EldarH Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Jeg har nettopp kjøpt meg Canon EOS 350D. Vist jeg skulle koste på kamera og kjøpe et objektiv til 3000-4000 +/- hva bør jeg se på da? Ønsker tips og råd. Har ikke så mye peiling selv Edit: Når jeg ført er i gang, er det noen som har en vekse å annbefale? Med litt plass med ikke i 2000 kr's klassen. Endret 10. juli 2006 av EldarHelseth Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Har du bare kjøpt kamerahus, eller kit? Ønsker du en bedre normalzoom enn den du har, eller ønsker du annen type optikk. Du må gi oss flere ledetråder, hvis ikke kan vi sitte her og anbefale alt fra fastobjektiver i alle brennviddeklasser, makro, normalzoomer, tele og vidvinkelzoomer til krampa tar oss. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Har du bare kjøpt kamerahus, eller kit? Ønsker du en bedre normalzoom enn den du har, eller ønsker du annen type optikk. Du må gi oss flere ledetråder, hvis ikke kan vi sitte her og anbefale alt fra fastobjektiver i alle brennviddeklasser, makro, normalzoomer, tele og vidvinkelzoomer til krampa tar oss. 6464145[/snapback] Ok, ka skal jeg si, jeg har kjøpt kit, så jeg har sånn 18-55. Jeg har ikke så mye peiling, men jeg har lyst på en linse som gir et større zoom område? Vist du skjønner. Altså enten en linse som jeg kan bruke i stede for den 18-55 som har større område. Eller en linse fra 55 og oppover, som jeg kan bytte ut når 18-55 ikke holder. Er godt førnøyd med 18-55 men jeg syns den blir for liten når jeg tar bilde av noe som e litt lengre unna. Lenke til kommentar
kkaro Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Hei, jeg kjøpte nettopp en 350D selv. Jeg har den standard 18-55mm som følger med. Synes den er temmelig plastiskaktig og skranglende. Jeg kjøpte en Sigma objektiv (18-200mm), og er utrolig fornøyd med den. Den koster ca. 3000.- http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/...8_200_35_63.htm Endret 10. juli 2006 av kkaro Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Er det dumt å kjøpe 75--> f.eks bør objektivene overlappe hverandre? Eller hvordan er dette? Hva med disse objektene her: Et forslag eller kankskje d her her er et forslag her er et her er også en Jeg syns det objektivet her virka som et kjekt leketøy. Jeg kan også nevne at jeg er amatør. Har lite peiling, og trenger ikke no superbra. Men greit at bilda ser bra ut på skjermen Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Hei, jeg kjøpte nettopp en 350D selv. Jeg har den standard 18-55mm som følger med. Synes den er temmelig plastiskaktig og skranglende. Jeg kjøpte en Sigma objektiv (18-200mm), og er utrolig fornøyd med den. Den koster ca. 3000.- http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/...8_200_35_63.htm 6465285[/snapback] Jeg ser at Foto & Video har 350D med den Sigma linsa til 8750,- Er det like greit å kjøpe det kit'et med en gang i stedet for å kjøpe 18-55 kit'et for så å kjøpe 18-200 linsa etterpå? Hvis man skulle oppgradere til et annet Canon kameraet en gang så kunne det jo kanskje være greit å beholde 18-200 linsa? Følger det med solblender til Sigma linsa? Lenke til kommentar
kkaro Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Jeg ser at Foto & Video har 350D med den Sigma linsa til 8750,-Er det like greit å kjøpe det kit'et med en gang i stedet for å kjøpe 18-55 kit'et for så å kjøpe 18-200 linsa etterpå? Hvis man skulle oppgradere til et annet Canon kameraet en gang så kunne det jo kanskje være greit å beholde 18-200 linsa? Følger det med solblender til Sigma linsa? 6465646[/snapback] Jeg kjøpte kit'et med 18-55mm pga. tilgengelighet av pakken på lager. Kommer neppe å bruke det objektivet, men tenkte det kunne være fint å selge med, dersom jeg skal bytte huset om noen år. (Beholder nok Sigmaen). Det følgte med solblender i Sigma pakka :-) Endret 10. juli 2006 av kkaro Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Du spurte om brennviddene trenger å overlappe hverandre, og det trenger de ikke. Det er ikke noe problem å ha et glip mellom 55mm og 75mm, for eksempel. Det utgjør nemlig bare noen få skritt frem og tilbake, så det har med andrer ord ingen praktisk betydning. Når du blir en mer avansert fotograf, kan det til og med hende at du sverger til fastoptikk. Dvs at du kun kommer til å bruke optikk med en brennvidde, ingen zoom. Da må du bevege beina, i steden for å zoome. Mange foretrekker det grunnet høyere optisk kvalitet. Som du forstår ut fra innlegget mitt, så er det greit å kombinere 18-55 med 70-200, for eksempel. Hvis det er muligheten for lengre tele du ønsker, så er det en løsning som vil fungere helt greit for deg. Du kan også velge den løsningen som nevnt her, men mange mener at man da går på for mange optiske kompromisser. Helt ærlig så tror jeg ikke den zoomen er dårligere enn den du allerede har i samme område, så det er ingen dum løsning, hvis du er fornøyd med bildene fra 18-55. Alle her på forumet vet at jeg personlig ville valgt å bytte ut den originale zoomen med en skarpere i samme zoomområde, men det er fordi jeg ikke har særlig behov for lengre tele. Hvis det er det du ønsker deg, så vil det billigste være å kjøpe en rein telezoom som supplement til den du har. Du vil uansett aldri finne en zoom med tilsvarende zoomområde som du får med et superzoom-kamera, så det er like greit å dele opp brennviddene i forskjellige objektiver. Hvis du bare ønsker å ha et objektiv, finnes det bare et par alternativer. Det ene er allerede nevnt i en tidligere post. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Er det dumt å kjøpe 75--> f.eks bør objektivene overlappe hverandre? Eller hvordan er dette? Det spørs vel hva du fotograferer, kjøpte selv en Tamron 70-300 Macro som jeg er fornøyd med men trenger ikke 300 mm tele hele tiden så jeg skal nok kjøpe en 18-200 etterhvert. Med 18-200 får du samme vidvinkel som kit-objektivet men nesten 4x mer tele så du slipper og bytte ofte, det er nok ett bra valg. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Jeg har også sigmaen - jeg har lavet lidt hjemmetest (sammenholdt med pfroffernes - og det er bedst fra f8 og op) jeg ville ikke bruge det til model, eller portræt - men til familie, fest og fjeldture er det super) Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Jeg ønsker et objektiv som jeg kan zoome litt mer med, enn det jeg har no. Jeg jobber for tiden med å kjøre lastebil, kjører mye om natta og kommer ofte over dyr og lignende som jeg har lyst å ta bilde av som er på avstand. Det trenger ikke nødvendigvis å være dyr men andre ting som er en del mer avstand til enn at jeg greier å få no "bra" bilde med det objektivet som føller med kamera. Jeg har veldig lite peilig, men hvor lengre "når" jeg med en linse som går til 300 iforhold til 200. Hvordan er d å bytte linse ofte? Og hvordan er d å ta "normale" bilder med enn sånn linse med så stort zoom område? Hvor lang avstand når 200 og 300? Er det noen mål på sånt? Jeg spør for jeg har ikke peiling selv. Edit: Jeg ønsker gjerne konkrete forslag til hvilke linse jeg bør ta en titt på og som er bra for meg Gjerne link til prisguiden lr lignende Endret 10. juli 2006 av EldarHelseth Lenke til kommentar
mwm Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Dyr på noe avstand i skumring blir nok best med noe lyssterkt, og da skal du glemme 18-200mm objektivene. Se f.eks. på denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=36152 Men dette blir jo fort kostbart... Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Dyr på noe avstand i skumring blir nok best med noe lyssterkt, og da skal du glemme 18-200mm objektivene. Se f.eks. på denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=36152 Men dette blir jo fort kostbart... 6473812[/snapback] Hva om det lages en egen KATEGORI i forumet for folk som spør, "Jeg kjøpte kamera X, hvilket objektiv Y anbefaler dere?" Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Fint at få brugsområdet afdækket du kan få et indtryk af de forskellige linser + svenske priser her http://www.cyberphoto.se/ sigmas billigeste serie og canons ditto (uden USM) ville jeg ikke kigge på. Sigma apo macro II koster omkring 2000 og er godt til prisen, men stadig ikke så lysstærkt. nu siger du lysstærkt det billigeste lysstærke du så vidt jeg ved kan få er canons 70-200 f4 til over 5000 - men det er ikke lysstærkt nok til f.eks. indendørs billeder. canons 200 f2,8 koster over 6000 kr (som sammeligning kan det bruges til indendørsbilleder af sport i modsætning til f4) canon laver en 75-300usm IS, som du muligvis kan finde brugt til lidt under 4000 kr. jeg kører med 500 mm og skal meget sjældent zoome ud - dette billede er taget fra den ene side af en vej til den anden (2 spor) så nærgrænsen kommer du sjældent til at bruge måske undtaget hvis du møder en elg. faste optikker er som hovedregel skarpere end zoom. afstand kontra mm kan du få et indtryk af her http://www.naturphoto.dk/mm.htm Endret 11. juli 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå