Beinet1 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Vurderer å kjøpe en opel Vectra -97 1,6 16V som kun går på 3 sylindre. Det mangler kompresjon på siste sylinderen og eieren mener det er en eller flere brente ventiler på den sylinderen. Hva innebærer en slik reparasjon bortsett fra å skru av toppen? Er en nødt til å bytte ventiler og styringer? Noen som vet om det er løse styringer på denne bilen? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 En brent ventil må nok byttes. Hvis du skal bytte ventiler på en sylinder tror jeg du bør (må?) bytte på de andre også, og det er vel uansett like greit hvis du først tar av topplokket. En annen mulig feil er jo at det er noe galt med stempelringene på den sylinderen, selv om det er lite sannsynlig. Men hvis det er det bør du ikke kjøre med den, for da kan det bli mer skader, og du kan få bensin i oljen. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Tror det er mest sannsynlig at det er noe med ventilene. En skulle klart å få målt noe kompresjon om det hadde vært noe galt med stempelringene. Er det forresten noe i veien for å kjøre bilen når den kun går på tre? Den vil jo selvfølgelig gå ganske ujevnt og hostete, men jeg vil ikke tro at dette skader? Eneste er vel katalysatoren som får endel uforbrent bensin igjennom seg? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Å kjøre når den går på 3 går vel kanskje an, men absolutt ikke til å anbefale. Få fikset kjerra før du kjører tror jeg. Husk at denne reparasjonen fort koster 10000 kroner Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Ta ut tennpluggen av den døde sylinderen og kjør uten. Da får man ikke noe undertrykk når stempelet går nedover og den vil (nesten) ikke dra inn noe bensin. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Kommer det ikke inn skitt og lort gjennom hullet da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå