Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

jeg er rimelig sikker på at emoer kutter segselv kun for oppmerksomhet. Hvofor akkurat på armene? hvorfor ikke på beina? fordi der kan ingen se arrene. Det gikk en emo i klassen min før som lagde fake-historier hvor hun hadde det så ferlt. og hun lagde konflikter hvor hun var den som alt gikk utover med meningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er rimelig sikker på at emoer kutter segselv kun for oppmerksomhet. Hvofor akkurat på armene? hvorfor ikke på beina? fordi der kan ingen se arrene. Det gikk en emo i klassen min før som lagde fake-historier hvor hun hadde det så ferlt. og hun lagde konflikter hvor hun var den som alt gikk utover med meningen.

8050723[/snapback]

 

Armen er lettest tilgjengelig, derfor velger de fleste å kutte seg der og på innsiden av lårene.

Armen er og en del lettere å 'vedlikeholde', enn andre deler av kroppen. Litt værre med ett 12stins kutt på magen, en på armen.

 

Noen gjør det for oppmerksomhet, men ikke majoriteten. At det bare er emoer som kutter seg er en myte. At alle emoer kutter seg, vet jeg ikke en dritt om. Jeg vet derimot at de fleste som kutter seg, ikke er emo.

Lenke til kommentar
ja, emoer er noen av dem. Men man skal jo være ganske emotional for å gjøre det da

8050935[/snapback]

 

At man er en følsom person, betyr ikke at man er emo. Emo står riktignok for "emotional", men det er bare en sjanger, en subkultur.

 

De fleste som skader seg gjør det fordi den fysiske smerten overgår den psykiske. I det de kutter seg, føler de ofte euforie, alt stemmer og det psykiske drittet er som blåst bort.

 

"Først den søte kløe, så den sure svie", er kansje passende her.

Lenke til kommentar

når jeg har slike følelser, kutter jeg meg ikke i armen og får lett synlige arr oppover som, ikke bare alle ser på, men som jeg også tenker på når jeg blir gammel. Når jeg er i slikt humør dunker jeg slår, eller dunker hodet i veggen. Jeg klapper til megselv, jeg lugger megselv, men å skjere segselv er jeg overbevist over at er nesten kun for å få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
når jeg har slike følelser, kutter jeg meg ikke i armen og får lett synlige arr oppover som, ikke bare alle ser på, men som jeg også tenker på når jeg blir gammel. Når jeg er i slikt humør dunker jeg slår, eller dunker hodet i veggen. Jeg klapper til megselv, jeg lugger megselv, men å skjere segselv er jeg overbevist over at er nesten kun for å få oppmerksomhet.

8054425[/snapback]

Så du er ikke imot selvskading men bare selvskading som er synlig?

Beklager å måtte si dette men du trenger å få noen flere år på baken. Du er i mine øyne en hykler...

Lenke til kommentar
Men å kutte seg i armen har jeg inntrykk av at er for oppmerksomhet. ikke at jeg er imot selvskading, selvom det egentlig er noe tull. Hvorfor akkurat i armen?

8054473[/snapback]

For det første så er det ikke SÅ vanskelig å skjule arr på armen, så det at det er for oppmerksomhet kan du bare legge av deg. For det andre så handler det om tilgjengelighet og fare for komplikasjoner. Føler man behovet for å kutte/brennmerke/whatever så er det mye lettere å dra opp ermet på genseren enn å dra ned buksa får å gå løs på lårene. Det føles i tillegg tryggere å kutte på armen enn på f.eks. magen. Legg merke til at de aller fleste har arr på venstre arm. Igjen snakk om tilgjengelighet. Man bruker høyre hand til å påføre skade så venstre arm blir natrulig nok det som får gjennomgå. (omvendt om man er keivhendt)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skjønner godt at å kutte seg i armen kan virke som et rop om oppmerksomhet, men som menneskene over har snakket om så er det snakk om å kutte steder som er lett tilgjengelig.

 

Det kan gå dager hvor jeg har direkte vondt i kroppen bare fordi jeg er meg. Da trenger jeg å kunne påføre smerte på et bestemt sted og videre konsentrere meg om det ene stedet og ikke hele kroppen. Armene er da et godt utgangspunkt. Kuttes det langt opp og unngår t-skjorter så merker ingen det.

 

Jeg sliter med selvskading.

Jeg sliter veldig da jeg så inderlig ønsker å stoppe, men tar meg selv i å kutte hele tiden.

Vet at jeg trenger å prate om det med noen, men det går ikke med mindre det er en jeg ikke kjenner. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Altså, å skade seg selv er jo mye forskjellig. Og å spørre "hvorfor ikke bena" er litt idiotisk, for vet du om folk kun gjør det på armene?

Når det var sommer og jeg gikk med t-skjorte gikk jeg med lange skjørt og strømpebukse. Da gikk det utover lår og legger.

Men det kan ikke du SE på en selvskader, regner du med at de ikke gjør, for de er jo bare oppmerksomhetshorer, og derfor så skader de seg bare på armene. Men det stemmer ikke. Skamfølelsen er helt jævlig, og de fleste selvskadere havner i en ond sirkel, fordi at når de skader seg, får de dårlig samvittighet ovenfor seg selv, og skader seg igjen på grunn av den dårlige følelsen.

 

Det er ikke noe fasitsvar på hvorfor man skader seg.

Lenke til kommentar

Skremmende å se hvor mange ignorante know it all folk det finnes på dette forumet.

 

Selvskading kan ha mange årsaker, og utbyttet personene har kan likeså variere veldig. Hva det er som ofte er det samme, er at de ikke føler de har noen annen utvei.

 

Bruken av utrykket "emo" er også veldig overdrevet, og brukes gjerne av folk som ikke engang vet hva det faktisk betyr. Igjen, ignorante folk, som kanskje burde tenke litt lengre før de åpner kjeften og sier noe de ikke har i heletatt peiling på.

 

Som Eplefe så fint sier, de fleste hater gjerne seg selv for hva de gjør, og liker ikke at andre ser eller er klar over hva de faktisk gjør mot kroppen sin.

 

Blir skamfull på vegne av endel folk som har svart i denne tråden. :no: (Ikke selvskadere og de som forstår seg litt på dem, men resten av folka)

Lenke til kommentar

"Når det gjør vondt på utsiden, glemmer man en liten stund at det gjør vondt på innsiden"

 

Og noen er 14 år og fulle og tenker at de må vise frem, for de har det så vondt!"

 

clue: hvordan sortere de Ekte selvskadere fra de falske.

 

En ekte vil alltid sjule sårene sine

Endret av LindaChanett
Lenke til kommentar
Selvskading er bare enda et bevis på at vi har det for godt her i landet.

8235852[/snapback]

 

Den må du forklare, jeg vil heller si at det er et tegn på at det er noe feil med helsevesnet, da jeg har venninner som sliter med dette, og selv om ho sto på akutten og var redd hun kom til å ta livet av seg, ble hun sendt hjem med besjed om å snakke med fastlegen sin når helgen var over.

 

For bra? Dummeste jeg har hørt i dag.

 

Det er også mange andre former for selvskading enn kutting.

Brenning, kloring, slåing, is+salt, isvann, varmtvann og endel andre.

Men ofte kutting som er vanskeligst å skjule, da huden du kutter blir mindre følsom, så du har valget mellom å kutte dypere, eller på et annet sted.

 

Vil si at de som er 14 år fulle og føler for å kutte, også har et problem linda.

Selv om årsaken ikke er den samme som hos endel andre, er det fortsatt et tegn på at det er noe galt. Hva gjør at noen på 14 år føler de må kutte seg for at noen skal legge merke til dem?

 

Desperate tiltak som brukes når man gjerne ikke ser noen annen løsning.

 

Bra? Nei, men hjelper det å kalle folk emo og tråkke på dem videre? ikke spesielt.

 

Det er ikke noe fasit svar, noen vil ha oppmerksomhet fordi de ikke takler å be om hjelp selv, og det blir da deres vei til å få hjelp. Andre bruker det for å komme seg igjennom hverdagen og ser utad ut til å fungere som et "normalt" menneske.

 

Grunnene er mange, måtene er mange, resultatet desverre kan være tragisk.

 

Edit: Leif er en dust...

Endret av lain
Lenke til kommentar

Jeg mener det at folk som kutter seg på armene gjør det ikke for at det er lettere å se det, slik at flere legger merke til det. Men de som har problemer med selvskading lar dette gå utover hele kroppen. Gjerne en dag kutter man opp hele låret, så en annen dag armen. Det er slik det fungerer med noen som er hyppige selvskadere. Da er det snakk om flere hundre kutt på ett spesielt område. At folk gjør det for oppmerksomhet er det nok mange av, men tror også at de som gjør det av de grunnene vet at sår gir arr, og noen arr er vanskligere for å forsvinne enn andre.

 

Så klart er jo ramene det stedet en selvskader bruker mest til selvpåført skade, men det er snakk om plass, tilgjenglighet, tidligere skadeområder osv.

Jeg vet at det er mange "emo'er" der ute som f.eks ikke vil bli "tatt" i å skade seg selv av f.eks foreldrene. Og slik jeg har sett emo "kulturen" bilder osv er framstilt så er ikke det i den katogorien jeg vil kalle hyppig eller selvskading.

 

Fok som er hyppige selvskadere kan ha gått gjennom noe traumatisk, som f.eks overgrep som har blitt fortrengt der en ser på det som "sin" skyld. Man kutter/brenner/skader seg selv for å dempe en indre smerte.

 

Selvskading er ett avhenginghetsproblem. Du bytter ut en smerte med en annen, og det hjelper deg gjennom en dag, gjerne to før det kommer en ny bølge.

Jeg skjønner godt at folk ikke forstår, skjønner gjerne gjør narr av selvskadere, gjerne fordi at man blir framstilt som mennesker som ikke tåler like mye som andre mennesker, eller pågrunn av de morsomme filmene, bildene osv.

 

Jeg ser på selvskading som ett stort problem, noe som det burde være mer informasjon om og mer tilgjenlelig hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...