Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Men hva mener du skal til for at man ikke skal ta høvelen og lage blodbad da? I bunn og grunn så er det jo en selv som å klare og tenke "hm, kanskje det finnes en annen måte å bli kvitt kjærlighetssorgen på?" Tenke litt lenger fremover selvom man har det helt jævlig akkurat der og da.

 

Selvkontroll=ryggrad for meg ihvertfall, og det krever ekte styrke. Det er faktisk bare å bestemme seg om at man ikke skal gjøre det ja. Enkelt og greit. Erstatt det med noe annet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så spilleavhengige, narkomane, alkoholikere og psykisk syke er egentlig bare en spesiell gruppe mennesker som mangler ryggrad og ikke evner å vise styrke? Forstår jeg deg rett?

 

Også er resten, de velfungerende, særdeles sterke mennesker som har forstått og mestret sine problemer ved å ri stormen av og holdt ut?

 

Har du noen formening om hvorfor psykiatrien ikke bruker denne tankegangen innenfor behandling?

Lenke til kommentar

De som er psykisk syke er noe helt annet enn de som er alkoholikere,narkomane eller kuttere. De tre sistnevnte har valgt det selv! Rusmidler er noe helt annet enn å kutte seg.. Og ja, de som klarer å ri stormen av uten å ty til rusmidler eller andre ting som kutting osv, ja de er sterkere og har mer ryggrad enn de som sitter og sipper på badet men barberbladet i hånda og skriker inni seg "åååååh, jeg har det så fæææælt, buhuuuu,det er så synd på meg" :hrm:

 

Alle har vi et valg her i livet, og ja folk velger å kutte seg.

 

 

Psykiatrien her i verden handler nettopp om det å vise folk at de faktisk har et valg, og at de rett og slett må velge det vekk! De gir dem bare verktøyet de trenger for å velge det vekk. Er da ingen som kan få en kutter til å slutte å kutte annet enn den som kutter seg!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Det er mange som driver med selvskading fordi det er situasjoner og problemer de ikke har kontroll på. Slik som di føler det da. En typisk psykisk sykdom som kan medføre selvskading er anorexia. Denne siseforstyrrelsen er et resultat av at man føler at man ikke har kontroll på sin egen kropp. Når man får behandling og blir nektet å trene som man selv vil så resulterer dette ofte i form av selvskading. Kutting o.l. De mener at de også heller ikke fortjener bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

TS: 3. du sitter inne med en enormt stor negativ følelse(psykisk smerte e.l) og tar da en hurtig avgjørelse der og da om å ta kniven/glasset(samma det) fatt og skjære/kutte deg selv for og få bort tankene fra følelsen over på noe annet som er mindre vondt.

 

Det er basert ut ifra der og da, fordi følelsen er DER og da. Å være etterklok er lite vits i.

 

Til dere som jatter om at folk er så svake osv. som gjør dette: dere kan prøve selv å sitte der med så mye inne, og ikke ta det ut uten å gjøre noe, før dere uttaler dere. Skal vedde på dere hadde gjort noe, drukket, injisjert eller skjært dere selv, bare for og få bort følelsen.

 

Til dere som poster i mot denne posten: Les igjen, bruk hjernebarken og hold kjeft, vi alle får en nedtur før eller senere igjennom livet, og da vil dere angre på at dere i det hele tatt kalte selvskadere for "emo" eller svake osv.

 

 

God jul.

Lenke til kommentar

Hahaha, latterlig. Tror du det bare er de som skriker høyest som har det mest vondt du eller? Eller de som har svære kjøttsår på armene har det mer vondt enn Ola som ikke sier noe?

 

ALLE har det kjipt i perioder eller vondt, Det er bare å bite tenna sammen og ikke falle under for smerten. Og da mener jeg ikke at det er lett selvfølgelig. Men det hjelper da ikke kutte seg selv! Erstatt det med noe annet som ikke er fullt så dramatisk om man absolutt MÅ ty til noe.

Lenke til kommentar
TS: 3. du sitter inne med en enormt stor negativ følelse(psykisk smerte e.l) og tar da en hurtig avgjørelse der og da om å ta kniven/glasset(samma det) fatt og skjære/kutte deg selv for og få bort tankene fra følelsen over på noe annet som er mindre vondt.

 

Det er basert ut ifra der og da, fordi følelsen er DER og da. Å være etterklok er lite vits i.

 

Til dere som jatter om at folk er så svake osv. som gjør dette: dere kan prøve selv å sitte der med så mye inne, og ikke ta det ut uten å gjøre noe, før dere uttaler dere. Skal vedde på dere hadde gjort noe, drukket, injisjert eller skjært dere selv, bare for og få bort følelsen.

 

Til dere som poster i mot denne posten: Les igjen, bruk hjernebarken og hold kjeft, vi alle får en nedtur før eller senere igjennom livet, og da vil dere angre på at dere i det hele tatt kalte selvskadere for "emo" eller svake osv.

 

 

God jul.

 

Jeg mener ikke at folk som driver med selvskading er svake eller dårligere enn andre mennesker på noen som helst måte. Styrken ligger bare i at en ikke må ta disse valgene og går til det steget om å kutte i seg selv osv...Vet det ikke er så lett, men jeg tror at man vil være glad i ettertid at man ikke kuttet seg og legde det nye store synlige arret som kanskje kunne ha vært svært synlig for alle. Det bare svekker selvtilgitten til en. Selvskading (jo flere ganger du kutter deg) gir bare dårligere og dårligere selvtilgitt. Prøv heller, så godt en kan, å søke hjelp (snakke med folk i familien, ringe noen eller noe slikt) når en kommer på slike tanker om å skade seg selv.

Lenke til kommentar

Haha, jeg vet ikke..

 

Jeg akter ihvertfall ikke å dulle og dalle med folk som kutter seg vekk fra problemene de har, det er så unødvendig og ødelegge seg selv slik.

 

Merkelig måte å rømme fra problemene synes jeg! Problemene er jo der rett etter at man har fått fokuset tilbake igjen, så hva er poenget.. eh.. :blink:

 

Da har man plutselig problemer + fysisk vondt da..

 

Er bare så lei av snillismen, at man skal forstå seg ihjel på sånne ting og vise forståelse og "ja, stakkar deg, du må ha det tøft du, uffamei, deg må vi ta på med silkehansker og være kjempesnille mot"

 

En av grunnene til at de kutter seg er jo nettopp fordi det legger igjen arr eller sår som andre skal se. Hadde ikke kutting medført arr, ja så tror jeg ikke det hadde vært et så utbredt problem gitt!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Haha, jeg vet ikke..

 

Jeg akter ihvertfall ikke å dulle og dalle med folk som kutter seg vekk fra problemene de har, det er så unødvendig og ødelegge seg selv slik.

 

Merkelig måte å rømme fra problemene synes jeg! Problemene er jo der rett etter at man har fått fokuset tilbake igjen, så hva er poenget.. eh.. :blink:

 

Da har man plutselig problemer + fysisk vondt da..

 

Er bare så lei av snillismen, at man skal forstå seg ihjel på sånne ting og vise forståelse og "ja, stakkar deg, du må ha det tøft du, uffamei, deg må vi ta på med silkehansker og være kjempesnille mot"

 

En av grunnene til at de kutter seg er jo nettopp fordi det legger igjen arr eller sår som andre skal se. Hadde ikke kutting medført arr, ja så tror jeg ikke det hadde vært et så utbredt problem gitt!

 

Enig det at det å kutte seg selv ikke er noen løsning og at det kun er destruktivt og ødeleggende. Men om man kutter seg selv så er jo det et stort problem som er alvorlig. Det handler om å få tilbake fokuset FØR man kutter seg selv.

Lenke til kommentar

Normal=gjennomsnittlig oppførsel. Dvs. gjennomsnittlig og generelle metoder å takle problemene på. Som å gråte, smelle med dører om man er sint, kaste mobilen i veggen. Det er slike ting de fleste gjør. Det vil jeg da klassifisere som normalt da.. Prate med venner eller familie, søke råd, ta seg en fest osv..

 

Det er min definisjon på "normal"

 

Ja, man trenger sikkert hjelp med å slutte med den stygge vanen. Men da må man begynne å prøve å snu på det også! Ikke komme i slike tråder og prøve å forsvare det liksom! Det er, som mange her ville kalt det, lame..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det er mer normalt å IKKE selvskade seg i "tøffe" tider, det synes jeg du skal gå med på. For å nevne det så er "tøffe" tider likt for alle.

 

Det er jeg enig i. Selvfølgelig så er det mer normalt å ikke skade seg selv, men jeg vil ikke si at selvskadere er helt unormale mennesker.

 

 

Normal=gjennomsnittlig oppførsel. Dvs. gjennomsnittlig og generelle metoder å takle problemene på. Som å gråte, smelle med dører om man er sint, kaste mobilen i veggen. Det er slike ting de fleste gjør. Det vil jeg da klassifisere som normalt da.. Prate med venner eller familie, søke råd, ta seg en fest osv..

 

Det er min definisjon på "normal"

 

Ja, man trenger sikkert hjelp med å slutte med den stygge vanen. Men da må man begynne å prøve å snu på det også! Ikke komme i slike tråder og prøve å forsvare det liksom! Det er, som mange her ville kalt det, lame..

 

Kanskje jeg misforstår nå, men vil du si at jeg forsvarer selvskading?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...