Scix Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Ja, tittel sier vel det meste. Jeg fikk låne kamera til skolen i sommer. (Skal begynne som lærling i IKT der til neste år). Nå må jeg bare lære meg å bruke det. Skal ta en del bilder for de av ting som skjer på skolen. Dermed må jeg bli flink til å ta bilder av ting jeg gjerne er midt opp i. Det er som sagt et Canon EOS 350D med EFS 10-22mm linse. Jeg har til nå lært at dette er en vidvinkel linse, og ikke er det beste til å ta bilde av midt-opp-i motiver med, men jeg får bare klare meg. Noen som har noen linker som kan hjelpe meg? Jeg tok ikke meg med manualen, siden jeg tenkte at denne kan jeg sikkert laste ned en plass, men kan ikke finne den heller... Lenke til kommentar
parleur Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Du kan laste ned engelsk manuel fra denne linken (Digital Rebel XT tilsv. det samme som eos 350d i usa) http://www.usa.canon.com/consumer/controll...4&modelid=11154 Ellers så kan du bruke automatinnstilling, som jeg ofte bruker men kan få bilder som ikke er eksponert godt nokk derfor er det greit å lære seg de forskj innstillingene som blender, iso osv. Lykke til på media og kommunikasjon Lenke til kommentar
Scix Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Tusen takk for maualen. Kommer svært godt med. Men jeg har støtt på ett nytt problem. Må jeg ha noe spesiell programmvare for å kunne se RAW filer? Kan ikke finne de med Picasa eller Windows' egen import funksjon Lenke til kommentar
parleur Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg bruker RAWSHOOTER som kan lastes ned gratis. Det er også ett program for å se raw filer med canon. Dette temaet har blitt diskutert før, der du finner masse info! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=+rawshooter Lenke til kommentar
sNx Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) hei hei jeg liker denne hjelpesiden fordi den er intuitiv, dekkende og morsom: Enjoy! Digital SLR camera edit: ps. RAW er en råvare som må behandles før den kan fordøyes (?!?). RAW er derfor heller ikke ment til å presenteres slik som en jpeg i Picasa2. (dog du kan se raw i f.eks acdsee, men det er jo fortsatt ikke behandlet. treegt går det også). Du kan få mere informasjon ut av en RAW. En annen ting med RAW er at originalen blir ALDRI berørt når du "drar i spakene" i raw konverteren. Gjør du det samme med en JPEG mister du alltid litt kvalitet når du lagrer. (behold derfor en masterfil når du bruker JPEG). Det krever god tid for å lære å behandle et bilde manuelt fra raw så jeg ville anbefalt å skyte JPEG, evnt RAW+JPEG så har du RAW hvis du vil konvertere senere når du har tid til det. Endret 9. juli 2006 av sNx Lenke til kommentar
sNx Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Er det slik at du har koblet kamera til pc'en, men får ikke tak i RAW filene dine? Det problemet hadde jeg med 20D og det viste seg at jeg måtte skru over på Transfer mode på Normal eller PTP (husker aldri hvem av dem som var rett). Lenke til kommentar
Scix Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Takker for alle svar... Får sette meg ned i morgen å lese på tingene. Lenke til kommentar
Scix Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Er det slik at du har koblet kamera til pc'en, men får ikke tak i RAW filene dine? Det problemet hadde jeg med 20D og det viste seg at jeg måtte skru over på Transfer mode på Normal eller PTP (husker aldri hvem av dem som var rett). 6462723[/snapback] Fikk det til med explorer litt senere. Lastet ned rawshooter. Har ikke prøft det enda, men tipper det er en import funksjon der også edit: umm, tror jeg bommet der Endret 9. juli 2006 av Scix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå