ByTheWay Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg har en router, Zyxel (Vet ikke hvilken, men det er ikke viktig!!) Jeg har en stasjonær pc, med D-link usb trådløs nettverksadapter. Nede i stuen, ved siden av routeren står en annen stasjonær pc. Denne er koblet til nettverk/internett med kabel! Det problemet jeg har, er at jeg ikke vet hvilke instillinger datamaskinene og routeren skal ha! håper noen kan hjelpe meg med dette. Nå kan jeg koble meg på gjennom routeren og til modemet(ADSL) og det funker! men da kan ikke den pc,n som står nede komme seg på internett! Av en eller annen grunn klarer ikke routeren å gi begge ip-adresser eller noe.. Jeg får hetta!! Jeg fiksa det før engang, men etter litt omrokkering, og annet bruk av routeren ble innstillingene nullstillt! Nå bruker jeg statisk-Ip (tror jeg )... min pc: (Motta IP adresse automatisk) osv.. ROUTER: SYSTEM: First DNS server: From Isp second: None Third None LAN: DHCP-AV NONE NONE NONE ---------------------IP alias (LAN)-- IP Alias 1 IP Address [192.168.1.6] IP Subnet Mask [255.255.255.0] RIP Direction [None] RIP Version [RIP-1] OM noen sitter inne med kunnskap nok til å hjelpe en stakkar, værsåsnill hjelp meg=P Takk, på forhånd!! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Du kan starte med å slå på DHCP (LAN) på routeren. Setter du så PCene til å motta ipadresse automatisk så bør ting fungere hvis en pc fungerer mot nettet. Endret 9. juli 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
ByTheWay Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Men det har jeg prøvd! Da tror jeg det krasjer med modemets dhcp server. Den var av den gangen det fungerte.. hva kan det da være? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Hvis du aktiverer DHCP på alle PCene så får de tildelt IP fra routeren og da skal det bare ikke krasje. Sikker på at du ikke har samme IP på flere maskiner? EDIT: Er 'modemet' ditt et routermodem? Endret 9. juli 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
ByTheWay Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 hvordan aktiverer jeg dhcp på pc'n? Jeg har et modem med èn utgang.. hva mener du med routermodem?.. modemet er også zyxel... skal prøve dette nå.. tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 DHCP aktiverer du ved å gå inn på TCP/IP innstillingene i nettverk. Høyreklikk på 'nettverkstilkoblingen', velg egenskaper, tcp/ip, egenskaper og kryss av for motta automatisk. Routermodem er f.eks ZyXEL P-660-RU med en utgang. (Inneholder både router og modem som kan kobles til en switch eller router). Ulempen med to routere etter hverandre er at det blir mere komplisert å forwarde porter for servere mm. Lenke til kommentar
ByTheWay Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 hmmm... Jeg har sikkert et slikt modem da.. Men jeg har prøvd alt det.. Men hvordan skal DNS servere osv stilles inn? takk for hjelpen da^^, Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 DNS kan stilles inn til den IPadressen som routeren har (dvs samme som standard gateway, når du skriver IPconfig i dos) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå