wewwen Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Tror faktisk 60-70 hadde vært fint. Da får du litt turtall opp bakkene og greier og holde noenlunde flyten i trafikken. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) plomberingen skulle egentlig bare fjernes helt, så lenge folk holder fartsgrensene syns ikke jeg det skulle hvert noe problem, men så er det jo de som bare må kjøre drittfort å ødelegge ... Endret 11. juli 2006 av Sapphire56 Lenke til kommentar
warpig Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) plomberingen skulle egentlig bare fjernes helt, så lenge folk holder fartsgrensene syns ikke jeg det skulle hvert noe problem, men så er det jo de som bare må kjøre drittfort å ødelegge ... 6470460[/snapback] Man trenger ikke å nødvendigvis plombere alt og alle, det holder med en liten elektronisk sperre som automatisk begrenser farten til forskriftene. Se på Bratwuirst- og scooter-landet, se på Tyskland. Endret 11. juli 2006 av warpig Lenke til kommentar
trondiz Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hva med de syklene som ikke er plombert? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hva med de syklene som ikke er plombert? 6482163[/snapback] er ikke alle det da? utenom dem som er så gamle at dem ikke går noe bedre. Sykler opptil 97-modell kan gå i 60 har jeg hørt Lenke til kommentar
iMono Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Alle mopeder som selges i Norge går i 50 km/t. Hvorfor vi i Norge har denne teite EU-regelen når det ikke engang finnes 45-soner her, forstår jeg svært lite av. Plomberingen av mopeder er også gjort på en svært kontroversiell måte, sikkert i samordning med produsentene som tjener på at motoren utsettes for et press. Jeg snakker selvfølgelig om plombering i svanehalsen. Mopedlappen har iløpet av de siste årene blitt mer og mer krevende. Jeg har hørt at det koster 6.000 kroner å ta mopedlappen, noe som faktisk er i nærheten av gamle lett motorsykkel-sertifikat. Omreguleringer av lovene kommer nok til å skje og jeg merker at staten først tar det preventive (hvilke krav som settes til mopedlappen). Jeg har hørt at en lov som åpner for 70cc sylindre og mulighet for en bakpå (over 12 år) har vært ute til høring, men det var for rundt to år siden. Hvordan vi mopedister må holde oss til trafikken i dag er svært trafikkfarlig. Jeg bor litt utenfor Bergen, et sted med svært smale veier. Det er mange oppoverbakker, og selv mopeden min (som er fjernet plomberingen på) klarer ikke å holde 60 grensen som er omtrent over alt på øyen. Jeg krever ikke at mopeden skal få lov til å kjøre i 100 km/t, men jeg synes det også er galt at plomberinger av mopeder skal foregå på en slik måte at det er farlig, både for mopedisten og andre trafikkanter. Til slutt vil jeg bare tilføye en egen erfaring. Når jeg kjører i trafikken som jeg har lov til å kjøre i, så får jeg ingen NORMAL kjøretur. Bilister er så vant til at mopeder kjører for sakte, at de til og med kjører forbi mopedister som holder fartsgrensen og vel så det. Jeg må belage meg å bli forbikjørt uansett om det er en 50-grense, eller en 80-grense. Fartsgrensen har skapt en forhåndsdømming av oss mopedister og bilister er bare interessert i komme seg forbi eventuelle fartssinker. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Man trenger ikke å nødvendigvis plombere alt og alle, det holder med en liten elektronisk sperre som automatisk begrenser farten til forskriftene. Se på Bratwuirst- og scooter-landet, se på Tyskland. 6472040[/snapback] Elektronisk begrensning er fremtiden, selv om den nok lett kan omgås. Slik som plomberingen fungerer idag er den farlig både for moped og mopedist. - Få opp mopedgrensen til 60 km/t, da har vi dekket de fleste veier. - Få bedre opplæring av moped, ikke nødvendig til høyere pris (subsidier fra staten?) - Få en lov som åpner for passasjerer også på moped. På den måten er ikke lett motorsykkel så eksklusivt lenger for en 16-åringen som ikke har så mye penger. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Det jeg tror er farligst er sinte sjåfører som synes de irriterende mopedene går alt for seint, synes 60 km/t er mer rett enn 45 km/t. 6462864[/snapback] Enig. 45km/t kan jo nesten være farlig i noen områder også, da fartsgrenser mange steder er 50/60/70km/t.. At de rett og slett kjører for sakte Både mopeder og scootere går jo originalt rundt 60-70 og 80, men det er jo sperringen som stopper for det. Idiotiske regler spør du meg Endret 13. juli 2006 av skyhawk Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere. 6462523[/snapback] Fantastisk argumentasjon. Fordi en moped kan kjøre raskere, så burde 16-åringer med minimal opplærling slippes ut på motorveiene med de store guttene? Du er ikke erfaren nok til å fise rundt i 80km/t mens lastebiler tuter forbi deg. Vær glad du slipper å sykle. 6463016[/snapback] Jeg synes ikke akkurat opplæringa er så veldig minimal, i forhold til hva det var før. Med de nye reglene som gjaldt fra 1.1.2005(eller var det 2006?) er jo en nødt til å punge ut med 3-4 ganger så mye penger for lappen først og fremst, noe som også gjør at det er virkelig de som brenner for det som tar lappen. Jeg fikk ikke sjansen til å ta det, det var rett og slett for dyrt.Nå får du jo trafikalt grunnkurs på ca 17 timer, førstehjelp + en god del mopedkjøring før du i det hele tatt får lappen. Kort sagt: den var mye mer minimal før Endret 13. juli 2006 av skyhawk Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Nå aner ikke jeg hvor fort nyere mopeder tåler å gå, men jeg syntes det hadde vert mye bedre hvis de hadde fått bedre opplæring, og syklene hadde gått i 70. Når mopeden skal gå i 45, vil mange trimme de for å få de til å gå fortere, går de i 70 er det ikke så mange som vil trimme syklene, det er vel alltids noen, men det vil det alltid være. Og ikke kom å si at det er få som trimmer peden sin, her (Lillehammer) er det et fåtall av de jeg veit om som ikke trimmer peden sin på en eller annen måte, for å øke effekten. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Opplæringen er der, lovreguleringen for moped vil mest sannsynlig komme også. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Forøvrig kan man jo si at 90% av mopedene jeg ser på veiene, ligger langt over 45 km/h, som regel 60 km/h og over. Den eneste mopeden jeg har sett i det siste som -ikke- har vært trimmet er den som de bruker på Peppes til å kjøre ut pizzaer. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere. 6462523[/snapback] Hvis det er motorsykkel en vil ha så får en da kjøpe det, etter og ha tatt nødvendig sertifikat. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Alle nye mopeder er konstruert for 80 km/t ++. Ramma, motoren, girkasse, størrelse, ALT er beregna for slike hastigheter. Så mopedene tåler det, det er ikke noe problem. Problemet ligger i førerne. Når jeg møter på mopeder så skygger jeg unna. Jeg er utrolig skeptiske til mopedførere, og det er ikke uten grunn. Jeg husker fra den tiden kompisene mine hadde moped, kosta 3500 å ta lappen, å så lenge du greide å bruke blinklys, samt holde scootern på veien, så fikk du lappen. Ta lettsykkel-lappen da! .. Sier de. Det koster 5 ganger så mye. Jeg skjønner jævla godt at ungdommen trimmer mopedene sine istedet for å bruke nesten 50k på en lettsykkel som kan gjøre 80. Så hvis vi fikk en ordentlig opplæring på mopedlappen, så er jeg for å la mopedene kjøre uplombert. For som jeg sa tidligere i posten, det er ikke mopedene som er problemet, det er førerne. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Alle nye mopeder er IKKE konstruert for 80 km/t++. Aprilia RS 50 har f.eks alt for svake dempinger. Endret 14. juli 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Alle nye mopeder er IKKE konstruert for 80 km/t++. Aprilia RS 50 har f.eks alt for svake dempinger. 6488624[/snapback] Det er jo bare å la peden gå fabrikk orginal. Han skal vel ikke gå fortere enn den tåler da.. Jeg husker jeg betalte ca 2000kr for mopedlappen, og jeg skulle aldri ha hatt den. det var ikke før jeg startet med kjøretimer på bil at jeg skjønte hvem jeg hadde vikeplikt for. Det de gjorde var å sende een trafikkfarlig fyr ut på veien, som ikke kunne flesteparten av trafikkreglene. Og jeg tror ikke jeg var den eneste som visste så lite. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Nå er det faktsk viktig og lese til moped prøven, den har blitt vesentlig vanskeligere. Er ikke mange år siden du ikke trengte prøve i det hele tatt. Lenke til kommentar
mobilfreek Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 syns sperren burde bli tatt bort ja har trimma min Lenke til kommentar
Morten892 Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Er ikke kjøreferdighetene til de som kjører moped og scooter som er problemet, disse 16 åringene kjører bra de...Fjern den idiotiske fartsperra De jævla bilistene som flyr forbi deg i 150 km/t som skulle vært gjort noe med, er de over 18 som er problemet i trafikken, så ryk og reis Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Bilister er skumle når du kjører ped. de mener de har forkjørsrett overfor mopeder uansett hvor det er. Noen mener ivertfall så. Har skjedd med meg, kjører nedover en vei, og en dud med bil bare svinger av veien, ut av veien altså, og meinte at jeg skulle stoppe for han. Ei jeg kjenner, hadde tatt mopedlappen og kjøpte seg en scooter. Ho kom ikke opp sisste bakken til huset hennes (Hun er litt kraftig ja). Men hun fikk ikke lov til å fjerne noe som helst plombering i scooteren, så det resulterte i at hun måtte gå3-400 meter i bratt oppoverbakke hver gang hun skulle hjem en tur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå