Gå til innhold

Trådløst problem i SuSE Linux

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle gjerne ha trådløst i linux også, men den "network handler" greia til SuSE funker dårlig, den får hvertfall ikke inn noe, står også at kortet er disabled.

Går jeg inn på YasT og sjekker maskinvaren så finner jeg det trådløse nettverkskortet, det finner det også når jeg skal sette opp nettverket, men det vil liksom ikke...

Når jeg kjører kommandoen iwconfig så står det noe om at det ikke er trådløst på noe av det som kommer opp. Er liksom som om det er disabled som i Windows, men hvordan enabler jeg det da..? Hvis det i det hele tatt er det da... vet du noe om trådløst i SuSE?

Når jeg skriver /sbin/lspci så før jeg følgende:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)

00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS/940GML and 945GT Express PCI Express Root Port (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 01)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 01)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #1 (rev 01)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #2 (rev 01)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #3 (rev 01)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #4 (rev 01)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 01)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e1)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 01)

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller IDE (rev 01)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 01)

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Unknown device 7149

03:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)

03:01.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd Unknown device 0832

03:01.1 Class 0805: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 19)

03:01.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd Unknown device 0843 (rev 01)

03:01.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 0a)

03:01.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev 05)

0b:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02)

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser nederst på det du har quota så står det: 0b:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02). Der har du det trådløse nettverkskortet. Nå har ikke jeg peiling på Suse, men det er mulig du må laste ned firmware til kortet for at det skal fungere. Ta en titt på denne siden.

Lenke til kommentar

Takker for svar, sjekka sidene, jeg fikk det ikke helt til å funke, men er litt tidlig for å lese dokumentasjon nå, så skal prøve mer senere.

Det er bare dette som står i veien for at jeg kan kutte ut windows i stor grad egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg må vekke opp denne tråden litt jeg, har litt problemer, spør heller spørsmål ettersom jeg kommer fremover istedenfor å bare spørre om noen kunne gjøre det for meg, hva lærer man vel av det.. ? :)

Jeg har ikke /etc/hotplug/firmware.agent filen, hvor ligger denne i SuSE Linux 10.1? Trenger å finne ut hvor firmware blir lastet fra (normalt fra /sbin/firmware eller noe?).

Lenke til kommentar
Firmware skal legges i /lib/firmware og etter det skal det ikke gjøres noe annet enn å laste driveren. Last ned filen med firmwarefilene, pakk dem ut, og kopier dem til /lib/firmware.

Kan kikke litt her for eksempel.

6504592[/snapback]

/lib/firmware var det ja, var bare litt engstelig for guiden jeg fulgte sa at jeg skulle sjekke /etc/hotplug/firmware.agent. Er kanskje for en annen distro det da... Laster ned addon-cd til SuSE 10.1 nå da, ser ut som det skal gjøre det bra igjen.

*krysse fingrene* :)

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at pakken jeg trenger (ipw3945d) finnes på den online update greia til YaST2 (yast -> software (på venstre side) -> Online Update.

Kan søke etter ipw, så kommer den filen frem, jeg huker av den og trykker på "Accept" nede i høyre hjørne, og da skjer det ingen ting, vinduet lukker seg, ingen feilmelding, spør ikke etter cd eller noe, det bare lukker seg... hvorfor gjør det det?

EDIT:

Måtte faktisk inn på Add-on Product istedenfor, så gjøre omtrent samme greia der, da ville den plutselig installere... teit at det ikke kom noe feilmelding eller noe i stad da.

Får prøve å få opp nettverkskortet jeg nå da, prøver en restart hvertfall :)

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...