Gå til innhold

Oops...brent inn bilde på LCD skjerm. Hjelp!


jvik

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

stakk på jobb i 15:00 tiden i dag og var ikke hjemme før 23:00. I denne perioden har skjermen stått på i windows (blå standard bagrunn) med prime95 gående...desverre glemte jeg at jeg har slått av skjermsparer, så jeg kan nå se en del hvite striper rundt på skjermen min. Heter vel egentlig "image persistance" når det skjer på LCD, men men.

 

Tips til hva jeg skal gjøre nå?

 

Takker for all svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://compreviews.about.com/od/monitors/a/LCDBurnIn.htm[/url] ']Is it permanent?

 

In most cases, no. The crystals do have a natural state and can shift depending upon the amount of current used to generate the desired color. As long as these colors do shift periodically, the crystals at that pixel should fluctuate enough such that the image will not be permanently imprinted into the crystals. Having said that, it is possible that the crystals could get a permanent memory if the screen image does not change at all and the screen is left on all the time. It is very unlikely for a consumer to have this happen as it is more likely to happen in a fixed display such as those seen as display boards for businesses that do not change.

Lenke til kommentar

Det er ganske mye du kan gjøre faktisk.

 

#1 - Dra ut strømmen på LCD et par døgn

#2 - Endre bakgrunnsbilde i skrivebordet til sort

#3 - Skjermsparer til noe som endrer hele skjermen (stjerner i rommet) etter 5 minutter

#4 - Skru opp styrken på kontrast+lys og spill av noe lyshyggelig noe (demoer, filmer, skjermsparer uten statisk grafikk).

 

Jeg har forsøkt dette selv, men må bare innrømme at ingenting har hjulpet selv og det har nå gått måneder. Nå er jeg heldigvis svakt plaget av dette, men hos meg vises svake spøkelser opp av høyre topp ikoner og venstre topp icon + vindustekst. Det "artige" er at disse dukker opp etter en times bruk, det tar med andre ord litt tid.

 

Så må man jo spørre seg hvorfor aldri START / oppgavelinjen i Windows brennes inn på samme skjerm :) Tja...det som visstnok er ideen, er at man kan fjerne slike spøkelser på LCD skjermer ved å "avvenne" cellene med endringer. Etter hvert (dager, uker, til og med måneder) skal spøkelsene forsvinne. DET er iallefall teorien :)

 

EDIT: La ved et bilde.

post-15998-1152490377_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...