Zeppeluna Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg hadde samme tankegang før jeg begynte på billappen. 45km/t er ikke der for å plage dere, den er der for en grunn: Dere har rett og slett ikke god nok opplæring for å kunne kjøre fortere. Lenke til kommentar
Zeppeluna Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Men dersom moped-opplæringen var like omfattende som lett-mc (125cc) burde det blitt annerledes. Det er jo absolutt ikke noe vanskelig å endre. Lett-mc går jo i 120 km/t. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Men dersom moped-opplæringen var like omfattende som lett-mc (125cc) burde det blitt annerledes. Det er jo absolutt ikke noe vanskelig å endre. Lett-mc går jo i 120 km/t. 6462667[/snapback] Selvsagt, men hvorfor ikke bare da ta 125cc? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Det jeg tror er farligst er sinte sjåfører som synes de irriterende mopedene går alt for seint, synes 60 km/t er mer rett enn 45 km/t. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Det kan nok hende tiden er inne for å sette opp farten på mopedene. Moderne mopeder er utvilsomt konstuert for betydelig høyere hastigheter og opplæringen har blitt mye mer omfattende. Jeg tror egentlig det er et større problem med bevisst "grisekjøring" enn manglende erfaring når det gjelder moped. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Personlig synes jeg denne fartssperren er helt ubrukelig og kun fører til problemer. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en fartssperre, da alle mopeder er lagd til å kjøre fortere. 6462523[/snapback] Fantastisk argumentasjon. Fordi en moped kan kjøre raskere, så burde 16-åringer med minimal opplærling slippes ut på motorveiene med de store guttene? Du er ikke erfaren nok til å fise rundt i 80km/t mens lastebiler tuter forbi deg. Vær glad du slipper å sykle. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Oppoverbakke går det vel enda treigere.. 60km/t er en bedre grense. Lenke til kommentar
Zeppeluna Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Grunnen til at folk ikke tar 125cc-lappen er nok fordi en lett-mc er vesentlig dyrere enn en scooter. F.eks. koster en smart club-scooter rund 8000-9000 kr, mens en lett-mc gjerne kommer opp i 40000-70000. Lett-mc ville blitt brukt av personer som er vant til lengre turer. Som 16-åring kan man ta 125cc-lappen så at alderen har noe å si, er en latterlig påstand. Moped-opplæringen har blitt mye mer omfattende etter endringene f.o.m. 1. Januar 2005. Den eneste forskjellen mellom opplæringen på moped-kurs og lett-mc er sikkerhetskurs på veg og mørkekjøring (som er en del av det trafikale grunnkurset i tillegg til sikkerthets- og førstehjelpskurs, som igjen er obligatorisk for moped-opplæring). Det er dessuten også lov for mopeder å kjøre på ring-veien hvor fartsgrensen er 80 km/t og hvor det kjører store, tutende lastebiler, som en her tidligere fremhevet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Bedre/strengere krav til lappen for Moped + 60Km/h farstgrense på dem. Det er jeg for. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hvis det først skjer noe i trafikken i høy fart så kan det skje med døden, men jeg skjønner poenget her! Det er meget irriterende at det er moped forran deg! Men hvis mopedene skulle gått fortere burde det vært bedre opplæring. Opplæringen i dag er bare at de må kjøre rundt, og har hørt av mange at mange kjørelærere bare driter i hvordan de kjører! Bare de bare tjener pengene sine. Men mopedene er jo ment for å gå fortere enn det de gjør i Norge. Bremser, dempere alt er beregnet til høyre fart! Men det kan også på en annen side være farlig å kjøre i 45km/h. Du har disse trailerene som ligger klistret oppi bakdekket ditt. Tenk hvis du må nødbremse, eller i værstefall tryner. Da kan det bli stygt. Konklusjon: Mopedene burde gått fortere med bedre opplæring! Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Som nevnt i allepostene over her, det som er tingen for at grensa på 45 skal fjernes, er fordi unger ikke får god nok opplæring, hadde vi hatt samme som lett mc, eller, i beste fall teoretisk bedre opplæring, og oppkjøring som på lett mc, så hadde det vært mye bedre, i forhold til det jeg hadde; 30 min teori, og rett ut i rushen.. veldig flott EDIT: leif Endret 9. juli 2006 av Sweet Lenke til kommentar
Zeppeluna Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Ja, når alt dette er sagt, så må nok opplæringen utdypes litt. Allerede på det stadiet det er nå, blir det nesten for lite. Det vil si, det er jo ikke for lite opplæring (teoretisk osv, man må jo avlegge teoriprøve og alt sånt), men det praktiske burde i hvertfall forandres. Det er sant det at uansett hvordan man kjører så kan man ikke 'stryke' på det praktiske. Du kan kjøre uten hender i motsatt kjøreretning uten at det får noen konsekvenser, så lenge du består teoriprøven (som forsåvidt også var relativt enkel). Lenke til kommentar
clario Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Ja absolutt, hvorfor ikke kan en moped som er laget for det kunne gå 60 km/t lovlig ? Lenke til kommentar
Zeppeluna Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 En annen ting er det med at det kun kan være én på scooteren om gangen, når det er plass til to. Det er helt vanvittig mange ganger man gjerne skulle hatt lov til å ha noen bakpå. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Ja, men så er det tingen med at på motorveiene såkan de være mange bratte bakker, og en f.eks aprilia rs50 eller tzr50 med 11,5hk, vil ha problemer medå dra opp bakkene i 80 km/t..? Lenke til kommentar
Zeppeluna Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Ikke dersom de hadde hatt lov til å gå i 90. Hører jo om folk som trimmer til de går tett opp mot 100 km/t. Lenke til kommentar
Mit Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 hvis de absolut skal gjøre 45 så bør de også klare 45 i oppoverbakkene ikke 20. foresten hvorfor er det ikke lov til og ha folk bakpå, er det fordi at det går for treigt? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 En "helt noe annet" off-topic post fjernet Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Er ikke den sperren EØS-regler? Senterpartiet på skoledebatten i fjor lovet at dem skulle fjerne den hvis dem ble valgt, men det har dem vel ikke fullmakt til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå