Gå til innhold

Canon 350 D Batterigrep og AA batterier

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp kjøpt et Canon 350D med batterigrep. Jeg har 2 propitære batterier og ett sett med AA (6x2100mA).

Ut fra dokumentasjonen så rådet de helst at AA batteriene blir brukt som en backup. Etter oppladning av batteriene (+ sjekket med universal instrument), så ga de samlet ca 8v. Rett etter jeg setter disse i så vise batterinivået fullt i et par minutter og så faller det helt ned til minimum i et jaft, og blir værende der. Jeg har brukt kameraet en god stund på minimum nivå med AA batterier, så jeg vet ikke hvor lenge de varer enda.

Er det noen som har samme erfaring, eller vet om om dette er noe vedrørende batterimåleren til Canon 350D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har nettopp kjøpt et Canon 350D med batterigrep. Jeg har 2 propitære batterier og ett sett med AA (6x2100mA).

Ut fra dokumentasjonen så rådet de helst at AA batteriene blir brukt som en backup. Etter oppladning av batteriene (+ sjekket med universal instrument), så ga de samlet ca 8v. Rett etter jeg setter disse i så vise batterinivået fullt i et par minutter og så faller det helt ned til minimum  i et jaft, og blir værende der. Jeg har brukt kameraet en god stund på minimum nivå med AA batterier, så jeg vet ikke hvor lenge de varer enda.

Er det noen som har samme erfaring, eller vet om om dette er noe vedrørende batterimåleren til Canon 350D?

6465211[/snapback]

Heisann.

Har det samme utstyret selv. Det du mener er vell at indikatoren faller fort ned på 1 prikk? Jeg har ikke sett etter selv noe særlig, men mener å ha hørt at indikatoren fort havner ned på 1 prikk når man bruker batterigrepet, uansett hva slags batteri man bruker. Tror dette skulle være en slags "bug" eller noe slikt. Mener å ha hørt dette en gang, men husker ikke helt hvor. Uansett, batteriene til kameraet varer veldig lenge. Så hvis du bare passer på å ta med deg noen AA batterier i tillegg, så kan du nok holde på en stund :thumbup:

Håper du mente hva jeg forsto... :whistle:

Lenke til kommentar
Ut fra dokumentasjonen så rådet de helst at AA batteriene blir brukt som en backup. Etter oppladning av batteriene (+ sjekket med universal instrument), så ga de samlet ca 8v. Rett etter jeg setter disse i så vise batterinivået fullt i et par minutter og så faller det helt ned til minimum  i et jaft, og blir værende der. Jeg har brukt kameraet en god stund på minimum nivå med AA batterier, så jeg vet ikke hvor lenge de varer enda.

6465211[/snapback]

Det er bare tullprat at AA batterier bare egner seg som en nødløsning (Canon vil selvsagt selge deg dyre batterier) jeg bruker bare batterigrepet med AA batterier (2500mAh) og det varer i evigheter. Dette med lavt batteri nivå dreier seg nok bare om at indikatoren sansynligvis er innstilt til ikke oppladbare AA batterier som har litt høyere spenning. Men hva gjør vel det at kameraet bare har en strek når det alikevel holder ukesvis med moderat bruk. Det eneste som kan være et problem er å laste opp bilder med Canons egen progamvare som nekter og laste ned og kommer med advarsel om at det er fare for at batteriene vil gå tomme. Dette kan løses ved enten og bruke Windows eller kjøpe en minnekortleser for 100 kroner og bruke Canons programvare.

ps. Fyller du grepet med gode oppladbare AA batterier får du lengre brukstid enn med to standardbatterier. Desuten blir kameraet litt tyngre noe som for meg er en fordel.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Takk for de to siste svarene.

Det var egentlig det jeg regnte med. Jeg har nå brukt pakken med AA batteriene en god stund, og de ser ut til å vare lenge (er enda ikke tomt etter en god del hundre bilder).

Konklusjonen er nok at man får ignorere batteri-indikatoren, når en bruker AA.

Jeg lukter også litt at de er på jakt å selge propitære batterier ;)

Endret av kkaro
Lenke til kommentar

Kan det være at samme feil har oppstått med batterigrepet til 350 som det var til 20D.

Her ga også indikatoren beskjed om at det snart var tomt med strøm, selv med nye batterier.

Leverte batterigrepet til Serviceproffen i Oslo. De byttet ut en del + nytt AA-adapter.

6 AA-akaliske gir meg nå minst 250 eksp..

Undersøk hos www.serviceproffen.no om det kan være de samme feilene.

Lenke til kommentar

Tror nok vanlige alkaliske AA batterier ikke alltid vil vare fullt så lenge som oppladbare lithium. Grunnen til det er at de taper spenning ganske fort, og et digitalkamera krever større og mer jevn spenning enn f.eks en kassettspiller/radio. To lithium fra Canon vil nok gi en god del bilder enn 6x AA alkaliske AA batterier.

Eventuelt, kjøp AA batterier med lithium, og ha med deg de. De er i følge produsentene ment å vare ca. 7x lenger enn alkaliske ved bruk i digitalkamera. Dette gjelder spesielt når de brukes i små kompakte digitalkamera. Der er det et slit å bruke alkaliske batterier... noen tar bare 5-10 bilder før det ikke får den krevede spenningen og slår seg av. Man kan også bruke oppladbare AA med ni-mh teknologi. Bruk så høy mah som mulig.

Vet at Energizer selger lithium batterier i AA størrelse.

Lenke til kommentar
Eventuelt, kjøp AA batterier med lithium, og ha med deg de. De er i følge produsentene ment å vare ca. 7x lenger enn alkaliske ved bruk i digitalkamera. Dette gjelder spesielt når de brukes i små kompakte digitalkamera. Der er det et slit å bruke alkaliske batterier... noen tar bare 5-10 bilder før det ikke får den krevede spenningen og slår seg av. Man kan også bruke oppladbare AA med ni-mh teknologi. Bruk så høy mah som mulig.

6502103[/snapback]

Nå snakket vel KKaro om oppladbare AA batterier som fungerer helt fint. Alkaliske AA batterier anbefalles ikke av noen heller ikke av meg. Hva angår de digitale engangsbatteriene (de som er tilpasset digitalt utstyr) så er de dyre vet om noen som baserer seg på bruk av disse, men man skal ikke kjøpe mange slike par før oppladbare lønner seg. Det finnes også 3 volts oppladbare lithium batterier som tar opp to AA plasser, men disse passer ikke i batterigrepet.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde 6x2300mAh i mitt batterigrep her om dagen, og hadde samme problem med at streken gikk rett ned på 1. Jeg føler meg ganske sikker på at de batteriene hvert fall hadde 70-80% til sammen.

Det er egentlig ikke noe problem for meg, for jeg bruker de vanlige :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker fortsatt de 6x2100mAh AA oppladbare batteriene. De er enda ikke gått tomme etter å ha tatt flere 100 bilder.

Jeg tror det ikke er noe å bekymre seg over at batteriindikatoren ikke fungerer optimalt med opplatbare AA batterier (pga. annen spenning enn propitære).

Min frykt stammer fra mitt gamle Canon Ixus kamera, hvor batterimåleren/indikatoren begynte å måle alvorlig feil. Man kunne til slutt kun ta ca 10-20 bilder før den kjørte seg ned (fra nylig oppladete batterier). Det som Ixus kameraet gjorde, var å kjøre kontrollert ned en stund før batteriene var tomme (for å lukke objektivlokk automatisk).

Lenke til kommentar
Jeg bruker fortsatt de 6x2100mAh AA oppladbare batteriene. De er enda ikke gått tomme etter å ha tatt flere 100 bilder.

6518218[/snapback]

Flere hundre er da ingenting, jeg har tatt flere tusen med mine 2500mAh. Ingenting å bekymre seg over med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...