Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?

Riggs

Anbefalte innlegg

Hvem prøver ikke å få oppmerksomhet på fora? Kan du ærlig innrømme at du aldri har gjort det før? Fortalt om noe spennende som har skjedd, den nye fancy PC'n din eller bare måttet snakke ut i deppetråden en dag ting går dritt? Skadinga blir som en del av personligheten din fordi så mye av dagen går ut på å skjule det for venner, tenke og angre over ting du har gjort. Da kan det fort skje at du nevner det for noen du ikke kjenner og aldri kommer til å møte.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem prøver ikke å få oppmerksomhet på fora? Alle vil jo ha oppmerksomhet på et forum, det er jo synd dersom en aldri blir lest Kan du ærlig innrømme at du aldri har gjort det før? Nei Fortalt om noe spennende som har skjedd, den nye fancy PC'n din eller bare måttet snakke ut i deppetråden en dag ting går dritt? Human nature Skadinga blir som en del av personligheten din fordi så mye av dagen går ut på å skjule det for venner, tenke og angre over ting du har gjort. Da kan det fort skje at du nevner det for noen du ikke kjenner og aldri kommer til å møte. Jepp, er ikke uenig i det

8256223[/snapback]

Jeg er ikke uenig med deg, jeg bare påpekte at enkelte gjerne overdramatiserer bagateller og skaper problemer for seg selv som egentlig ikke trenger være et problem. Jeg har selv slitt med dårlig selvbilde, liten tiltakslyst og vært lei av det meste uten å være diagnosert deprimert, så jeg kan ærlig innrømme at jeg opp gjennom årene selv har hatt slike fjortisstendenser som jeg skrev om på forrige side.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Enda en post som ikke skulle bli lagd men ble det alikevel, som sagt ingen fortid, tvangstanker eller andre mulige grunner folk har burde føre til selvskading. Jeg hakker ikke på folk for deres fortid, tanker eller lignende, men når de begynner å skade seg selv på grunn av det DA har logikken flydd ut av vinduet for min del. Det finnes ingen grunner, uansett hvordan du vrir og vender på det så kommer det alltid til å ikke eksistere noen grunner for å begynne med sånt.

8255363[/snapback]

Jeg elsker sånne som deg :love: Det du sier om at du har møtt én person som var attentionwhore rettferdiggjør ikke at du rakker ned på de som faktisk lider. Du maser om at du ikke vil høre mer om at "det er så synd på dem" og greier, herregud, med den innstillinga som om det er du som skal bestemme alt er det ikke rart du får slengt det samme tilbake hele tida.

Det som er feil her er at det mellom deg og de andre ikke lengre er en ordentlig diskusjon, men en loop der de samme poengene blir sendt frem og tilbake bare i litt forskjellige tilstander.

Allikevel velger jeg å sende igjen. Du sier at du ikke forstår, greit nok, for det med psykisk helse er det faen ikke lett å forstå. Men din innstilling viser til at du ikke engang VIL forstå, og det er litt trist. Jeg har aldri selv vært i nærheten av et psykisk nivå der jeg har hatt behov for å pådra meg selv smerte, men som mange andre her sier, så kjenner de flere som faktisk sliter.

For å prøve å få innsikt i hva som foregår, må du se på hele situasjonen. Det blir ball å si at "Nei! Jeg rakk ikke bussen, jeg må kutte meg selv!". Om du har slitt psykisk selv på et hvilket som helst nivå som har frustrert deg selv i lengre tid enn kanskje en uke, så vet du at det ikke bare er én grunn til at du har problemer. Ja, jeg sier problemer, nettopp av den grunn at etter min erfaring; personlig og på andre jeg kjenner, så er det flere momenter som har bygget seg opp over lengre tid, men som ingen klarer å gjøre noe med.

Å kalle selvskading en utelukkende egoistisk handling blir til en viss grad for dumt. Uten tvil er det personens miserable tilstand som er i fokus når en handling utføres, men ofte er probleme som kommer forårsaket av andre, eller også problemer andre har, som man påtar seg selv, og legger til sine egne.

For øyeblikket sitter jeg på skolen, men dette er noe jeg gjerne vil prate mer om.

Til slutt vil jeg legge til at jeg tror ikke det er veldig positivt for dem som faktisk sliter å bli rakket ned på hele tiden.

Ooooog. Det der med vg-blogg og greier? Du leser og ser det du _vil_ se. Et stort komerst medium fremfor et mer lukket medium? De som faktisk sliter er ikke dem som sitter på en så eksponert bloggerside. For å ta et eksempel: Du vet at frimurere finnes, at de driver med forskjellige ting, og du kan til en viss grad finne ut hva de de driver med. Allikevel har du ikke mye du skulle ha sagt før du kommer innenfor samfunnet.

Det samme gjelder forsåvidt for folk med psykiske problemer også :yes:

Lenke til kommentar

Bra post Killerquo, Tyrone minner mer og mer om et troll som bare prøver å hisse opp folk i tråden. Det at han nekter å ta inn over seg saklige og informative poster støtter også dette. Vi får vente å se hva han har for noen smarte komentarer til din post.

Og Tyrone, hva med å faktisk lese litt om selvskading i faktafora, legeblader osv online, før du fortsetter å uttale deg om noe du tydelig ikke i heletatt har peiling på. Du dummer deg mer eller mindre ut sånn du driver på nå.

Edit: Og det at selvskading har kommet mer frem i lyset nå, er ikke pga det ikke ble gjort før, men pga helsevesnet i større grad har innsett at det er et stort problem, med store mørketall. Det er fortsatt et tabu, og når de kanskje møter folk med samme holdning som deg når de søker hjelp, hjelper ikke akkurat det på å få løst problemet.

Må desverre si at det finnes mange i helsevesnet som ikke hverken har erfaring eller kunnskaper nok om dette, og på det grunnlaget ikke tar de som sliter med det alvorlig, har som nevnt vært nærme ved å miste en god venninne til selvmord pga ingen tok henne alvorlig.

Uansett om de vil ha oppmerksomhet eller ikke, de som driver med selvskading har et problem, dette kan du ikke komme rundt (gjentar meg selv da enkelte nekter å lese hva man skriver å ta det inn over seg). Sier ikke at det ikek finnes de som gjør det for å bli sett, for oppmerksomhet, men like fult, disse har også et problem. Men det er mørketallene med alle de som gjør dette i skjul som er det største problemet, da disse ofte sliter med problemene i mange år før de får hjelp, eller ting går galt.

Jeg kan skjønne at du ikke ser noen god grunn til å kutte seg selv, eller bruke noen annen form for selvskading, men du må da klare å vise forståelse for at det finnes noen der ute som faktisk ikke kommer seg igjennom uken (til tider dagen) uten dette.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Og du mener at dette rettferdiggjør det at de kan kutte seg i hytt og pine?! Du har tydeligvis en veldig trangsynt mening her. Det går an å takle ting annerledes enn å leke selvmord vet du...

8255236[/snapback]

Har aldri sagt at det er fornuftig å kutte seg, men heller antydet at det er en grunn til at den fornuften forsvinner eller blir overskygget.

Jeg har sagt min mening klart om dette før, og jeg er halvveis enig med deg. Ja det er noen som kun gjør det for oppmerksomhet og det er de som gjør det fordi de lider av angst/depresjoner/tvangstanker. Tingen er at man må skille mellom disse for å så gjøre seg opp en oppfatning og mening om hver gruppe, for selvom de gjør det samme er det for relativt forskjellige formal. Du har lagt deg èn mening, utifra den ène gruppen også virker det som du har oversett den andre gruppen totalt.

Selvskading er ikke nødvendigvis å kutte seg selv, men å skade seg selv. Slår du til en murvegg når du er sint eller lei deg er dette også en form for selvskading og plutselig kjenner du kanskje flere selvskadere enn du trodde.

Og ikke si at min mening er trangsynt, når alle postene du har postet i denne tråden tyder på at du mangler ett åpent syn mot emnet, du har bestemt deg for att din mening er riktig og kommer ganske tydelig ikke til å forandre den med det første. Så da bør du tenke deg om før du kaller noen andre her "trangsynt"

Lenke til kommentar

Jeg tror at de fleste som driver med selvskading gjør det fordi det er andre følelser de ikke vil ta tak i..så ved å påføre seg fysiske skader, og dermed fysisk smerte kan de konsentrer seg på de følelsene og dermed ikke den psykiske smerten. Grunnen til at mange unge kutter er at de ikke har lært seg metoder for å takle sorg, frustrasjon osv...og derfor tyr til noe de ser på som en enkel løsning...og så blir man avhengig av det å skade seg selv.

Andre gjør det for å straffe seg for ting de mener de har gjort feil, eller føler at de har skylden i et eller annet forferdelig som har skjedd og derfor må straffe seg selv fordi ingen andre straffer dem hardt nok.

Uansett hva som er den utløsende årsaken er det i alle fall sikkert at det ligge mange vonde psykiske føleser bak det.

Lenke til kommentar

Til alle: Nei jeg skifter ikke mening og tro meg jeg har faktisk PRØVD å forstå det, eneste svarene jeg har fått hittil ser jeg på som uforståelig beklager sånner det bare, kan ikke forstå noe som ikke er logisk i det hele tatt.

Jeg vet at det blir repetisjon her, men alle vi som snakker her bruker såklart våre argumenter om igjen bare omformulert for å få den andre part til å forstå, derfor skjer det. Poenget her er at jeg ikke tror noen av oss kommer til å endre vårt syn på tingene fordi meningene våre er for sterke.

Og som alle andre gangene jeg har fått "Du forstår dem ikke" svaret, nei jeg forstår dem ikke og jeg uttaler meg nøyaktig slik jeg vil om ting enten jeg forstår dem eller ikke, som oftest om ting jeg forstår, men i dette tilfellet blir det ikke slik. Har som sagt PRØVD å forstå, men ingen av dere har kunnet klart å overbevise meg med saklige argumenter.

"Tyrone ligner mer ett troll" , den fikk latteren igang her :!: :!:

Lenke til kommentar
Jeg tror at de fleste som driver med selvskading gjør det fordi det er andre følelser de ikke vil ta tak i..så ved å påføre seg fysiske skader, og dermed fysisk smerte kan de konsentrer seg på de følelsene og dermed ikke den psykiske smerten. Grunnen til at mange unge kutter er at de ikke har lært seg metoder for å takle sorg, frustrasjon osv...og derfor tyr til noe de ser på som en enkel løsning...og så blir man avhengig av det å skade seg selv.

Andre gjør det for å straffe seg for ting de mener de har gjort feil, eller føler at de har skylden i et eller annet forferdelig som har skjedd og derfor må straffe seg selv fordi ingen andre straffer dem hardt nok.

Uansett hva som er den utløsende årsaken er det i alle fall sikkert at det ligge mange vonde psykiske føleser bak det.

8263174[/snapback]

Jeg ser ikke akkurat på selvskading som noen "enkel løsning" jeg synes derimot at det faktisk høres ut som en ganske vanskelig løsning i forhold til veldig mange andre.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke akkurat på selvskading som noen "enkel løsning" jeg synes derimot at det faktisk høres ut som en ganske vanskelig løsning i forhold til veldig mange andre.

8263985[/snapback]

Du syns ikke at det høres ut som en enkel løsning, men for folk som har det sånn, er det ofte den enkleste løsningen der og da.

Empati?

Lenke til kommentar

8263985[/snapback]

Du syns ikke at det høres ut som en enkel løsning, men for folk som har det sånn, er det ofte den enkleste løsningen der og da.

Empati?

8264014[/snapback]

Bare ignorer Tyrone01. Enten forstår han absolutt ingenting, eller så prøver han bare å provosere.

Lenke til kommentar

Tyrone:

*host*stabeist*host

det er så ålreit med folk som ikke kan skifte mening, da kommer man langt.

ca." - "så langt.

De som skader seg selv har en grunn til det, at det er unødvendig og dumt er jo kanskje sant, men det betyr ikke at man skal si til dem at de er patetiske eller idioter...tja kan se hvor vidt det hjelper, noen søker oppmerksomhet så klart du har jo de fjortissene som hviser arr og sår fordi de syns det er tøft, kan ha blitt en trend blant de mindre, noe som er avskylig etter min mening, det ødelegger for de som faktisk sliter med problemet.

Jeg tror kanskje at de som gjør dette fortsetter akkurat som de som stikker fingeren i halsen(så vidt jeg er så er vel det selvskading også) for at de syns de har store mål om kroppen enda de fakisk har blitt tynne som F, men fortsetter i flere år etterpå, jeg kjenner 2 som drev med dette og de hadde store problemer, for meg virker det som det kan ha litte grann med foreldre og mobbing å gjøre, for dette var da tilfelle hos de jeg kjente.

Foreldre som ikke hører på deg eller klarer ikke snakke med deg når du har problemer, eller at personen selv har problemer ved å snakke ut ,så personen gjør det igjennom å skade seg selv for det ville garantert vekket oppmerksomhet fra foreldre og bedre venner.

sånn det høres ut for meg så høres det ut som du mener vi skal overse dem? joa kjempe hjelpsomt det, greit nok, man hjelper kanskje ikke noen man ikke kjenner? eller gjør man det, er det da greit å baksnakke den personen osv?

Jegh ar selv hatt det godt i oppveksten, men har vært igjennom driten, spør du meg så ville jeg brukt denne posten til å finne ut hvofor de gjør som de gjør, la de snakke og la oss få forståelse, alle kan jo si sin mening, men du spekulerer kun en vei og det er at de som driver selvskading er teite og patetiske, hvorfor skape en debat når du antageligvis ikke har lest en dritt om selvskading? det virker som du spekulerer en god del og drar konklusjoner ut av det blå.

Lenke til kommentar
Selvskadere er rett og slett patetisk, og ikke kom med disse utrolig dårlige argumentene med at "de har det jo så vondt fra fortiden eller lignende", dette er ingen grunn til å kappe seg, blir så utrolig provosert av folk som ikke KLARER å forstå det. Skal jeg kappe meg hver eneste gang noe går litt galt da, "faen der mista jeg trikken, jaja fram med the razorblade" eller hvis man er trist så er det bare like greit å kappe seg da så føles det sikkert så mye bedre etterpå. HVORDAN kan dere forsvare slike handlinger og NEI det er ikke normalt og ja jeg klassifiserer de som gjør slikt til "tullinger".

Ikke svar med sånne utrloig dårlige kommentarer om "men du vet ikke åssen det er.." Hvis dere skal ha så immari krav på å prakke deres synspunkter på meg kan jeg gjøre det samme ok. Ikke kom med sånne unnslyldninger for hele posten er full av dem, dere forstår jo ikke hvorfor jeg ser slik på det som jeg gjør alikevel kan dere hakke på meg ifølge alle postene, ikke kom med "det er sså synd på dem, du vet ikke hva du snakker om". Hvis man vil kappe noe eller lignende så hogg ned et pokkers tre!

Og nei jeg har ingen empati for folk som skader seg nei, dem er det ikke synd på, ingen har grunn til å kappe seg, ingen. Som sagt ikke kom enda en søppel post om "hvor vanskelig de har hatt det"

8255318[/snapback]

Hvis du hadde mistet den du elsket over alt på jord i en bilulykke, det var du som kjørte og det var din feil at ulykken oppsto... ville ikke du prøvd å straffe deg på noen måte da?

Btw: selvskading er ikke bare kutting...det er all form for selvpåførte skader...til og med overtrening og drikke bort sorgen..

Lenke til kommentar
Selvskadere er rett og slett patetisk, og ikke kom med disse utrolig dårlige argumentene med at "de har det jo så vondt fra fortiden eller lignende", dette er ingen grunn til å kappe seg, blir så utrolig provosert av folk som ikke KLARER å forstå det. Skal jeg kappe meg hver eneste gang noe går litt galt da, "faen der mista jeg trikken, jaja fram med the razorblade" eller hvis man er trist så er det bare like greit å kappe seg da så føles det sikkert så mye bedre etterpå. HVORDAN kan dere forsvare slike handlinger og NEI det er ikke normalt og ja jeg klassifiserer de som gjør slikt til "tullinger".

Ikke svar med sånne utrloig dårlige kommentarer om "men du vet ikke åssen det er.." Hvis dere skal ha så immari krav på å prakke deres synspunkter på meg kan jeg gjøre det samme ok. Ikke kom med sånne unnslyldninger for hele posten er full av dem, dere forstår jo ikke hvorfor jeg ser slik på det som jeg gjør alikevel kan dere hakke på meg ifølge alle postene, ikke kom med "det er sså synd på dem, du vet ikke hva du snakker om". Hvis man vil kappe noe eller lignende så hogg ned et pokkers tre!

Og nei jeg har ingen empati for folk som skader seg nei, dem er det ikke synd på, ingen har grunn til å kappe seg, ingen. Som sagt ikke kom enda en søppel post om "hvor vanskelig de har hatt det"

8255318[/snapback]

Hvis du hadde mistet den du elsket over alt på jord i en bilulykke, det var du som kjørte og det var din feil at ulykken oppsto... ville ikke du prøvd å straffe deg på noen måte da?

Btw: selvskading er ikke bare kutting...det er all form for selvpåførte skader...til og med overtrening og drikke bort sorgen..

8267395[/snapback]

jepp,mange måter å gjøre det på

Lenke til kommentar
Vel siden vi bruker alle de samme argumentene og ingen av oss endrer mening så ser ikke jeg helt grunnen til å fortsette diskusjonen.  :!:

8287782[/snapback]

god idè, det ender bare med krangel og mas :)

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar

Selvskading er bare utrolig teit! Skikkelig patetisk å holde på med sånt.

Har bare en ting å si til de som driver med sånn og klager på at livet er så jævlig, kutt nedover.

Har forresten prøvd det selv :p bare på armen da jeg var 14år. Jeg skjønte ikke hva som kunne være så digg med å kutte seg. Så jeg tok en skarp kniv jeg hadde og kuttet meg på armen.. det var bare vondt og dumt.

Lenke til kommentar
Vel siden vi bruker alle de samme argumentene og ingen av oss endrer mening så ser ikke jeg helt grunnen til å fortsette diskusjonen.  :!:

8287782[/snapback]

god idè, det ender bare med krangel og mas :)

8287803[/snapback]

Hehe ikke sant. Trodde at jeg kom til å få en kritikkfylt post :!:

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar
emo-kids er et samfunnsproblem...

8319303[/snapback]

*sigh*

Emo kids et problem? Emo er en type punkere bare litt mer hardcore, en sub.kultur dannet på 80 tallet akkurat som som goth (goth ble da dannet litt tidligere da), hvorfor knytte de til selvskadere?

Band som Fugazi f.eks. går under sjangeren Emo punk/rock.

Emo er hva man også kaller fans av sjangeren, de har ikke noe tilknyttning til selvskading, om du ikke mener piercing og snodig hårsveis er selvskading da.

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...