Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Folk som skader seg selv er patetiske, tenk på de i afrika og lignende som virkelig klamrer tak i livet selv om de kan være nær døden hver eneste dag. Her sitter vi og har det altfor godt som et av verdens rikeste land også svarer vi ved å synes synd på oss selv ved å ta selvmord og skade seg selv!!??

8246658[/snapback]

 

Når man "lider" av depresjoner eller angst (som de fleste som driver med selvskading gjør) så spiller det ingen rolle om du er oppvokst i en stråhytte i afrika eller en villa på oslos beste vestkant. Er man deprimert er det noe emosjonelt som har gått galt og det har ingenting å gjøre med materialistisk velstand. Noe som egentlig sier seg selv.

Det er alltid noen som har det værre enn andre og sånn vil det alltid være, det er noen som møter hver dag med ett smil og noen som våkner opp og håper at dagen skal bli ferdig fortest mulig.

Ett utsagn som det fra deg viser tydelig at du ikke har noen erfaring med depresjoner og lignende og gir deg derfor ikke noe grunnlag for å utale deg på den måten.

Alle kan ha sine meninger, for all del, men å plumpe ut med noe uten å ha peiling blir som å vise fram en oljeplattform som står å balanserer på 4 tannpirkere

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å bare la være? Skal man kutte noe så kan man vel kutte tomater?

8252021[/snapback]

 

Ja, hvorfor har ikke alle emoene tenkt på det før? Hør på bobyboj han er smart

8252183[/snapback]

 

Wow, mange som ikke vet hva emo er, pussig, ja la være er lett mener dere? det var en utrolig kreativ løsning? Hvorfor ikke stoppe useriøse kommentarer nå med en gang? siden du syns dette skulle være lett så klarer du sikkert å "slutte" med dette nå? Smart? du mener naiv?

Lenke til kommentar

Wow, mange som ikke vet hva emo er, pussig, ja la være er lett mener dere? det var en utrolig kreativ løsning? Hvorfor ikke stoppe useriøse kommentarer nå med en gang? siden du syns dette skulle være lett så klarer du sikkert å "slutte" med dette nå? Smart? du mener naiv?

8253299[/snapback]

 

Så fortell dumme og uvitende meg hva det er da. :)

Lenke til kommentar

Wow, mange som ikke vet hva emo er, pussig, ja la være er lett mener dere? det var en utrolig kreativ løsning? Hvorfor ikke stoppe useriøse kommentarer nå med en gang? siden du syns dette skulle være lett så klarer du sikkert å "slutte" med dette nå? Smart? du mener naiv?

8253299[/snapback]

 

Så fortell dumme og uvitende meg hva det er da. :)

8253843[/snapback]

 

jeg skrev det tidligere i posten, men det var ikke rettet mot deg da^^

Lenke til kommentar
Folk som skader seg selv er patetiske, tenk på de i afrika og lignende som virkelig klamrer tak i livet selv om de kan være nær døden hver eneste dag. Her sitter vi og har det altfor godt som et av verdens rikeste land også svarer vi ved å synes synd på oss selv ved å ta selvmord og skade seg selv!!??

8246658[/snapback]

 

Når man "lider" av depresjoner eller angst (som de fleste som driver med selvskading gjør) så spiller det ingen rolle om du er oppvokst i en stråhytte i afrika eller en villa på oslos beste vestkant. Er man deprimert er det noe emosjonelt som har gått galt og det har ingenting å gjøre med materialistisk velstand. Noe som egentlig sier seg selv.

Det er alltid noen som har det værre enn andre og sånn vil det alltid være, det er noen som møter hver dag med ett smil og noen som våkner opp og håper at dagen skal bli ferdig fortest mulig.

Ett utsagn som det fra deg viser tydelig at du ikke har noen erfaring med depresjoner og lignende og gir deg derfor ikke noe grunnlag for å utale deg på den måten.

Alle kan ha sine meninger, for all del, men å plumpe ut med noe uten å ha peiling blir som å vise fram en oljeplattform som står å balanserer på 4 tannpirkere

 

:hmm:

8252272[/snapback]

 

Og du mener at dette rettferdiggjør det at de kan kutte seg i hytt og pine?! Du har tydeligvis en veldig trangsynt mening her. Det går an å takle ting annerledes enn å leke selvmord vet du...

Lenke til kommentar

Selvskadere er rett og slett patetisk, og ikke kom med disse utrolig dårlige argumentene med at "de har det jo så vondt fra fortiden eller lignende", dette er ingen grunn til å kappe seg, blir så utrolig provosert av folk som ikke KLARER å forstå det. Skal jeg kappe meg hver eneste gang noe går litt galt da, "faen der mista jeg trikken, jaja fram med the razorblade" eller hvis man er trist så er det bare like greit å kappe seg da så føles det sikkert så mye bedre etterpå. HVORDAN kan dere forsvare slike handlinger og NEI det er ikke normalt og ja jeg klassifiserer de som gjør slikt til "tullinger".

 

Ikke svar med sånne utrloig dårlige kommentarer om "men du vet ikke åssen det er.." Hvis dere skal ha så immari krav på å prakke deres synspunkter på meg kan jeg gjøre det samme ok. Ikke kom med sånne unnslyldninger for hele posten er full av dem, dere forstår jo ikke hvorfor jeg ser slik på det som jeg gjør alikevel kan dere hakke på meg ifølge alle postene, ikke kom med "det er sså synd på dem, du vet ikke hva du snakker om". Hvis man vil kappe noe eller lignende så hogg ned et pokkers tre!

 

Og nei jeg har ingen empati for folk som skader seg nei, dem er det ikke synd på, ingen har grunn til å kappe seg, ingen. Som sagt ikke kom enda en søppel post om "hvor vanskelig de har hatt det"

Lenke til kommentar

Haha, du snakker om å være trangsynt?

Du kan jo prøve å ringe en psykolog og snakke med han/henne om dette temaet. Da får du nok et annet syn på ting, siden du ikke klarer å bli overbevist av oss om at folk ikke bare driver med selvskading bare for "negativt ladd" oppmerksomhet.

 

Jeg har nære venner som har kuttet seg selv, og de kuttet seg selv i veldig tidlig alder. Dette var ikke for å være en av de som søkte oppmerksomhet fra venner, men heller fra foreldrene som ikke skjønte barna sine.

 

Det fins forskjellige måter å skaffe oppmerksomhet på. Jeg skal ikke si at selvskading er den beste måten, men for noen så kan det faktisk være eneste utvei for å bli hørt :)

Lenke til kommentar

Enda en post som ikke skulle bli lagd men ble det alikevel, som sagt ingen fortid, tvangstanker eller andre mulige grunner folk har burde føre til selvskading. Jeg hakker ikke på folk for deres fortid, tanker eller lignende, men når de begynner å skade seg selv på grunn av det DA har logikken flydd ut av vinduet for min del. Det finnes ingen grunner, uansett hvordan du vrir og vender på det så kommer det alltid til å ikke eksistere noen grunner for å begynne med sånt.

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar
Enda en post som ikke skulle bli lagd men ble det alikevel, som sagt ingen fortid, tvangstanker eller andre mulige grunner folk har burde føre til selvskading. Jeg hakker ikke på folk for deres fortid, tanker eller lignende, men når de begynner å skade seg selv på grunn av det DA har logikken flydd ut av vinduet for min del. Det finnes ingen grunner, uansett hvordan du vrir og vender på det så kommer det alltid til å ikke eksistere noen grunner for å begynne med sånt.

8255363[/snapback]

 

Jo. Jeg skrev det nettopp :)

Lenke til kommentar

Mine tanker om det:

 

Man hører særdeles mye mer om selvskading nå enn for f.eks 15 år siden. Hvorfor det? Internett? Kanskje det.

Det er lett å la seg lede til den konklusjon at selvskading har blitt en "fad", en moteting, av mangel på bedre ord. Man kan la seg lede dit hen på bakgrunn av fjortisstendenser og det at mange ser på det å være "deprimert" som kult og en kilde til oppmerksomhet. Og man vet jo at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Jeg burde vite det, jeg er Mesteren. Mange av disse såkalte deprimerte 14-åringene risper seg nok på armene for å bli kule i vennegjengen sin og enkelte tror nok også at de er syke, mens det egentlig bare er hormoner og irrasjonelle følelser (pubertet). Enkelte oppfører seg nok slik også i voksen alder, og det er jo forsåvidt litt patetisk, men det finnes jo også de som virkelig er syke og trenger hjelp. Det er de samme som også var der for 15 år siden, men som aldri stakk seg ut. Ergo; Siden det å være deprimert ikke var en moteting for 15 år siden, så hørte man ikke om det, i sterk motsetning til i dag.

 

Alt snakket om emo, det er er jo grunnen til at selvskading har blitt så "populært".

Merk at jeg ikke rakker ned på folk nå, ei heller tviler på at folk har det ille og kutter seg selv for å selvmedisinere seg med det. Men merk også at jeg tror en svært stor prosentandel "faker" det, og blander lav selvtillit og generell tenåringsoppførsel med depresjon.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen sier det er bare for oppmerksomhet. Hvordan kan det være det som er hovedgrunnen når man ikke viser det til noen?

8255861[/snapback]

 

Key word: Sier.

Hvor mange blogger har du ikke lest om folk som har det så forferdelig?

Det er fjortissene.

 

Og så har du de som er syke og kutter seg, for så å nekte å gå med t-skjorte.

De søker riktignok også av og til oppmerksomhet på ulike fora, men da kanskje ikke i "RL".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...