Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har de ihvertfall problemer... Oppsøke hjelp er det de burde gjøre.

7740948[/snapback]

Selvfølgelig har folk som skader seg selv ett problem.

Men det er deres problem, er det ikke ? :)

 

Sånn jeg ser på det er selvskading en siste utvei når alt er mørkt og tungt.

Istedet for å sette ord på følelsene, setter de en bestemt smerte på følelsen.

Overfører den psykiske smerten til fysisk smerte

Lenke til kommentar

Noooo. Jeg har det så forferdelig! Alle er så dumme mot meg. Livet mitt går til helvete. Dama har dumpa meg, LCD-TV'en min datt ned fra veggen, Bilen fikk motorhavari og jeg strøyk i Matte.. uff. Jeg tror jeg må kutte meg selv litt. Da kommer jeg til å føle meg så mye bedre! Jeg kutter meg faktisk to ganger. Da blir det dobbel effekt!

 

Nå er jeg glad igjen. Supert!

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Noooo. Jeg har det så forferdelig! Alle er så dumme mot meg. Livet mitt går til helvete. Dama har dumpa meg, LCD-TV'en min datt ned fra veggen, Bilen fikk motorhavari og jeg strøyk i Matte.. uff. Jeg tror jeg må kutte meg selv litt. Da kommer jeg til å føle meg så mye bedre! Jeg kutter meg faktisk to ganger. Da blir det dobbel effekt!

 

Nå er jeg glad igjen. Supert!

7747025[/snapback]

Så godt å se at du ikke tar dette seriøst... :)

Det betyr at du aldri har opplevd å ha det sånn... :)

Lenke til kommentar

"Aldri opplevd å ha det sånn?"

 

Vel. Jeg mista moren min i en alder av 14 år etter å ha sett henne bli mer og mer grønnsak det siste året. Vet ikke helt om det klassifiserer til "å ha det sånn", men jeg klarte meg fint uten å kutte opp meg selv.

 

Det er fullt mulig å ha det det helt forjævlig uten å dissekere seg selv.

Vennligst, ta det selvpining-støttede vissvasset ditt å heng det opp på en dassvegg skrevet med knæsjgrønn farge på rosa papir.

 

Altså. "Jeg har det så vondt inni meg at jeg skader meg selv".. Ser argumentet her om at det på en måte skal overdøve den psykiske smerten man føler. men goddamnit. Det bør ringe en veldig klar bjelle lenge før man begynner å bruke sin Gilette Mach 3 Turbo til annet enn det den egentlig skal brukes til.

 

Søren fløyte. Om folk føler seg tilfreds med å pine seg selv når de føler seg så psykisk nedfor, så skal de få lov til det.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hvorfor leter vi uansett etter en spesifik løsning her?

Det blir som å spørre "hvorfor gråter du" når noen ikke gråter, også blir jo de selvfølgelig forvirret og sier at de ikke gråter, så sier du "nei, sånn generelt, hvorfor gråter du?" det har rett og slett med følelser å gjøre, og det er en av de tingene som er for komplisert til at vi mennesker kan gjennomanalysere det.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å forklare psykiske problemer til folk som ikke har slitt med det selv.

 

Jeg har alltid slitt med kraftig angst og litt depresjoner til tider. Jeg har flere ganger prøvd å forklare for folk at jeg ikke takler å spise ute blandt folk, men det er ingen som skjønner dette. Det er mange som godtar det, men ingen som har forstått hvordan der er. Jeg har fått svar tilbake som feks. Herregud, hva er du redd for? Folk kommer jo ikke å tar maten fra deg.

 

Ang selvskading så vet jeg ikke om det jeg holder på med kan kalles det, men jeg får prøve å forklare.

 

Når jeg blir deprimert eller trist og lei pga noe så blir jeg veldig sur og aggresiv. Jeg lar det ikke gå utover andre personer eller ting, men ofte så kan jeg sette meg ned på gulvet og slå knyttneven alt jeg kan i gulvet helt til jeg er helt utslitt. Ofte så klarer jeg å bli kvitt de vonde følelsene ved å trene også. Men da er det snakk om å trene helt til kroppen kolapser.

For meg så er det ikke snakk om å få oppmerksomhet, men å påføre kroppen smerte for da får jeg somregel tankene over på smerten istedenfor.

 

 

 

Jeg har fått utrolig mange forskjellige piller fra legen som vistnok skulle hjelpe meg, men alt jeg har fått har bare gjort ting værre.

Det endte opp med at testet endel rusmidler uten at jeg syns dette hjalp noe særlig heller. Da begynte jeg å lese rundt på nettet

og fant mange artikler som skrev at kostholdet kan virke utrolig mye inn på det psykiske. Så jeg begynte med selvmedisinering som faktisk funket veldig bra.

Jeg tok store doser med vitaminer og mineraler og dette hjalp litt, men så testet jeg 5-HTP og GABA. Dette får man såvidt jeg vet ikke tak i, i norge, men det er lov å bestille det fra EØS land.

Det har ingen alvorlige bivirkninger, noe som ssri preparater og sånt man får av legen har. Dette har hjulpet meg noe enormt med de psykiske plagene. Her er noen artikler om 5-HTP.

 

http://intelegen.com/nutrients/5htp_5hydro...yptophan_vs.htm

 

http://www.matoghelse.no/index.php?id=313695 (L-tryptofan er omtrent det samme)

 

Jeg vil anbefale folk å lese endel på matoghelse.no . Det står masse interresant der.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som mange har sagt allerede er definisjonen på hvorfor noen skader seg selv at for å "overdøve" smerten de kjenner psykisk kutter de seg selv fysisk for å flytte oppmerksomheten sin vekk fra uutholdige psykiske smerter til noe annet.

Selvskading er for de som gjør det en måte å overleve på. De som holder på med det bruker det som en slags redning.

Selvskading fører med seg mye fordommer. Det er en alvorlig ting og er et problem som kan være like vanskelig å slutte med som alkohol.

Alle som driver selvskading gjør det ikke fordi de virkelig har problemer. Noen gjør det for oppmerksomhet.. Men tenk.. Hvis du virkelig vil ha oppmerksomhet så ille at du går så langt for å få det så er det noe galt. Og dette tullet med at "emoer" kutter seg selv.. Fordi du går kledd en spesiell måte blir du kategorisert og samtidig driver med selvskading? Selvskading er alvorlig og har ingenting med klesstil å gjøre.

Mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Noooo. Jeg har det så forferdelig! Alle er så dumme mot meg. Livet mitt går til helvete. Dama har dumpa meg, LCD-TV'en min datt ned fra veggen, Bilen fikk motorhavari og jeg strøyk i Matte.. uff. Jeg tror jeg må kutte meg selv litt. Da kommer jeg til å føle meg så mye bedre! Jeg kutter meg faktisk to ganger. Da blir det dobbel effekt!

 

Nå er jeg glad igjen. Supert!

7747025[/snapback]

 

Det er ingen som har sagt at det er en god løsning. Selvmord er heller ingen god løsning, men gjett hva? Det og mye annet som ikke er gode løsninger skjer. Det er definitivt ikke den beste måten å løse problemer på, men det betyr ikke at vi skal dømme dem fordet. Og det er ikke alle som kutter seg fordi de stryker i matte. Man har problemer og folk takler de på forskjellige måter. Det er ikke dermed sagt at de måtene er en god løsning, men vi gjør ikke alltid riktige valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...