Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Hvis man er har lyst til å skade seg selv for å oppnå en tilværelse de finner god så er det opp til dem, problemene vil aldri stoppe å forfølge en og de vil hope seg opp uansett metode man bruker for å flykte fra dem, klart det er fælt å møte og ordne opp i problemene, men det må til hvis man noen gang skal kunne komme seg videre, enten man skader seg selv eller ikke.

 

Jeg beklager, jeg klarer deverre ikke finne medlidenhet for folk som liker å skade seg. Det er både feil og rart og man burde klare å takle problemene på en annen måte, har man hatt en dårlig barndom kan man ikke skylde alt på det heller, vi er de vi er av hvordan vi oppfører og hvem vi velger å være, ens fortid spiller en rolle, man skal ikke brukes som en unnskyldning for alle ens feil og mangler.

 

Det må da gå an å ha andre måter å takle ting på, hvorfor akkurat selvskading? Det er jo en klisjeting kun folk som vil ha oppmerksomhet gjør. Beklager det er ingen medlidenhet for slike.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har mine synspunkter og slik vil det bare fortsette å være inntil jeg faktisk forstår dette. På den annen side føler jeg meg nødt til å kritisere en handling jeg absolutt ikke forstår og som virker så langt fra logikk at det ikke er mulig. Jeg har en del erfaring på området du nevnte på skyldfølelse fra egen barndom. Og jeg kan fortelle deg dette, jeg har på ingen måte startet å kutte meg selv pågrunn av det, jeg velger å takle ting på en mer logisk og riktig måte.

 

Selvskading tror jeg er mer for å slippe unna tanker eller følelser isteden for å takle med dem og få dem løst, det er rett og slett en metode for å løpe frå problemene sine.

8247404[/snapback]

 

Er jo ganske tydelig at du ikke forstår noe. Så da kommer spørsmålet om hvorfor du skal prøve å kritisere en handling du ikke har noen forståelse for?

 

Hvis man er har lyst til å skade seg selv for å oppnå en tilværelse de finner god så er det opp til dem, problemene vil aldri stoppe å forfølge en og de vil hope seg opp uansett metode man bruker for å flykte fra dem, klart det er fælt å møte og ordne opp i problemene, men det må til hvis man noen gang skal kunne komme seg videre, enten man skader seg selv eller ikke.

 

Jeg beklager, jeg klarer deverre ikke finne medlidenhet for folk som liker å skade seg. Det er både feil og rart og man burde klare å takle problemene på en annen måte, har man hatt en dårlig barndom kan man ikke skylde alt på det heller, vi er de vi er av hvordan vi oppfører og hvem vi velger å være, ens fortid spiller en rolle, man skal ikke brukes som en unnskyldning for alle ens feil og mangler.

 

Det må da gå an å ha andre måter å takle ting på, hvorfor akkurat selvskading? Det er jo en klisjeting kun folk som vil ha oppmerksomhet gjør. Beklager det er ingen medlidenhet for slike.

8247671[/snapback]

 

Har du i heletatt lest noen av de andre postene i denne tråden, eller så du bare topic tittlen og fant ut at her kan du bashe en sårbar gruppe i samfunnet?

 

Det er både feil og rart? Hvem er du til å bestemme at dette er feil? Når en person ikke føler han har noen annen utvei for å komme seg igjennom hverdagen, har de ofte prøvd å takle ting på andre måter. Vil tro de fleste ikke bare går "nei i dag er det nok en god dag for litt selvskading".

 

Og selvskading har vært rundt og vært et problem lenge før "Det er jo en klisjeting kun folk som vil ha oppmerksomhet gjør".

 

At det går an å være så ignorant, skremmende.

 

Bra svart foresten Marley

 

Edit: Svarte på en post ekstra.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Jeg har mine synspunkter og slik vil det bare fortsette å være inntil jeg faktisk forstår dette. På den annen side føler jeg meg nødt til å kritisere en handling jeg absolutt ikke forstår og som virker så langt fra logikk at det ikke er mulig. Jeg har en del erfaring på området du nevnte på skyldfølelse fra egen barndom. Og jeg kan fortelle deg dette, jeg har på ingen måte startet å kutte meg selv pågrunn av det, jeg velger å takle ting på en mer logisk og riktig måte.

 

Selvskading tror jeg er mer for å slippe unna tanker eller følelser isteden for å takle med dem og få dem løst, det er rett og slett en metode for å løpe frå problemene sine.

8247404[/snapback]

 

Er jo ganske tydelig at du ikke forstår noe. Så da kommer spørsmålet om hvorfor du skal prøve å kritisere en handling du ikke har noen forståelse for?

 

Hvis man er har lyst til å skade seg selv for å oppnå en tilværelse de finner god så er det opp til dem, problemene vil aldri stoppe å forfølge en og de vil hope seg opp uansett metode man bruker for å flykte fra dem, klart det er fælt å møte og ordne opp i problemene, men det må til hvis man noen gang skal kunne komme seg videre, enten man skader seg selv eller ikke.

 

eg beklager, jeg klarer deverre ikke finne medlidenhet for folk som liker å skade seg. Det er både feil og rart og man burde klare å takle problemene på en annen måte, har man hatt en dårlig barndom kan man ikke skylde alt på det heller, vi er de vi er av hvordan vi oppfører og hvem vi velger å være, ens fortid spiller en rolle, man skal ikke brukes som en unnskyldning for alle ens feil og mangler.

 

Det må da gå an å ha andre måter å takle ting på, hvorfor akkurat selvskading? Det er jo en klisjeting kun folk som vil ha oppmerksomhet gjør. Beklager det er ingen medlidenhet for slike.

8247671[/snapback]

 

Har du i heletatt lest noen av de andre postene i denne tråden, eller så du bare topic tittlen og fant ut at her kan du bashe en sårbar gruppe i samfunnet?

 

Det er både feil og rart? Hvem er du til å bestemme at dette er feil? Når en person ikke føler han har noen annen utvei for å komme seg igjennom hverdagen, har de ofte prøvd å takle ting på andre måter. Vil tro de fleste ikke bare går "nei i dag er det nok en god dag for litt selvskading".

 

Og selvskading har vært rundt og vært et problem lenge før "Det er jo en klisjeting kun folk som vil ha oppmerksomhet gjør".

 

At det går an å være så ignorant, skremmende.

 

Bra svart foresten Marley

 

Edit: Svarte på en post ekstra.

8247762[/snapback]

 

Som jeg svarer i posten, hvis de som driver med selvskading føler for det så vær så god, forvent bare ikke at vi rundt skal forstå eller ha medlidenhet. Herregud dere ser jo bare den ene siden av saken, skal man dysse alt ned ved å synes synd på dem da?! Er så lei av at man bare synes synd på, hjelp dem isteden med å slutte og ikke bortforklar eller unnskyld dem for det de gjør.

Endret av Tyrone01
Lenke til kommentar

Det siste en selvskader vil, er at du skal synes synd på dem, medlidenhet er no dritt for folk flest.

 

Hva du kan gjøre, er å respektere at for noen er det ingen annen utvei.

 

Men enig i at de bør få hjelp, men som kjent er ikke norge akkurat på topp på dette feltet.

 

Og det skader ikke å prøve å forstå grunnlaget for hvorfor de gjør det, ikke en nødvendighet, men bedre å la de være i fred, enn å rakke ned på de.

Lenke til kommentar

Som jeg svarer i posten, hvis de som driver med selvskading føler for det så vær så god, forvent bare ikke at vi rundt skal forstå eller ha medlidenhet. Herregud dere ser jo bare den ene siden av saken, skal man dysse alt ned ved å synes synd på dem da?! Er så lei av at man bare synes synd på, hjelp dem isteden med å slutte og ikke bortforklar eller unnskyld dem for det de gjør.

8247907[/snapback]

 

Å forstå og å vise forståelse er to vidt forskjellige ting. Forøvrig så er det å kalle alle som skader seg selv for barnslige, attentionwhores og lignende er veldig respektløst.

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om å være ignorant, jeg har empati med nesten alle jeg møter, bare ikke selvskadere for jeg kjenner en og han var nok stereotypen på selvskadere, eneste han ville var at folk skulle hvorfor han hadde kutt og synes synd på han for alt mulig, DERFOR synes jeg at det er teit, ble litt personlig her nå men faen heller hvorfor skal det være så jævla syn på dem?

 

Hadde heller syntes synd på noen uten hus eller familie, disse folka driter i alle andre for å sette seg selv og SIN smerte foran ale andres. Er DET rettferdig? Ofte er det jo også tenåringer med helt greie hjem og mat nok, finner mer empati for de på gata. forresten har du sett innom vgbloggen? (vgb.no) har sett en del selvskadere der og er ikke DET for å få oppmerksomhet så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar

Som jeg svarer i posten, hvis de som driver med selvskading føler for det så vær så god, forvent bare ikke at vi rundt skal forstå eller ha medlidenhet. Herregud dere ser jo bare den ene siden av saken, skal man dysse alt ned ved å synes synd på dem da?! Er så lei av at man bare synes synd på, hjelp dem isteden med å slutte og ikke bortforklar eller unnskyld dem for det de gjør.

8247907[/snapback]

 

Å forstå og å vise forståelse er to vidt forskjellige ting. Forøvrig så er det å kalle alle som skader seg selv for barnslige, attentionwhores og lignende er veldig respektløst.

8247953[/snapback]

 

kan du klandre meg når det er en god del som skader seg for oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
kan du klandre meg når det er en god del som skader seg for oppmerksomhet?

8247980[/snapback]

 

De som gjør det for oppmerksomhet har også problemer. Det kan være av at de føler seg tilsidesatt av de rundt seg, og gjør det i et rop om å bli gjenkjent og akseptert.

 

Verden er ikke svart-hvit.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
kan du klandre meg når det er en god del som skader seg for oppmerksomhet?

8247980[/snapback]

 

De som gjør det for oppmerksomhet har også problemer. Det kan være av at de føler seg tilsidesatt av de rundt seg, og gjør det i et rop om å bli gjenkjent og akseptert.

 

Verden er ikke svart-hvit.

8248056[/snapback]

 

Har jeg ikke sagt heller,bare sa at det finnes de som kun søker oppmerksomhet også.

Lenke til kommentar
Har jeg ikke sagt heller,bare sa at det finnes de som kun søker oppmerksomhet også.

8248406[/snapback]

De har da fortsatt problemer i hodet om de føler de må skade seg sjøl for å få oppmerksomhet..

8248602[/snapback]

 

Så rett så rett, endelig en som ikke ser alt fra kun den ene sida.

8250175[/snapback]

 

Nå har strengt tatt dette blitt sagt flere ganger, blandt annet 2 ganger av meg selv. Og som den over sier, er fortsatt bare du som ikke klarer å se saken fra flere sider.

 

Men ser ut på svarene dine at du trekker deg litt bort fra de første innleggene i allefall, som hjelper en tanke.

Lenke til kommentar

Tralalala, det virker nesten som at du byttet ut selvskading, med ignoranse for å kommer over din 'Vanskelige barndom', alle takler ikke ting likt.

 

Det at du har møtt "en ekte emo", er på ingen måte ett holdbart argument. Hva faen har emoer med saken å gjøre uansett? Trodde det var selvskadere som ble diskutert her jeg.

 

Å få noen til å slutte med selvskading er ikke lett. Om du tar vekk kniven / saksen / wtf som de bruker, setter de seg ikke ned og sier; "Ok2k, You win!", neida, da kan de bli ytterst kreative. Eksen min er ett finfint eksempel på det.

 

Ja, hun kuttet seg, ja hun slet veldigt mentalt. Jeg hadde ingen kompetanse på området (ikke at jeg har det nå heller, men er i det minste litt riker erfaring'ish), lillebroren hennes tok kniven fra henne. Lillebroren på 12år! Hva skjedde? Hun improviserte. Hun tok aliminuimsfolien (eller hva det nå en er) fra hodepinetablett pakker og pakket det sammen til en liten kniv, hun rev av fliser fra bordet etc. (Skal ikke liste opp alt: Ikke hyggelig.)

 

Hun skadet seg ikke for å få oppmerksomhet, men for å kunne 'flykte', kan ikke si at jeg helt forstod det selv heller, ettersom det for meg er utenklig å få ett spist objekt nær meg, men det får så være.

 

For henne var det å gå i t-skjorte, ett "nonono", ikke faen om det skulle skje. Rart? Nei. Hadde hun vært den atentionwhoren som: "Den typiske slicern'", er så ville hun vel mer en gjerne spradet rundt med t-skjorte og vist de arrete armene?

 

Som Marley sa; Verden er ikke svart - Hvit. Get over it! Svart / Hvitt synet er riktnok ganske så deiligt i blant, om man er ute etter en liten virkelighets flukt, men stikk hodet ut vinduet, kontempler litt og si til deg selv: "Jeg skal se på verden med åpne øyne".

 

Leif warning: Leif and his friends are present.

Lenke til kommentar

Bra sagt J@cob, leif kan være en dust til tider.

 

Reagerte også på det at Tyrone sa han kjente 1 (legg merke til 1) som han personlig mente var steriotypen på en selvskader, og at pga han viste frem arrene sine, så skriver Tyrone som at han mener at alle selvskadere er sånn, noe som ikke akkurat kommer frem som direkte gjennomtenkt.

 

Uansett, folk som vil komentere bør lese litt mer i en tråd før de kommer med lite gjennomtenkte komentarer på ting de ikke har greie på. Det meste som har vært skrevet på de 2 siste sidene, har vært tatt opp i tråden før, bare at vi må gjenta ting for de som ikke gidder å lese, som er litt irriterende.

Lenke til kommentar
Bra sagt J@cob, leif kan være en dust til tider.

 

Reagerte også på det at Tyrone sa han kjente 1 (legg merke til 1) som han personlig mente var steriotypen på en selvskader, og at pga han viste frem arrene sine, så skriver Tyrone som at han mener at alle selvskadere er sånn, noe som ikke akkurat kommer frem som direkte gjennomtenkt.

 

Uansett, folk som vil komentere bør lese litt mer i en tråd før de kommer med lite gjennomtenkte komentarer på ting de ikke har greie på. Det meste som har vært skrevet på de 2 siste sidene, har vært tatt opp i tråden før, bare at vi må gjenta ting for de som ikke gidder å lese, som er litt irriterende.

8251023[/snapback]

 

Det er vell noen som finner en trøst i å skrive 'provoserende ting', så le en skikkelig evil

latter mens de tenker på alle de gjort sinte over internettet :ph34r:

 

Strengt tatt en måte å takle sine problemer på,- Det òg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...