Gå til innhold

Vannskjæring/freser av metaller

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som bor i oslo distriktet som har tilgang til en data freser, eller en vannskjærer. Som kan skjære for meg, for en billig penge??

Har designet mitt eget kabinett, har blueprints av alle deler (i autocad fil).

Noen som kan hjelpe meg??

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du mener at man kan få den til 1000 kr inkl. materialer. Få du fortelle meg hvor jeg må gå.

Har allerede tegnet alt i autocad med riktige dimesjoner.

Har sjekket prisene på (børstet)aluminium (må børste elv) det er rundt 900-1800 1-2kvm.

Vannskjæring, grunnen er fodi man ikke kan bruke laser på aluminium. Strålen vil bare reflekteres til bake i hodet når metallet blir varmt.

Hvis noen kjenner noen som har muliheten til å bruke freser el. lignende, som skjærer fra autocad så ikke nøl med å si ifra.

Har vært i kontakt med et firma som sender alle platene til Danmark for skjæring, dette vil koste 3500kr i alt. 12 plater av 30cm*30cm.

som utgjør min "Cube".

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 08:23, skrev cgsimons:

Hvis du mener at man kan få den til 1000 kr inkl. materialer. Få du fortelle meg hvor jeg må gå.

Prisen er bassert på hva vi tar for å skjære.. Men dessverre så tar vi ikke på oss sånne ting.

Quote:

Har sjekket prisene på (børstet)aluminium (må børste elv) det er rundt 900-1800 1-2kvm.

Det er ikke i nærheten hva vi må betale nei...

Quote:

Vannskjæring, grunnen er fodi man ikke kan bruke laser på aluminium. Strålen vil bare reflekteres til bake i hodet når metallet blir varmt.

Dette er feil... Men det er mange som tror det faktisk. Mange tror at siden platen er blank vil den reflektere strålen opp, men det problemet du snakker om ligger i smeltebadet. Men de fleste lasere har elektronikk som måler hvor mye som reflekteres tilbake og handler deretter. Dette problemet gjelder ikke bare på aluminium, men selvsagt er problemet størst der ja. En regel er at hvis laserbordet ta ca 20mm stål, tar det ca 15mm rustfritt og ca 8-10 mm aluminium.

Quote:

Hvis noen kjenner noen som har muliheten til å bruke freser el. lignende, som skjærer fra autocad så ikke nøl med å si ifra.

Gulesider

Quote:

Har vært i kontakt med et firma som sender alle platene til Danmark for skjæring, dette vil koste 3500kr i alt. 12 plater av 30cm*30cm.

som utgjør min "Cube".

Ikke umulig det siden du får flere som skal tjene penger og logistikken blir dyrerer..

Hvis du tar en ringerunde til verksteder i din region og forklarer det slik at du kan vente litt.. Sånn at de tar det som "mellom" arbeide når de har ledig kapasitet så kommer du billig fra det..

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Få deg en skikkelig stikksag og sett igang..

Er du litt dreven så kan du få en nøyaktighet på 0,5mm, men husk du får det ikke med nøyaktig enn hva du klarer å tegne.

Hvordan skal du bukke kanter ? Har du bukke utstyr ? Hvis du ser på kjøpte kabinett så er det mye bukking av plater bak.. bukke i skrustikke f.eks ser ikke pent ut. Annen løsning er jo å nagle, skru eller lime sammen, men da får du jo en annne look.

Er det du som skal børste alu. ? Det kommer til å se hobbymekk fra første stund, ikke lett lage et pent mønster.

Jeg sitter her med planer om å bytte ut sidedekslene til et chieftec bigtower med 1mm plater i rustfritt stål. Det kan høyglanspoleres slik at det blir som et speil ;)

Lenke til kommentar

Hva med å få en Blikkenslager til å bukke platene til deg vis du skal ha det bukket Sinnsvagt mye jevnere en skrustikke det er nesten som jeg får vodt i meg når folk skal bukke ting i skrustikke nødløsning det er det er

Hilsen ex blikkenslager

ps du kan få han til å skjære/klippe ut også blir mye finere enn stikksag 1.2 alu går akkurat

Lenke til kommentar

Skal ikke bukke noen ting.

Hae en veldig bra løsning som består av kvadartiske plater.

Jeg har nå forhørt meg om priser.

Noen av dere sier at dette koster maks 1000 kr andre sier at det er dyrt. Langt over 2000 kr.

Jeg har fått rundt 4 svar.

Alle har ligget mellom 4000-8000 kr.

Så visst det er noen som vet om et sted eller noen som kan gjøre dette billigere, så ta kontakt.

Gi meg gjerne navn på lokale,(Oslo) folk, bedrifter som kan gjøre dette.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg jobber på verksted. Jeg vil annbefale dere å kontakte en yrkesskole. Der har de stor platesakser som klipper 2m store plater. Klipp så mye som mulig ferdig i en sånn. Ta resten med stikksag.

De har bokkemaskiner også. (En bokkemaskin brukes til å bøye plater). Hvis det er noe veldig avansert som skal lages, må det cnc masikn. Hvis det bare er et bar buer og sånn, er det beste å bruke en cnc fres. Men mye kan gjøres med en dremel og litt fantasi. Husk at aluminium er mykt og lett å bearbeide.

Du kan også prøve å kontakte et verksted.Si at du kan jobbe litt for å få jobben gjort gratis. Ryddegutter er alltid verdsatt! Rydding og klippe til pakninger med saks er gøyt. Eller kjøre kopi maskinen...

Og så lærer du sikkert også litt! :grin:

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått tilbakemelding fra Sanko Industrier.

De har gitt meg en ca. pris på 149 kr +mva

For vannskjæring av 3mm tykke aluminiumsplater.

Av dimmensjon 43*43cm.

Så kommer aluminiums prisen i tillegg.

Dette er ikke så ille synes jeg.

Skal bare få tegnet det ferdig i Autocad.

Hvis noen her er finke med autocad. Skulle jeg gjerne hatt litt hjelp.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...