HulkHaugen Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hei på dere. Nå har jeg et prosjekt foran meg, og trenger litt hjelp. Ingenting av det elektriske fungerer (bortsett fra en provisorisk løsning på lensepumpa). Her er det snakk om en 24" tresjekte med kahytt og 25hk Volvo Penta MD2B maskin (Diesel). Alt av ledninger skal nytt. I dag så står det 2 batterier i den, Biltema 12V 110Ah og Biltema 12V 72 Ah. Disse går da inn på en bryter hvor jeg velger 0, 1, 2 eller 1+2. hvordan tversnitt bør jeg ha på disse? og da kabelen som går videre til en koblingsskinne (Ser jeg for meg ved sikringene). Videre skal en kabel til starteren, som jeg kanskje burde sikre? har ikke peiling på hvor mye strøm den trekker, eller effekt den bruker. Og når det gjelder dimensjonering av kabler generellt, hvordan gjøres det i båt? vi snakker lengder på maks 10m, antageligvis normalt 3-5m. Lurer også på det med dynamoen. Den har jo 4 koblingsklemmer merket B+, B-, D+ og W. Det er en Iskra 12V 70A dynamo. Hvis jeg forstår riktig skal B+ til batteriet, og det er den som lader(Hvor stor skal den være tru), og B- til godts. hva med D+, skal den bare til ladelampen den? Og hva må til for at W skl gi et riktig turtall? diameter på svinghjul-remskiven eller noe sånn? Og hvilken oppgave har regulatoren? Kan jeg måle mellom B+ og B- for å sjekke ladepenninga, eller må jeg ta godtset isteden? Det ble mye dette her, men håper der kan hjelpe så mye som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå