledelsen burde avlyse konserter med folk som oppfordrer til drap på homofile!

Lenke til kommentar

Vær i så mye full mening du vil, du. Det stopper ikke en konsert :)

Du trenger ikke dra dit.

Du tar en liten tekstsnutt som er tatt ut av sin sammenheng, og klandrer artisten for å drepe homofile. Det sier vel mest om deg. Akkurat som de som brente Iron Maiden-plater fordi sangen Number of the Beast inneholder ordene 666, the number of the beast.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Folk må klare å skille mellom symbolikk og handling. Om en tekst sier at du skal gjøre det og det, så er ikke det ensbetyndende med at man går ut og gjør det. Så lenge det er kunsterisk- og ytringsfrihet her i landet, får det være opp til hver enkelt hva man godtar eller ikke. Rockefeller må gjerne nekte band å spille, men samtidig statuerer de i så fall et politisk standpunkt. At de velger å ikke blande seg inn i hva artister synger om, ser jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar
Er det dette som kalles yttringsfrihetens helvete? Ja, homofobpikken kan gjerne synge hva faen han vil, men han har ingen rett til å spille på rockefeller! Rockefeller og festivalledelsen er i sin fulle rett til å avlyse konserten på bakgrunn av idiotens budskap. Jeg er i min fulle rett til å mene at rockefeller og festivalledelsen burde avlyse konserter med folk som oppfordrer til drap på homofile!

6467536[/snapback]

Det er gledelig å se en kommunist forsvare den private eiendomsrett. :)

Jeg er selvsagt helt enig. Banton bør kunne uttale seg om hva han vil i et fritt land, men tilsvarende har Rockefeller rett til å ta avstand fra «poesien» hans og nekte ham å holde konsert i deres lokaler. Banton kan selvsagt mene og ytre hva enn han ønsker, men det er ikke hverken Rockefeller eller noen andres plikt å stille med mikrofon og lokaler.

Lenke til kommentar
Det hele er et spørsmål om ytringsfrihet. Egentlig er det slik at enten har man ytringsfrihet, eller så har man det ikke.

6465479[/snapback]

I så fall hverken har eller bør man ha det...

(Desverre for deg er det ikke så svart-hvitt).

6469295[/snapback]

Nettopp!

Ytringsfrihet bygger på mer enn at man bare skal få lov til å si akkurat det som passer en. Ytringsfrihet handler like mye om at ansvaret for hva man ytrer er lagt over på en selv, og innenfor gitte kretser kan man velge bort ytringer man ikke liker eller ønsker.

Aviser har, som alle andre, ytringsfrihet. Men de følger noe man kaller "vær varsom-plakaten" og de har ofte et flytende politisk standpunkt. Journalister blir moderert tross ytringsfrihet, på lik linje med at en konsertarrangør fritt kan stenge ut band som arrangøren føler ytrer ting som ikke er i tråd med det arrangøren står for/ønsker å formidle.

*Si ifra om dette ble for tungt for deg, HalTan, så skal jeg komme med en forenklet versjon som du også forstår*

Lenke til kommentar

Men for at denne utopiske verdenen din skal kunne eksistere, må jo alle konsertarrangører lese hver eneste tekst til hvert eneste band som spiller der HELE året. Oj, tenk om en sier "fuck faggots" eller "burn the christians!". Hyyyyyyl altså. Tror du at det er blodfans av bandet som sitter og booker konserter? Alle kan ikke lese alle tekstene til ethvert band som melder interesse, det skjønner du vel. Og det går noen hundre band i året på Rockefeller (tatt i beregning diverse festivaler med flere band på en kveld). Skulle du være den som har som jobb å lese tekster til bandene hos de, får du bare søke :)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...