Gå til innhold

Hvor stor plass trenger XP

Gjest Slettet-uHVgFQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvordan du har tenkt å fordele ting på partisjonene.

Hvis du har tenkt å kun ha XP på en partisjon, og ha alt annet som pagefile, tmp-filer, programmer, spill og dokumenter på andre partisjoner, da holder det med 3-5 GB til XP.

Jeg har 5 GB til XP, og har 2,45 GB ledig plass på denne partisjonen.

Endret av bobafett
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha XP på partisjonen og installere programmer på andre partisjoner vil jeg anbefale ca. 8GB. Hvis du også skal ha programmer der bør du gå opp til 15-30 GB avhengig av hvor mye programmer du skal ha på maskinen. Hvis du vil være forberedt på Vista bør du legge på 5-10GB så du slipper å repartisjonere.

Dette er erfaringsverdier utfra mitt bruk. De som påstår det holder med 3-5GB på XP partisjonen har nok gjort visse krumspring som den vanlige bruker ikke gjør.

Med dagens diskpriser er det bedre å gjøre partisjonen litt større enn du tror du trenger. Ytelsen på systemet blir også bedre om du har endel ledig plass på partisjonene. Nesten fulle partisjoner gjør at ting blir veldig tregt på grunn av fragmentering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ

Jeg har allerede en partisjon for vista på 20gb og jeg har ikke tenkt til å ha noe annet enn XP på den partisjonen og da mener jeg ingenting...

Lenke til kommentar
Jeg har allerede en partisjon for vista på 20gb og jeg har ikke tenkt til å ha noe annet enn XP på den partisjonen og da mener jeg ingenting...

6466131[/snapback]

Straks du installerer et program vil deler av programmet havne under system og system32 (på C:). Dette er uavhengig av hvor du ber at programmet blir installert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ
Straks du installerer et program vil deler av programmet havne under system og system32 (på C:). Dette er uavhengig av hvor du ber at programmet blir installert.

Er det noen måte å unngå det på eventuelt holde styr på disse filene, har spurt om det i en annen post som heter unngå rot i windows..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...