Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?

Riggs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tviler på at noen her er spesialister på selvskading, men har tydeligvis truffet et sårt punkt med min påstand, så lar deg være med det.

8242662[/snapback]

Ærligtalt! Du vet da ikke alt om alle?! Og jeg forsvarer bare sannheten. Du trenger å se verden slik den er...

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Men nå er det faktisk ingen hemmelighet at mange driver med selvskading bare for å få oppmerksomhet, og det vet folk.

8242689[/snapback]

Er nok flere som skjuler selvskading enn de som gjør det for oppmerksomhet tror jeg... Og nå snakker jeg av erfaring...
Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Men nå er det faktisk ingen hemmelighet at mange driver med selvskading bare for å få oppmerksomhet, og det vet folk.

8242689[/snapback]

Mange? Hva skjedde med alle? Og er noen som sikkert gjør det..men du har ikke sett de som virkelig har problemer. For de er flinke til å skjule det. Grunnen kan rett og slett være at det er vondt å leve i denne verden. Mange som har det helt forferdelig hver dag og prøver å talke det på feil måter...

Lenke til kommentar

Vi omformulerer det jeg sa. La meg prøve..

Jeg har fra ungdomsskolen sett at mange, spesielt jenter i 13-16 års alderen bruker selvskading som en måte å oppnå oppmerksomhet på. Mye av dette skjer i EMO-miljøet o.l. Hvorfor? Det vet jeg ikke. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men var kanskje en smule sint når jeg skrev påstanden i sted.

Dyp beklagelse!

Lenke til kommentar

Wow! Det var bedre :) . Jeg har sett det jeg også. Men det er meget mulig at disse ikke får/har fått den oppmerksomheten de trenger. Jeg tenker på støtte fra foreldre osv. Og det er faktisk veldig viktig. Vi takler problemer på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

likte den posten bedre ja thomas, men jeg som jeg sa i en annen post til ca samme innhold. Det er et problem når noen må ty til selvskading, uansett årsak, om det er at de vil passe inn i gjengen, få oppmerksomhet bort fra noe og over på arrene på henda eller sliter psykisk. Men er vel uten tvil siste gruppen som det er store mørketall på, da de er utrolig flinke til å skjule dette.

Det å bare kalle de emo og ikke bry seg no mer om saken enn det blir feil, uansett grunnene, selvskading er noe som bør tas på alvor, og ikke bare kastes til sides som et "fjortisfenomen".

Lenke til kommentar
Tviler på at noen her er spesialister på selvskading, men har tydeligvis truffet et sårt punkt med min påstand, så lar det være med det.

8242662[/snapback]

Mulig det ikke er noen som er spesialister, men jeg tror det er en del som har veldig mye mer erfaring enn deg, da enten fordi d selv har følt det på kroppen, eller har nære venner som sliter.

Lenke til kommentar

Psykolog Mette Kvisten Steinan skrev i 2005 hovedoppgave om selvskading blandt ungdom. Hele finnes her. Hun er også en av to som står bak http://tenke.no/, en blogg om psykologi.

Studien har hatt som mål å kartlegge nyere kunnskap om selvskading blant ungdom i den generelle befolkningen, som ser ut til å være et voksende psykisk helseproblem blant unge. Dette ble utført gjennom en review av sentrale fagartikler og en pilotstudie som intervjuet 3 elever ved videregående skoler som hadde erfaringer med å skade seg selv.

Det er mye jeg gjerne skulle tatt med, men har ikke tid eller mulighet til akkurat det nå. Derfor har jeg kun tatt med to sentrale deler nå. Anbefaler å lese hele oppgaven.

Utdrag fra del 2. En review og sortering av feltet ’selvskading blant ungdom’

Selvskadingsepisodenes mål, funksjon og virkning

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2.7. Selvskadingsepisodenes mål, funksjon og virkning

Hva er så målet med selvskadingen? Hvilken virkning er de som skader seg, ute etter? Lindgren et al. (2004) fremhever at den som skader seg selv, ikke ønsker å dø men å føle seg bedre. Ut fra forskningsstudiene denne litteraturgjennomgangen bygger på ser det ut til at målet med selvskadingen, det ungdommene ønsker å oppnå med å skade seg selv, kan deles inn i fem grove kategorier som glir litt over i hverandre: å redusere kroppslige spenninger, lette eller ta vekk overveldende emosjoner, uttrykke hva de føler, påvirke eller få reaksjoner fra andre mennesker, og å straffe seg selv. Gratz (2003) fremhever at selvskading kan dekke flere funksjoner samtidig.

Det å redusere kroppslige spenninger er en av de to hyppigst rapporterte målene selvskadere har med selvskadingen: de rapporterer at de ønsker å få ut frustrasjoner, redusere eller frigjøre spenninger, og kunne slappe av (Gratz, 2003; Hawton & James, 2005; Ross & Heath, 2003; Yip, 2005). Den andre hyppig rapporterte målet og ønskede virkning var å lette, redusere eller ta vekk overveldende eller ubehagelige emosjoner, redusere emosjonell smerte. De rapporterte at de ønsket å redusere angst, forløse sinne, lette følelser av skyld, ensomhet, depresjon og selvhat, og stoppe tankespinn (Gratz, 2003; Rodham et al., 2004). Bjørneset (2003) skriver at selvskading brukes som smerteforflytning som avleder emosjonell smerte der de selvpåførte fysiske smertene avleder den indre psykiske smerten. Ubehagelige tanker og følelser blir frigjort, tilstander preget av depersonalisering, fremmedhet og flashback avsluttes ved hjelp av selvskading (Gratz, 2003). Gratz (2000, referert i Gratz, 2003) fant i en undersøkelse om selvskading blant college studenter at den hyppigst rapporterte funksjonen var å lette uønskede følelser (rapportert av 76% av deltakerne). Det skade seg selv for å rømme fra uutholdelige følelser, emosjonell smerte eller en situasjon (Gratz, 2003; Hawton & James, 2005; Ystgaard et al., 2003) beskriver også et forsøk på å håndtere overveldende emosjoner, og det gjør også selvskading ut i fra mål om å skape eller opprette noe: opprette følelser av kontroll, trygghet eller grenser mot andre (Gratz, 2003).

Det å uttrykke følelser er også en funksjon eller ønsket virkning selvskadingen er tenkt å oppfylle: ungdom som skader seg, rapporterer at de ønsker å uttrykke sinne mot andre, vise hvor desperate de føler seg eller å kommunisere at de blir/har blitt misbrukt eller mishandlet og ikke klarer å fortelle det med ord (Hawton & James, 2005; McAllister, 2003; Rodham et al., 2004; Ross & Heath, 2003; Yip, 2005). Et ønske om å straffe seg selv kan også være et mål med selvskadingen, ungdommer rapporterer at de ønsker å straffe seg selv for å være slem eller fæl, fordi de synes de fortjener det eller er sinte på seg selv (Bjørneset, 2003; Gratz, 2003; Rodham et al., 2004; Ross & Heath, 2003; Weber, 2002; Ystgaard et al., 2003).

En annen funksjon eller mål med selvskadingen er et ønske om å påvirke andre mennesker: selvskadende ungdom rapporterer at de med selvskadingen, ønsker å få oppmerksomhet, vise mot og få anerkjennelse, hevne seg på noen ved å få dem til å føle seg skyldige, prøve ut om noen virkelig er glad i dem, gjøre andre bekymret eller synes synd på dem, få omsorg, få andre til å endre atferden sin og få hjelp i en situasjon hvor de ikke opplever seg forstått eller tatt på alvor (Bjørneset, 2003; Hawton & James, 2005; Yip, 2005; Ystgaard et al., 2003).

Bjørneset (2003) påpeker at selvskading også kan ha som mål å gi seg selv noe positivt; at selvskading kan bli en måte å gi seg selv egenomsorg ved å ta vare på seg selv etter handlingen. Dermed kan selvskading bli en unnskyldning for å gi seg selv pleie og være snill mot seg selv. Ystgaard (2003) skriver at de i CASE-studien hadde en hypotese om at ungdom som skadet seg ved å kutte seg, oftere hadde et ønske om å redusere psykisk smerte, mens de som tok en overdose med medikamenter oftere hadde et ønske om å ta sitt eget liv. Det fant de imidlertid ikke holdepunkter for; det var ingen signifikant forskjell mellom oppgitte årsaker for selvskadingsepisoden fra de som hadde kuttet seg og de som hadde tatt overdose. Det var heller ingen forskjell i hva gutter og jenter oppga som grunn for selvskaden.

Utfall

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2.8. Utfall

Forskningslitteraturen skriver lite om konsekvenser og utfall av selvskadende atferd hos ungdommer. Det mest alvorlige utfallet er imidlertid at ungdommer som skader seg, har en økt selvmordsfare (Harrington, 2001; Klonsky et al., 2003; McLaughlin et al., 1996); blant annet refererer McAllister til en undersøkelse av Ryan et al. (1997, referert i McAllister, 2003) som fant at det er 18 ganger mer sannsynlig at de som skader seg begår selvmord enn resten av befolkningen.

Ett annet utfall er negative kroppslige konsekvenser som skader og arr på kroppen, som Gratz (2003) peker på kan føre til skam og isolering. Selvskading vekker ofte negative reaksjoner hos andre mennesker, både blant behandlere og den vanlige befolkningen, som kan se atferden som manipulerende, på tross av at atferden oftest er privat og skjult (Gratz, 2003). Selvskading vil videre kunne forstyrre eller ødelegge interpersonlige relasjoner, og dette kan også føre til isoleringstendenser.

Følelser av skam, skyld og anger kan både forverre den negative emosjonelle aktiveringen som fører til selvskading, og øke sannsynligheten for mer isolering (Gratz, 2003). Frykt for at selvskadingen skal bli oppdaget av andre vil også kunne føre til sosial isolering (Yip, 2005). I en forskningsstudie av Klonsky et al. (2003) hvor amerikanske Air Force-rekrutter anslo sine egne og kollegaers personlighetstrekk og patologi, ble det funnet at rekrutter som rapporterte at de skadet seg selv, av kollegaer ble vurdert som annerledes enn rekrutter som ikke skadet seg. De som skadet seg, ble ansett å være mer sannsynlige til å begå selvmordsforsøk, skade seg, utvise rare emosjonelle reaksjoner, ikke stole på andre og være nervøs rundt andre.

Lenke til kommentar
det der med å skade seg selv har jeg aldri skjønt, men det er vel en emo/"gother"-greie som vi dødelige aldri kommer til å forstå.

avstraffelse eller det å få smerte å tenke på istedet for fæle tanker oppe i hodet. henger ikke på greip, spør du meg. da er det bedre å få seg en sunn hobby som man kan bruke litt tid på og som får en til å slappe av og koble ut!

6465991[/snapback]

Feil, sorry meg ass, les litt om de greiene før du utaler deg, både emo og goth er sub-kulturer, ikke en tilstand eller en ting.

emo er også en musikk sjanger ofc, men det finnes også som sub-kultur, emo er et missbrukt ord i dag, emoer er en form for punkere nesten, bare litt mer dyster og hører gjerne mye på ja det som kalles emo musikk (eks: hawtorne Heights, gammle The cure sanger etc)

gothere: har sansen for vakker musikk, poesi og kunst, har ofte stor fantasi og er skapende og filosofiske mennesker, de kler seg også mye i svart og kan se mørke og fæle ut, men de er utrolig snille mennesker, stort sett.

mange av de unge gotherne i dag hører mye på industriell musikk.

Mange sier at disse menneskene er tapere etc, jeg må le, mange virker veldig trangsynte og naive!

Lenke til kommentar
Har enda ikke fortått akkurat DEN biten ved EMOer. Har du lyst på smerte så legg ballene i klemme, ingen grunn til å ty til kniv, mange forskjellige typer smerte. Neste gang du får lyst til å skade deg selv slå deg selv i balla med hammer, legg balla i skrustikke eller elektrifiser balla. DA vet du hva smerte er, kapping, pøh... Kappe seg selv er for svake folk. Trenger du smerte så bruk metodene over. xD

8239167[/snapback]

Forstår du noe som helst innenfor dette området?

8239342[/snapback]

Folk som skader seg selv er patetiske, tenk på de i afrika og lignende som virkelig klamrer tak i livet selv om de kan være nær døden hver eneste dag. Her sitter vi og har det altfor godt som et av verdens rikeste land også svarer vi ved å synes synd på oss selv ved å ta selvmord og skade seg selv!!??

Forstår DU noe som helst på dette området, jeg tror nemlig at alle som skader seg selv er egoister som ikke vet hvor godt de har det he i Norge. Patetisk er det, patetisk!

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar
Har enda ikke fortått akkurat DEN biten ved EMOer. Har du lyst på smerte så legg ballene i klemme, ingen grunn til å ty til kniv, mange forskjellige typer smerte. Neste gang du får lyst til å skade deg selv slå deg selv i balla med hammer, legg balla i skrustikke eller elektrifiser balla. DA vet du hva smerte er, kapping, pøh... Kappe seg selv er for svake folk. Trenger du smerte så bruk metodene over. xD

8239167[/snapback]

Tviler. Og hva faen med de som ikke har baller? :ermm:

8241376[/snapback]

Haha ja der får en fra det andre kjønnet svare, veit ikke akkurat der. :hmm:

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar
Folk som skader seg selv er patetiske, tenk på de i afrika og lignende som virkelig klamrer tak i livet selv om de kan være nær døden hver eneste dag. Her sitter vi og har det altfor godt som et av verdens rikeste land også svarer vi ved å synes synd på oss selv ved å ta selvmord og skade seg selv!!??

Forstår DU noe som helst på dette området, jeg tror nemlig at alle som skader seg selv er egoister som ikke vet hvor godt de har det he i Norge. Patetisk er det, patetisk!

8246658[/snapback]

Du viser her en ekstrem andel dårlig samfunnsinnsikt, for ikke å snakke om hvor lite du ser ut til å vite om psykologi i en samfunnsosiologisk sammenheng.

Å vise til barn i Afrika som et argument mot psykiske lidelser og selvskading, og med dette prøve å påvise at de som blant annet lider av bipolare lidelser eller er suicidale er bortskjemte egoister gjør at du selv degraderer deg til et lavmål jeg knapt tidligere har sett her på forumet (og jeg har sett mye). Du utviser ekstrem ignoranse ovenfor andre menneskers helse, for ikke å snakke om at du ser ned på irrasjonell tankegang på en måte som gjør at jeg føler litt avsky.

Og ja, jeg forstår faktisk ganske mye på dette området.

Endret av Marley
Lenke til kommentar

8246658[/snapback]

Du viser her en ekstrem andel dårlig samfunnsinnsikt, for ikke å snakke om hvor lite du ser ut til å vite om psykologi i en samfunnsosiologisk sammenheng.

Å vise til barn i Afrika som et argument mot psykiske lidelser og selvskading, og med dette prøve å påvise at de som blant annet lider av bipolare lidelser eller er suicidale er bortskjemte egoister gjør at du selv degraderer deg til et lavmål jeg knapt tidligere har sett her på forumet (og jeg har

sett mye). Du utviser ekstrem ignoranse ovenfor andre menneskers helse, for ikke å snakke om at du ser ned på irrasjonell tankegang på en måte som gjør at jeg føler litt avsky.

Og ja, jeg forstår faktisk ganske mye på dette området.

8246675[/snapback]

Jeg prøver å vise det faktum at det er mange andre som har det mye verre enn oss med en mye større grunn til å skade seg selv. Ja jeg fokuserer mindre på dette samfunet for det finnes samfunn som lider i mye større grad enn vi.

Jeg trenger ikke angripe en persons synspunkter ved å begynne å hakke på personlighet og lignende, hver sin egen mening og at du føler avsky har jeg null respekt for, at jeg har en egen mening tolerer tydeligvis ikke du og vil kun skimte saken fra et synspunkt til den som skader seg selv og det blir feil. Har de fleste i det hele tatt en grunn til å skade seg? Hvofor tar de det til det nivået? Dette er spørsmål du ikke tenker over i den posten du skriver fordi du kun skimter en side av saken.

Klart det er litt synd på folk som skader seg selv, men hvorfor gjøre sånn mot seg selv? Er det rart i at jeg kritiserer dem når man velger å kappe seg selv fordi man har det vondt inni seg? At man vil "bytte" ut smerten for ikke å føle det psykisk men heller fysisk er etter min mening helt uforståelig, hvis fok vil skades seg selv vær så god, men hold det for dere selv og ikke prøv å tiltrekke oppmerksomhet på en så radikal måte.

Ja jeg vet en del om dette selv jeg og.

P.S Nei jeg utviser ikke så mye omtanke for folk som skader seg selv fordi de da velger å ødelegge sin egen helse, hvorfor bry seg med å bandasjere en som kun kommer tilbake uken etter med nye kutt? Synes du det er en logisk tankegang?

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar
Jeg prøver å vise det faktum at det er mange andre som har det mye verre enn oss med en mye større grunn til å skade seg selv. Ja jeg fokuserer mindre på dette samfunet for det finnes samfunn som lider i mye større grad enn vi.

Jeg trenger ikke angripe en persons synspunkter ved å begynne å hakke på personlighet og lignende, hver sin egen mening og at du føler avsky har jeg null respekt for, at jeg har en egen mening tolerer tydeligvis ikke du og vil kun skimte saken fra et synspunkt til den som skader seg selv og det blir feil. Har de fleste i det hele tatt en grunn til å skade seg? Hvofor tar de det til det nivået? Dette er spørsmål du ikke tenker over i den posten du skriver fordi du kun skimter en side av saken.

Klart det er litt synd på folk som skader seg selv, men hvorfor gjøre sånn mot seg selv? Er det rart i at jeg kritiserer dem når man velger å kappe seg selv fordi man har det vondt inni seg? At man vil "bytte" ut smerten for ikke å føle det psykisk men heller fysisk er etter min mening helt uforståelig, hvis fok vil skades seg selv vær så god, men hold det for dere selv og ikke prøv å tiltrekke oppmerksomhet på en så radikal måte.

Ja jeg vet en del om dette selv jeg og.

8247341[/snapback]

Jeg angrep deg litt ja. Følte at du fortjente det.

Hvorfor man gjør sånt mot seg selv? Fordi en dårlig følelse innvendig kan føles mye verre enn et kutt på armen. Hva med å sette deg inn i andres situasjoner? Prøv å forestille deg noen som har vokst opp i et hjem hvor foreldrene er skilt og barnet får skylden for at alt gikk galt? Prøv å tenke deg hvordan det føles når man blir beskyldt for å ha ødelagt et ekteskap.

Jeg kan komme med flere andre eksempler og, men foretrekker å ikke gjøre det da det kan bli litt for personlig.

Du har ingen rett til å kritisere noen du ikke aner hvordan har det for deres handlinger. Rasjonelle eller irrasjonelle.

Lenke til kommentar

Jeg angrep deg litt ja. Følte at du fortjente det.

Hvorfor man gjør sånt mot seg selv? Fordi en dårlig følelse innvendig kan føles mye verre enn et kutt på armen. Hva med å sette deg inn i andres situasjoner? Prøv å forestille deg noen som har vokst opp i et hjem hvor foreldrene er skilt og barnet får skylden for at alt gikk galt? Prøv å tenke deg hvordan det føles når man blir beskyldt for å ha ødelagt et ekteskap.

Jeg kan komme med flere andre eksempler og, men foretrekker å ikke gjøre det da det kan bli litt for personlig.

Du har ingen rett til å kritisere noen du ikke aner hvordan har det for deres handlinger. Rasjonelle eller irrasjonelle.

8247360[/snapback]

Jeg har mine synspunkter og slik vil det bare fortsette å være inntil jeg faktisk forstår dette. På den annen side føler jeg meg nødt til å kritisere en handling jeg absolutt ikke forstår og som virker så langt fra logikk at det ikke er mulig. Jeg har en del erfaring på området du nevnte på skyldfølelse fra egen barndom. Og jeg kan fortelle deg dette, jeg har på ingen måte startet å kutte meg selv pågrunn av det, jeg velger å takle ting på en mer logisk og riktig måte.

Selvskading tror jeg er mer for å slippe unna tanker eller følelser isteden for å takle med dem og få dem løst, det er rett og slett en metode for å løpe frå problemene sine.

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar
Jeg har mine synspunkter og slik vil det bare fortsette å være inntil jeg faktisk forstår dette. På den annen side føler jeg meg nødt til å kritisere en handling jeg absolutt ikke forstår og som virker så langt fra logikk at det ikke er mulig. Jeg har en del erfaring på området du nevnte på skyldfølelse fra egen barndom. Og jeg kan fortelle deg dette, jeg har på ingen måte startet å kutte meg selv pågrunn av det, jeg velger å takle ting på en mer logisk og riktig måte.

Selvskading tror jeg er mer for å slippe unna tanker eller følelser isteden for å takle med dem og få dem løst, det er rett og slett en metode for å løpe frå problemene sine.

8247404[/snapback]

Såklart er det en metoder for å slippe unna tanker og følelser. Det er mange problemer som er vanskelige å løse, som som blir enda verre når man må konfrontere dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...