Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han mener emo, de som skader seg for oppmerksomhet. Og ja, det er slitsomme.

8322864[/snapback]

Møtte en sånn i strømstad. Endte nesten med bråk, men han ville ikke ha juling så ble ikke noe av. Jeg ble litt overrasket, da jeg trudde han ville ha det i pose og sekk. Altså oppmerksomhet og smerte.

Lenke til kommentar
La meg gjette, det var ikke han som starta? du bråkte fordi du ser ned på et med menneske?

Får unnskylde meg om jeg tar feil her altså, men det høres veldig sånn ut.

8323037[/snapback]

Var ikke helt sånn nei. Han satt å glodde stygt på oss.. så vi gikk bort å for å høre hva faen han dreiv med. Nei han bare glodde han. Greit nok sa vi, men ikke faen om du skal glo stygt på oss. Så latet han som om han ville slå kompisen min. Da sa jeg bare at han ikke vil bråke med oss for vi er ikke milde når vi først har startet. Det trudde han ikke noe på da. Men så bare glodde jeg han inn i øynene og sa at han ikke veit hva han starter hvis han fortsetter. Da forsto han visst at jeg ikke kødda med han.

 

Så han gikk tilbake i bilen sin. Flaks for han snuten var i nærheten, for jeg var drittlei folk som trur de kan si hva faen de vil. Bare tilfeldig at han var emo.

Lenke til kommentar
La meg gjette, det var ikke han som starta? du bråkte fordi du ser ned på et med menneske?

Får unnskylde meg om jeg tar feil her altså, men det høres veldig sånn ut.

8323037[/snapback]

Var ikke helt sånn nei. Han satt å glodde stygt på oss.. så vi gikk bort å for å høre hva faen han dreiv med. Nei han bare glodde han. Greit nok sa vi, men ikke faen om du skal glo stygt på oss. Så latet han som om han ville slå kompisen min. Da sa jeg bare at han ikke vil bråke med oss for vi er ikke milde når vi først har startet. Det trudde han ikke noe på da. Men så bare glodde jeg han inn i øynene og sa at han ikke veit hva han starter hvis han fortsetter. Da forsto han visst at jeg ikke kødda med han.

 

Så han gikk tilbake i bilen sin. Flaks for han snuten var i nærheten, for jeg var drittlei folk som trur de kan si hva faen de vil. Bare tilfeldig at han var emo.

8323081[/snapback]

 

okai, da får jeg beklage, dro litt konklusjoner der, men det virket bare sånn før jeg fikk høre historien^^

Lenke til kommentar

Mine teorier når det kommer til selvskading.

 

Oppmerksomhet: Du sliter noe helt jævlig. Går til foreldre, venner, sykesøster, leger, slektinger osv. og får bare et klapp på ryggen og "det ordner seg nok". Du har prøvd alle mulige måter for å få litt støtte og forståelse, men det hjelper ikke. Så du kutter deg selv i håp om at noen vil hjelpe deg da.

 

Slippe unna psykisk smerte: Ble nevnt trening her. Hva med de som er depressive og har sosial angst? Slå i veggen hjelper nok for noen, men iblandt så føler nok noen at mer må til. De skader seg og glemmer den psykiske smerten en stund og føler at de har det bedre. Hvis det er eneste måten de føler seg bedre på, selvsagt så gjør de det! Og spør du meg så er psykisk smerte mye verre enn fysisk.

 

Litt off topic: Blir irritert hver gang jeg hører utrykket "emo". Den er en sub-kultur og en musikk sjanger. Har INGENTING med selvskading å gjøre. Tenk deg om når du kaller noen som driver med selvskading for emo, tror du at de plutselig får det bedre og slutter? Eller blir såret og gjør det enda mer?

 

Blir sint når jeg ser all trangsynhet og mangel på respekt for andre. Verden er ikke bare svart og hvit! Vis lit medfølelse istedet for å rakke ned for faen!

 

Bare så det er nevnt, jeg har ikke vært eller er selvskader, men har hatt psykiske problemer.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar
Mine teorier når det kommer til selvskading.

 

Oppmerksomhet: Du sliter noe helt jævlig. Går til foreldre, venner, sykesøster, leger, slektinger osv. og får bare et klapp på ryggen og "det ordner seg nok". Du har prøvd alle mulige måter for å få litt støtte og forståelse, men det hjelper ikke. Så du kutter deg selv i håp om at noen vil hjelpe deg da.

 

Slippe unna psykisk smerte: Ble nevnt trening her. Hva med de som er depressive og har sosial angst? Slå i veggen hjelper nok for noen, men iblandt så føler nok noen at mer må til. De skader seg og glemmer den psykiske smerten en stund og føler at de har det bedre. Hvis det er eneste måten de føler seg bedre på, selvsagt så gjør de det! Og spør du meg så er psykisk smerte mye verre enn fysisk.

 

Litt off topic: Blir irritert hver gang jeg hører utrykket "emo". Den er en sub-kultur og en musikk sjanger. Har INGENTING med selvskading å gjøre. Tenk deg om når du kaller noen som driver med selvskading for emo, tror du at de plutselig får det bedre og slutter? Eller blir såret og gjør det enda mer?

 

Blir sint når jeg ser all trangsynhet og mangel på respekt for andre. Verden er ikke bare svart og hvit! Vis lit medfølelse istedet for å rakke ned for faen!

 

Bare så det er nevnt, jeg har ikke vært eller er selvskader, men har hatt psykiske problemer.

8323713[/snapback]

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Veell..  Jeg kan starte med å si at jeg er 13 år.. liksom for å få dere til å forstå situasjonen min! Jeg har drevet med selvskdai i NESTEN 2 år nå! grunnen min er at fra når jeg var åtte år skilte moren min og faren min seg og da begynte mamma å slå meg! Hun har ikke slått meg så mye! men hun bryr seg neste rett og slett ikke om meg enda! Hun slår meg fortsatt og slenger meg på gulvet og sperrer meg inne på rommet mitt! Dette går sånn utover meg at jeg ikek får sove om natta, jeg får dårlige karrakterer. altså jeg ligger på 3- til 4 når jeg kunne ha hatt høyere! Moren min er rett og slett helt forferdelig mot meg! Hun snakker stygt om faren min, nekter meg å dra til faren min når jeg skal dit og behandler småbrødrene mine mye bedre! De får alltid ros, tinger og masse oppmerksomhet, mens når jeg spør om jeg kan få hjelp til leksene sier hun bare : pell deg på rommet drittunge! Jeg forstår ikke hva jeg har gjort galt og jeg blir frustrert! har problemer på skolen min også1 jeg starte med selvskading når jeg var 11 år! jeg syns det var godt å få tankene bort fra noe annet enn livet mitt! Det gjør uhyre vondt men det får meg på andre tanker" Sånn som noen hær har sagt så er det mye lettere å takle den type smerte enn den indre liksom! [vet ikek om det er fysisk eller psysik som er det rette ordet] Nå har skolen min fått greie p åproblemene mine hjemme etter at jeg en dag kom kledd i svart og gråt på vei til skolen! skolerådgiveren meldte fra til barneværnet og jeg hr vært til sånn [blabla-ting] 2 ganger! jeg har så lyst til å fortelle dem hva jeg driver med men  jeg får meg rett og slett ikke til det  ! Jeg tør heller ikke å vise kuttene mine! jeg tror sidekameraten min kanskje har fått greie på det siden han alltid sier sånn! driver du å kutter deg annie? du gjør det du! jeg bare ser på han! hver eneste gang er jeg på gråten og med en gang jeg kommer hjem så skjer det igjen! mamma er et helvette og jeg skader meg selv!

 

Nå kan jeg ikke helt si om det jeg gjør virkelig kalles "selvskading" da fordi jeg har hørt at de som kutter seg kutter seg på håndleddet1 jeg kutter meg på oversiden og litt på undersiden men ikke ved håndleddet! lengere ned liksom! jeg tror det skyldes at jeg rett og slett faktisk er redd for å treffe pulsåra! er ikke helt sikekr på hvor den ligger en gang :no: !

 

Flere ganger har jeg prøvd å rømme hjemmefra og flere ganger har jeg tenkt på selvmord! stilen min har blitt forandret fra noe tjaa.. tøff guttejente som henger med jenter men mest gutter, til gother jente som henger med tja.. fortsatt flere gutter enn jenter! Dette tør jeg ikek engang si til bestevenninda mi innen skolen! jeg prøve mange ganger gi folk hint vet å dra opp det ventre ermet mitt og sitte sånn en stung.. men jeg tror ikke non ser det! jeg tror den bestevennina mi utenfor skolen som jeg ikek har hatt kontakt med på en så god stund har en anelse om at jeg driver med no sånn.. liksom hu veot at mora mi har slått meg! huhar till og med sett det! Det synes jeg er å gå for lang for ei mor! er det virkelig sånn ei mor skal være? jeg vet faktisk ikke! for jeg har vokst opp i et sånn helvette!

 

Nå spiser jeg mindre og mindre og har lagt av meg noen kilo! jeg vet rett og slett ikek hvor dette skal ende :ermm:

 

sist gang jeg snakka med mora mi var ei uke sida og da sa jeg til henne halvkvalt gråtende! "hva om jeg rømmer herfra og dreper meg selv ville du blirr glad da? du virker ikek som du er gad i meg"! da svarte hun bare" ja hvorfor gør du bare ikke det, så skal vi se hvor månelyst det blir! ja hvorfor bare rømmer du ikke din vei forgodt! lev som et gatebarn og se hvor artig det er"!

siden den har jeg ikke ville sagt et ord til henne når jeg ikke må! hun må nesten tvinge ut av meg ting! jeg er helt stille ved middagen og ellers gråter jeg og kutter meg selv! Vet ikke hva mer jeg skal gjøre! =/ vel! nå vet dere hvordan mitt liv er! og hvordan en måte av selvskading kan være..

Endret av AnniexGoth
Lenke til kommentar

så du skader deg selv og går i svart fordi moren din slår deg?

er ikke det bedre å anmelde henne til barnevernet, enn å la smerten gå ut over deg?

er ikke det bedre å snakke med noen enn å skade deg selv?

og hvorfor den klesstilen? det kan umulig hjelpe på noen som helst måte?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jepp, slik det er. Husk at man må ikke kutte seg når man er emo :) Jeg er halvt emo (hehee, bytter litt på stilene) Jeg har kuttet meg 2 ganger. men det var ikke noe alvorlig. (dette er totalt hemmelig) Dette vet jeg høres sykt ut, men jeg liker liksom den lille smerten av å skjære seg (hater stikk, sprøyter)

 

Men i vertfall, ikke alle kutter seg. Jeg synes folk selv skal bestemme hva de gjør. hjelper det å kutte seg mot den phsykiske smerten, gjør det hvis man vil. Takk får meg

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bhæ, hadde ei venninne som kutta seg opp bare fordi hun ville ha oppmerksomhet, det var ikke noe i veien med henne psykisk. Jeg kjenner familien godt og de er kjempehyggelige så hun hadde null problemer hjemme og heller ingen på skolen, men hun kom i et gother-miljø der de andre kutta seg opp og dermed begynte hun med det samme, ble depresiv og det virket som hun ville ha en psykisk lidelse. Det hun gjorde var ganske falskt. Håper hun har forandret seg nå. Det er synd at noen ødelegger for andre mennesker som faktisk lider. Da er de mindre sjanse for at de med problemer får hjelp, og de med problemer har jeg full forståelse for at kan ty til slike metoder for å døyve den psykiske smerten.

Lenke til kommentar

Hærregud, ikke kom med teorier når det finnes fakta på hvorfor man skader seg selv når man er neffor.

 

Kroppen tolker fysisk smerte som et tegn på fare i motsetning til psykisk smerte. Når man blir utsatt for fare, utløser kroppen visse hormoner for å hjelpe deg å komme deg igjennom den farlige situasjonen. Et av disse hormonene er selvfølgelig adrenalin, men sammen med adrenalinet kommer et annet fantastisk hormon strømmende, nemlig endorfinet. For de av dere som ikke vet hva det er, det er rett og slett lykkehormonet.

 

Hvorfor tror dere folk hopper i fallskjerm, kjører i 300 km/t på motorsykkel eller slenger seg utfor en bru med bare et strikk som sikkerhet?

 

Det er ikke adrenalinet som gir den beste følelsen, det er endorfinene som kommer etterpå. Fordi du overlevde.

 

Selvfølgelig blir alle påvirket, så om du har en venn som skader seg selv og ser på det som normalt er det større sannsynlighet for at du selv vil gjøre det samme. Jeg sier ikke at det er den rette måten å takle psykisk smerte på, men det er en fysisk grunn til at noen gjør det.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Guest_Dan_*

Ikke for å virke teit, men hvis jeg var så gla i fysisk smerte ville jeg begynt med crossfit hvis jeg bodde i Trondheim eller Bodø, eller begynt med muy thai eller mma eller krav maga.

 

Altså, det må jo funke dødsbra for treningen sin skyld hvis man liker fysisk smerte.

 

 

ehm* hvordan blir jeg sån by the way?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Medic_*

Den psykiske smerten er så intens at man ikke aner råd for å bli kvitt det. Derfor skader personen seg selv, fordi da kan vedkommende både se og føle smerten der og da. Vanlige områder er på innsden og oversiden av armen og lår. De kan dermed dekke det til når de vil. Er det mer alvorlig hvor den syke vil ha oppmerksomhet uten å true livet, så risper de ofte oppå hendene.

 

De som skader seg slikt, risper seg gjerne til blods, men de kutter ikke håndleddet slik mange tror (som et selvmordsforsøk). Derimot de som skader seg for å få umiddelbar oppmerksomhet, kutter gjerne håndledd som et selvmordsforsøk og et skrik om hjelp.

 

Dere kan sikkert huske dere selv som barn om dere falt og slo kneet. Dere reiste dere opp og hadde litt vondt. Dersom dere så ned på såret og det blødde, så begynte de fleste barn og hylgrine (selv om det ikke var spesielt vondt). En annen faktor var at man slo seg, holdt munn, løp hjem til mor og braste ut i gråt når man så mor eller far. Man ville ikke gråte foran vennene for å virke svak, men foran foreldre så var det greit, for da fikk man den fine trøsten og blås på såret.

 

Å påføre fysisk smerte er også vanlig blant soldater. Dersom en soldat er skutt i f.eks. beinet og har intense smerter og fokuserer der, så er det faktisk vanlig at man knekker en finger o.l. på den skadde slik at han mister fokus på skuddsåret. I de fleste fall etter høyenergitraumer (som skuddsår), så går pasienten i sjokk og er rolig. Men noen er seigere enn andre og vil være fullt bevisst og oppleve smerten og med det hyle. Et slikt syn av en skadd soldat som skriker virker demoraliserende på medsoldater og kan føre til stridsapati.

Lenke til kommentar
Gjest ExSelvskader

Hei jeg er en ex selvskader. Det er ingen seriøse som kutter seg for oppmerksomhet. De som gjør det for oppmerksomhet er som oftest de som mange i dag kaller emoer. Disse emoene er jo ikke ekte emoer heller siden selvskading ikke har noe med emo sjangeren i seg selv å gjøre. Jeg kuttet meg aldri for oppmerksomhetens skyld. Det var for som noen sier her "å vanne ut den psykiske smerten med fysisk smerte". Jeg får vondt inni meg bare ved å tenke tilbake på den tiden. De som uheldighvis så de kuttene og arrene jeg har på armen har ledd av meg også. Det gjør ikke akkurat ting enkelt. Synes folk kan heller bare late som de ikke har sett det enn å begynne å kalle folk emo fordi de kutter seg. Noen er faktisk ikke emo og gjør dette for oppmerksomhetens skyld. Jeg sliter fremdeles med depresjon og angst etter 7 år med helvete. Fungerer ikke normalt og har ingen venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...