Gå til innhold

Hva skal til for å kalle en låt remix?

Nedward

Anbefalte innlegg

Vel, som topic sier. Hvor mye burde man egentlig endre på en låt før man kan kalle det en remix?

Jeg driver på med en låt nå, og jeg vet liksom ikke helt når jeg burde gi meg. Så det jeg er ute etter er om det er noen som har noen formening om hvor langt man skal gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor insisterer noen folk på å komme med Google og wikipedia linker hele tiden? Mannen stillte ett godt spørsmål som gjerne kan bli en lang og innholdsrik debatt, dessuten er wikipedia noe d..t.

Minstemålet blir vel en ny beat vil jeg tro, hvis sangen går omtrent som orginalen. Artister som gir ut en sang i eget navn hvor man nesten ikke hører forskjell har jeg lite tilovers for. Er ikke mange av dem heldigvis men de er der ute. :no:

:)

Lenke til kommentar
For meg kan den høres helt likt ut, så lenge det er noen andre som enten synger eller spiller det på nytt.

6466774[/snapback]

Det blir vel egentlig en coverlåt.

-----

Jeg forbinder ordet 'remix' med trance og annen elektronisk musikk. Da blir strukturen bygd opp på nytt, og hele lydbildet kan være annerledes fra originalen. Nøkkelordet er melodien. Man hører at den ligner originalen, men den er allikevel annerledes.

Lenke til kommentar

Enig med Ferr angående cover-låter.

Jeg vil si at en remix av en låt er å endre grunnbeaten, altså musikksjangeren. Man kan ta rockeklassikere og spille dem på en sliten kassegitar, eller spille Abba på eksotiske instrumenter.

Det er dog mest vanlig med techno-remixer, da det er lettest å karikere sanger når man har full oversikt over alt samtidig.

Korpsarrangementer av f.eks. Cats eller Blues Brothers blir jo også en slags remixer, bare at man kaller det arrangementer.

Man kan remixe en funk-låt som jazz og likevel høre at det er samme sangen, som Ferr også nevnte er det melodien som er viktig, da det ofte er den som utgjør kjennetegnet i en sang, men jeg hørte noen spille Abba på Carl Johan, og da kjente jeg best igjen bassgangen og synkopene i kompet på Mama Mia. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ein remix kan òg vere å kombinere to sangar, noko som kan gi interessante resultat.  :)

6547383[/snapback]

Jeg tror det kalles en mash-up.

F.eks:

Mike Foyle vs. Signalrunners - Space Theme Dusk

som er en mash-up av

Statica - Space Guitar

og

Mike Foyle vs. Signalrunners - Love Theme Dusk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...