Gå til innhold

Hvor kraftig laptop - enkel videoredigering?

Anbefalte innlegg

Jeg redigerer hjemmevideo to-tre ganger i løpet av året. Altså ikke noen storprodusent, men likevel.

Jeg vurderer nå, av plasshensyn i ny leilighet, å kjøpe en bærbar PC til under 10 000.

Tre spørsmål:

1) Er det nå mulig å få tak i bærbare PC'er som evner videoredigering, i denne priskategorien?

2) Hva er det viktigste jeg må se etter (utenom firewire, etc)? Minimum RAM osv...

3) Noen som har noen konkrete anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde lest i kategorien for bærbare datamaskiner. Finner nok mange svar, og konkrete tips der.

Har selv en Pentium M 1.7Ghz, med 512MB ram, og den har jeg redigert en del filmer med. Funker stort sett greit nok for meg ihvertfall. Likevel vil nok mange anbefale mye kraftigere maskinvare. Men du finner uansett en del maskiner til rundt 10k, som vil gjøre jobben for deg.

Kan vel starte med å ta en titt her? Eneste jeg giddet finne fram nå:)

Lenke til kommentar

Har selv disse specs:

P4 M dothan 1,6 gHz (yter mer enn klokkefrekvens skulle tilsi?)

1gb ram

ATI Radeon M 128mb

60 gb + 250gb ekstern hd

Redigerer med Adobe Premiere Pro og det går supersmooth synes jeg. Redigerte med 512mb ram også, og det gikk også greit, men merka forskjell ved oppgradering til 1gb, så det anbefales. Det er også greit med dugelig harddiskplass. Tror den største forskjellen med en kraftigere masking er at renderingen av prosjektet går raskere da. Men som sagt, er veldig fornøyd med de specs'a jeg har selv.

Lenke til kommentar
Velg en bærebar med Dual core prossesor og minimum 1024 mb (1Gb) med RAM. I tillegg bør skjermkortminnet være dedikert.

6462823[/snapback]

Jeg støtter disse forslagene, men det første er IMO en del viktigere enn det siste.

Prisguiden har kun tre modeller som har disse fire spesifikasjonene (DC, 1024, dedikert, ~10 000):

Acer Aspire 5601WLMi

Toshiba Satelite A100-163

Acer TravelMate 5612WSMi

Men vit at disse modellene kan komme forskjellig konfigurert fra forskjellige webshopper, så sjekk spesifikasjonene før du bestiller. Det kan også være flere laptoper som har rett spesifikasjoner, men som prisguiden ikke plukker opp.

EDIT: Jeg har ikke kontrollert om disse har firewire.

EDIT2: Det virker som om Toshiba Satelite A100-163 er den eneste med firewire. (IEEE 1394)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...