Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Jeg selv driver med selvskading, og grunnen til at jeg og mange andre gjør det er at det fører til både fysisk og pysisk tilfredstillelse. Oversatt til bokmål, vil det f.eks si at noen skader seg selv fordi den personen har det vondt inni seg, og skader seg selv for å på en måte overse den pysiske smerten. Dette kan høres litt rart ut for noen av dere, for det er ingen direkte måte for meg å forklare dette på :p Men det at noen driver med selvskading for å få oppmerksomhet er rett og slett dumt, jeg har selv aldri hørt om noen som gjør dette, men jeg vet at det finnes flere personer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man leser rundt omkring er det mange som naturlig nok tenker at slike som skader seg selv, trenger psykiatrisk hjelp. Men av de jeg vet om som har holdt på med slikt, så begynnte faktisk ingen av de med selvskading før etter at de fikk såkallt hjelp/behandling med psyko-medisiner for depressjon, spiseforstyrrelser, etc.

 

Mulig det bare er "tilfeldig", men det har fått meg til å lure på om det er disse pillene de deler ut som er skumle og mange blir forvirret/fortvilet av?

 

Er iallefall rart at personer som aldri tidligere har vist tendenser til å påføre seg selv skader, plutselig befinner seg i den bizarre situasjonen, etter at man liksom har fått "hjelp mot" depresjon e.l. :roll:

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Jeg har et spm til de som kutter seg, hvis dere slår dere på et stolbein eller tryner ned trappa, føler dere lettelse fra den psykiske smerten da? Hvorfor kutte seg frem til stygge ekle arr som er veldig synlig for andre og se?

 

hm, merkelig det greiene der gitt!

 

 

Synes det er nesten utrolig(altså for godt til å være sant) at man skal klare å fjerne den psykiske smerten/tankegang ved å få enda mere vondt i kroppen! :blink:

 

Jeg tror det kun er en unnskyldning for å dekke over at man vil at andre skal se at en har det vondt.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg. Jeg har selv ingen egne erfaringer med selvskading. Har aldri gått så langt for min del. Men jeg har ikke så vanskelig for å se at fysisk smerte tar tankene vekk fra den psysiske. Det er ganske så logisk egentlig. Man erstatter en smerte med en annen. Hjernen er nemlig bygget opp slik at den mest intense smerten prioriteres. For eksempel vil man kunne undertrykke en smerte i armen hvis man kjører storetåen inn i en bordkant, nettopp fordi den sistnevnte smerten sannsynligvis vil være vondere. Hvorfor de akkurat kutter seg, og heller ikke velger mindre synlige metoder for å påføre seg selv smerte vet jeg ikke. Kanskje det har noe med at kuttskader rett og slett gjør vondt over lengre tid? Ikke godt å vite.

 

At de som driver med selvskading gjør det for å få oppmerksomhet tror jeg lite på. Hvorfor dekker de til arrene hvis de er ute etter oppmerksomhet? Man skulle da tro at de gikk rundt med arrene synlig om det var oppmerksomhet de var ute etter. Folk handler ikke nødvendigvis alltid for å få oppmerksomhet. For all del, det kan godt hende det finnes de selvskaderne som kutter seg for oppmerksomhetens skyld. Det finnes mange selvskadere her i verden, og man skal ikke utelukke at noen har slike motiver også. Men av de tilfellene med selvskading jeg har sett dokumentar om på TV og fra det virkelige liv, virker det som om de fleste velger å skjule kuttene.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Herregud, Melisma, trodde vi hadde fått gjort det klart allerede at du ikke lurer i det hele tatt, du gjemmer dine egne fordommer og idioti bak spørsmål. Svarene interesserer deg midt på ryggen, du vil bare shittalke de som faktisk driver med det. Svar på de spørsmålene du stiller her fikk du i tråden du startet selv, for så å svare "Men jeg skjønner det ikke" på alle som gadd å svare deg.

Lenke til kommentar

Ja, egentlig så vil jeg selvfølgelig se om noen kan komme med et annet svar enn det typiske "for å bli avledet i noen minutter, så lemlester jeg kroppen min" svaret..

 

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor noen vil gjøre kroppen sin stygg bare for å slippe unna smertene. Alle har det vondt, og det irriterer meg at noen skader seg selv istedet for å finne andre løsninger på det.

 

Ja, jeg har fordommer mot dette og jeg kommer alltid til å synes at det er idiotisk!

Lenke til kommentar

Gjøre kroppen sin stygg? Det der var ikke mer enn en usaklig kommentar. Kroppen blir ikke stygg av noen arr på armene! Jeg hadde ikke hatt problemer med å synes at en person med arr på armene er pen. Men så er jeg ikke så overfladisk at jeg mener skjønnhet beror på et perfekt ytre. Nåvel. Og hva er det egentlig du har problemer med å forstå? At selvskadere velger å påføre seg synlige skader selv om det finnes måter å påføre skader som ikke synes? Mener du kanskje de skal påføre seg indre blødninger istedenfor da? Eller er kanskje blåmerker nok? Eller burde mannlige selvskadere begynne å slå seg hardt på pungen istedenfor å kutte seg? Jeg er ingen ekspert på området. Men jeg ville tro at kutting er den letteste måten å påføre seg selv relativt ufarlige smerter på.

Lenke til kommentar

Du.. Når folk kutter seg oppover armene, ja så blir det stygt skjønner du.. Jeg ser bare ike vitsen, det må da være bedre å sparke borti bordet istedet for å ødelegge kroppen sin sånn. Det er ikke mye fint på bryllupsdagen å ha masse arr oppover armene liksom, eller i en annen sammenheng.

 

Snakker ikke om at man skal skade seg så det blir livstruende dah.. men om man absolutt MÅ gjøre seg selv vondt for å fokusere på noe annet, ja så må det da finnes andre metoder.

Lenke til kommentar

Vitsen er vel at det er det som fungerer for dem. At du synes det er stygt, burde ikke bety noe som helst.

 

Hvem er DU til å påstå at det er andre ting som fungerer bedre/like bra? Har du prøvd dem alle? Vil tro det uansett vil variere fra person til person hva som fungerer. Noen kutter seg, andre slår i veggen, eller svir seg med diverse ting. Folk har i alle dager funnet måter for å takle hverdagen bedre på.

 

At det ikke er hva DU ville gjort, betyr ikke at det er feil.

Lenke til kommentar
Jeg selv driver med selvskading, og grunnen til at jeg og mange andre gjør det er at det fører til både fysisk og pysisk tilfredstillelse. Oversatt til bokmål, vil det f.eks si at noen skader seg selv fordi den personen har det vondt inni seg, og skader seg selv for å på en måte overse den pysiske smerten. Dette kan høres litt rart ut for noen av dere, for det er ingen direkte måte for meg å forklare dette på :p Men det at noen driver med selvskading for å få oppmerksomhet er rett og slett dumt, jeg har selv aldri hørt om noen som gjør dette, men jeg vet at det finnes flere personer.

 

Personlig syns jeg det er sinnsykt feigt med selvskading. Hvis dere har lest forskjellige forum om selvskading kan dere lese om foreldrene. De er fortvilet fordi det de elsker og har oppdratt ødelegger seg selv av en eller annen idiotisk grunn. Foreldrene deres har gitt dere livet og derfor burde dere være evig takknemlig. De har brukt mange år på dere med å oppdra dere etc så kaster dere bare kvalme og missnøye tilbake.

 

I Afrika sitter ungdom med avkappede hender og har opplevd helt forferdelige ting som vi ikke kan forestille oss. Og hva gjør de? sutrer de? NEI! de ler, danser og leker og smiler fra øre til øre bare de får noe å spise eller en fotball å sparke på.

 

Vi i Norge blir dullet med fra dag en og når vi møter litt motgang klapper vi fulstendig sammen.

 

Jeg kan godt dvele på det som har skjedd meg og tenke på hvor stygg jeg er og føle på hvor hardt det er med sykdommene mine, men jeg har ikke annet enn å tape på det så jeg ser ingen grunn til å gjøre det.

 

Dette er harde fakta, MEN SLIK ER DET!

 

Vi har ett liv, hvorfor ikke gjøre det beste ut av det?

Endret av Damian
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Nå hadde jeg en god veninne som drev med selvskading, vi snakket litt om det, og hun hadde omtrent samme bemøtende av foreldre og søsken som flere forumbrukere her opererer med gentemot selvskading, nemlig att ikke bli hørt, sett eller respektert, og selvskadingen var noe hun hadde kontroll over.

Og det er hennes kropp til å bestemme selv over, og belastet ikke det offentlige helseapparatet eller plaget andre med det, ikke slik att det går ut over andre så den saken burde være grei uten att det ska komme noen å pisse på henne i tillegg :(

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det er sinnsykt feigt med selvskading. Hvis dere har lest forskjellige forum om selvskading kan dere lese om foreldrene. De er fortvilet fordi det de elsker og har oppdratt ødelegger seg selv av en eller annen idiotisk grunn. Foreldrene deres har gitt dere livet og derfor burde dere være evig takknemlig. De har brukt mange år på dere med å oppdra dere etc så kaster dere bare kvalme og missnøye tilbake.

 

I Afrika sitter ungdom med avkappede hender og har opplevd helt forferdelige ting som vi ikke kan forestille oss. Og hva gjør de? sutrer de? NEI! de ler, danser og leker og smiler fra øre til øre bare de får noe å spise eller en fotball å sparke på.

 

Vi i Norge blir dullet med fra dag en og når vi møter litt motgang klapper vi fulstendig sammen.

 

Jeg kan godt dvele på det som har skjedd meg og tenke på hvor stygg jeg er og føle på hvor hardt det er med sykdommene mine, men jeg har ikke annet enn å tape på det så jeg ser ingen grunn til å gjøre det.

 

Dette er harde fakta, MEN SLIK ER DET!

 

Vi har ett liv, hvorfor ikke gjøre det beste ut av det?

 

Dette er kanskje den dummeste posten i denne diskusjonen jeg har sett til nå.

"Dette er harde fakta, MEN SLIK ER DET!"

 

Alt blir automatisk bedre fordi andre har det verre?

Og litt motgang? Hva vet du om det, jeg vet om flere som ikke bare har hatt litt motgang, og har sloss noe veldig for å komme seg igjennom et lite personlig helvete.

 

Foreldre er noe man får tildelt uten styring, det at de har gitt deg liv betyr heller lite. Men er ingenting som hjelper for ungen som at foreldra flytter fokuset fra ungen til seg selv pga dårlig samvittighet. "Det må jo være min feil ungen er sånn, ikke noe galt med ungen".

 

Hvordan du får det til at selvskadere "kaster kvalme og missnøye" tilbake er en annen sak man kan fundere på.

Lenke til kommentar
Jeg har et spm til de som kutter seg, hvis dere slår dere på et stolbein eller tryner ned trappa, føler dere lettelse fra den psykiske smerten da? Hvorfor kutte seg frem til stygge ekle arr som er veldig synlig for andre og se?

 

hm, merkelig det greiene der gitt!

 

 

Synes det er nesten utrolig(altså for godt til å være sant) at man skal klare å fjerne den psykiske smerten/tankegang ved å få enda mere vondt i kroppen! :blink:

 

Jeg tror det kun er en unnskyldning for å dekke over at man vil at andre skal se at en har det vondt.

 

Kan jo si det sånn at hvis man var veldig fortvila og desperat, og tilfeldigvis snubla ned ei trapp, så ja, fokuset på det som gjorde alt så fortvilende og vanskelig ville nok blitt flytta over på smertene man ville fått i det man fallt ned en trapp. Vet ikke om du har vært uheldig og skada deg alvorlig, brukket noe, eller fått et kutt som spriker eller blør mye ved uhell eller lignenede, men det er stor forskjell på kroppen og tankenes reaksjon på en sånn skade og på det å sparke tåa borti en kant. Den vondten man får i tåa er intens men går fort over, og man vet det jo også.

 

At det skal være en unnskyldning fordi man egentlig vil at andre skal se at man har vondt - hva hvis de som er rundt allerede vet at man har det vanskelig og forsøker å hjelpe så godt man kan og det skjer likevel? Hva med mennesker som skader seg selv mens de er innlagt på instutisjon?

 

 

Men hvorfor er det alltid snakk om kutting og andre ting som lager synlige merker liksom.. Det går da fint an å få dritvondt på andre måter om mam først skal prøve å få vondt.

 

Herme etter gutta fra Jackass!

 

Som sagt over, det er få ting som tar oppmerksomheten så fullt og helt som f.eks kutting gjør, f.eks og ta en strikk og smekke på huden, eller å sparke borti noe som du nevnte tidligere er ikke i nærheten.

 

Ja, egentlig så vil jeg selvfølgelig se om noen kan komme med et annet svar enn det typiske "for å bli avledet i noen minutter, så lemlester jeg kroppen min" svaret..

 

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor noen vil gjøre kroppen sin stygg bare for å slippe unna smertene. Alle har det vondt, og det irriterer meg at noen skader seg selv istedet for å finne andre løsninger på det.

 

Ja, jeg har fordommer mot dette og jeg kommer alltid til å synes at det er idiotisk!

 

Alle mennesker har mestringsstrategier for å håndtere vanskelige følelser og situasjoner, noen blir sinte og skjeller ut andre, noen blir innesluttet og isolerer seg, noen blir aggresive og kan være voldelige mot andre, noen graver seg ned i arbeid eller kaster seg over husarbeid, osv. Selvskading er en mestringsstrategi for å klare å håndtere vanskelige følelser. Følelsen av at noe er uutholdelig, at man er maktesløs, at man påfører andre vondt eller er en belastning, følelsen at man "drukner", at man er mislykket, eller ikke er i stand til å overleve er vanskelige følelser.

 

Forøvrig er det jo fint at du innser at det er fordommer du sitter inne med om temaet og ikke kunnskap.

 

Du.. Når folk kutter seg oppover armene, ja så blir det stygt skjønner du.. Jeg ser bare ike vitsen, det må da være bedre å sparke borti bordet istedet for å ødelegge kroppen sin sånn. Det er ikke mye fint på bryllupsdagen å ha masse arr oppover armene liksom, eller i en annen sammenheng.

 

Snakker ikke om at man skal skade seg så det blir livstruende dah.. men om man absolutt MÅ gjøre seg selv vondt for å fokusere på noe annet, ja så må det da finnes andre metoder.

 

Det er sjeldent at noen som tyr til selvskading ser særlig langt fram i tid, enten det er imorgen eller om fem år. Så å friste med lekre armer på bryllupsdagen er ganske urealistisk, da man der og da kun prøver å overleve øyeblikket her og nå. Hvis du sitter i et bilvrak og må klatre ut vinduet for å komme deg ut, tenker du neppe på at du må passe på å ikke få skader på kroppen som ikke ser bra ut i ermeløs kjole.

Lenke til kommentar
Nå hadde jeg en god veninne som drev med selvskading, vi snakket litt om det, og hun hadde omtrent samme bemøtende av foreldre og søsken som flere forumbrukere her opererer med gentemot selvskading, nemlig att ikke bli hørt, sett eller respektert, og selvskadingen var noe hun hadde kontroll over.

Og det er hennes kropp til å bestemme selv over, og belastet ikke det offentlige helseapparatet eller plaget andre med det, ikke slik att det går ut over andre så den saken burde være grei uten att det ska komme noen å pisse på henne i tillegg :(

 

Du sier hun ikke hadde kontroll over det. Da er hun tydeligvis psykotisk og det er noe helt annet.

 

"De siste årene har vist at selvskading er et fenomen som forekommer hos over ti prosent hos ungdom i Norge, og det er tegn som tyder på at dette tallet har steget de siste årene. Det er langt vanligere hos jenter enn gutter."

 

"I flere ungdomsmiljøer kan selvskading ha en smittende effekt." wiki

 

jeg hadde også en veninne som skadet seg selv. Var alltid blid og snill mot folk. Hun var også ganske klok, men så hadde seg slik at hun begynte å henge i feil miljø. tilslutt tok hun livet sitt. Moren var helt knust etterpå og har klandret seg selv siden. Jeg syns det er så sinnsykt dårlig gjort.

 

Jeg så på en repotasje på tv 2 engang der en tidligere selvskader sa at man er nødt til å reise seg å være sterk. At man må slutte å dvele med tankene sine.

 

Selvskading er altså en "hype" som har eksplodert i moderne tid. Skjønner ikke hvordan dere forsvarer dette med at folk har det så sinnsykt ille. Hvis man ser til andre land der de har det helt forferdelig og det skjer mange voldtekter, lemlesting daglig. Og før i tiden i Norge der unger ble mobbet ut av sans og samling og hadde f. eks også en familie med en far som slo eller drakk, alikevel ble det gode folk av disse også.

Lenke til kommentar
Jeg selv driver med selvskading, og grunnen til at jeg og mange andre gjør det er at det fører til både fysisk og pysisk tilfredstillelse. Oversatt til bokmål, vil det f.eks si at noen skader seg selv fordi den personen har det vondt inni seg, og skader seg selv for å på en måte overse den pysiske smerten. Dette kan høres litt rart ut for noen av dere, for det er ingen direkte måte for meg å forklare dette på :p Men det at noen driver med selvskading for å få oppmerksomhet er rett og slett dumt, jeg har selv aldri hørt om noen som gjør dette, men jeg vet at det finnes flere personer.

Dopaminjunkie.

 

Jepp der løste jeg det. Selvskading fører til at kroppen (hjernen) utløser et smertestillende hormon ved navn dopamin, dette er vanedannende.

Lenke til kommentar

Nei, uansett hvor mye sukker man strør på det eller hvor mange forståelsesfulle unnskyldninger man kommer med, ja så ser jeg fortsatt ikke noen grunn til å kutte seg opp og bli stygg for det.

 

Alle har det vondt eller kjipt i perioder, og det er de som klarer å bite tenna sammen gjennom helvete det står respekt av! Ikke de som går til ekstreme "tiltak" for å få opperksomhet eller for å vekke sympati hos andre, eller hos seg selv for den saks skyld. Bruk munnen og prat istedet! og går ikke det,ja så må man bare ri stormen av..

 

 

Null sympati eller forståelse fra meg ihvertfall. Alle har en ryggrad, man må bare bruke den.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Nei, uansett hvor mye sukker man strør på det eller hvor mange forståelsesfulle unnskyldninger man kommer med, ja så ser jeg fortsatt ikke noen grunn til å kutte seg opp og bli stygg for det.

 

Alle har det vondt eller kjipt i perioder, og det er de som klarer å bite tenna sammen gjennom helvete det står respekt av! Ikke de som går til ekstreme "tiltak" for å få opperksomhet eller for å vekke sympati hos andre, eller hos seg selv for den saks skyld. Bruk munnen og prat istedet! og går ikke det,ja så må man bare ri stormen av..

 

 

Null sympati eller forståelse fra meg ihvertfall. Alle har en ryggrad, man må bare bruke den.

 

Bla bla bla bla Care.

 

Bare til å holde munn når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om. Er *** lett å bare si det er å bite sammen og ta det som en mann, hadde vært fint om det var så enkelt.

Endret av zeus5k
Lenke til kommentar
Bla bla bla bla Care.

 

Bare til å holde kjeft når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om.

 

åja, De tar den tonen der ja.. Selvskading er ut/old news/brukt opp/ikke lenger "dakar deg" materiale, og jeg trenger ikke ha kutta meg sjøl for å kunne si det..

 

Du er på diskusjon.no nå gutt.. Smak på ordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...