Digitize Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hei, Jeg har en 40" JVC LCD tv ( http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.a...r=305&view=spec ) hvor jeg har koblet en media pc på ( http://www.cinet.no/Default.asp?cat=38&id=190 ). Dette er koblet fra DVI ut på maskinen, til HDMI inn på tv'en. Tv'en registrerer dette som 720p signal og jeg får et superb krystallklart bilde over hele tv'en. Eneste problemet er at jeg ikke får sett hele windows-skjermen. Jeg mangler ca. 1 cm på alle 4 kanter av bildet. Dette betyr at jeg kun se litt under halve av windows XP taskbar feks. Oppløsningen settes i Windows til 1280*720. Jeg får altså ikke satt oppløsningen til det som tv'en støtter, nemlig 1366 x 768. Jeg har prøvd å sette windows til 1366 x 768 ved å bruke powerstrip (v. 3.65), men får samme resultat (jeg brukte da den predefinerte settingen for "1366 x 768 60hz LCD", uten å stille noe mer på det) . Noen som vet hvordan jeg får windows til å bruke hele skjermen, slik som ved en vanlig monitor ? Jeg har ikke muligheten til å strekke og dra i bildet på tv'en, som ved en vanlig monitor. På forhånd takk for alle svar ! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Det er veldig vanlig at flatskjermer ikke funker optimalt med PC via DVI/HDMI, dessverre. I ditt tilfelle får du overscan, dvs at bildet blir zoomet inn litt. Det er dette som kutter kantene, det gjør også at du ikke vil få 1:1 pixelmapping selv om du får riktig oppløsning ut fra PC. Du får jo imidlertid ikke det heller, så du bør prøve VGA-inngangen. Det er en dedikert PC-inngang, og som regel mer kompatibel med riktig oppløsning. Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Det er veldig vanlig at flatskjermer ikke funker optimalt med PC via DVI/HDMI, dessverre. I ditt tilfelle får du overscan, dvs at bildet blir zoomet inn litt. Det er dette som kutter kantene, det gjør også at du ikke vil få 1:1 pixelmapping selv om du får riktig oppløsning ut fra PC. Du får jo imidlertid ikke det heller, så du bør prøve VGA-inngangen. Det er en dedikert PC-inngang, og som regel mer kompatibel med riktig oppløsning. 6460224[/snapback] Takk for svar ! Jeg løste problemet ved å finne en undermeny i nVidia sitt setup hvor jeg kunne ta høyde for "overscan" og feks. nedskalere bildet slik at det passet skjermen alikevel. Tror ikke det skal gå på bekostning av HD avspilling ? Jeg har VGA inngang på tv'en, problemet er at den inngangen utrolig nok kun støtter 1024*768 i oppløsning. Jeg droppet derfor det og gikk for en DVI -> HDMI løsning istedet. To andre ting jeg lurer på; Jeg får ikke avspilt mine sone1 DVD'er i MCE. Finnes det en enkel måte å gjøre spilleren/programmet sonefritt på, eller må jeg flashe firmware her ? Jeg har en NEC ND-3550A dvd-rom. Finnes det en codecpakke som kan installeres på pc'en slik at spilleren i Windows MCE spiller alt av xvid, divx, etc ? Eller må jeg fyre opp feks. VLC separat for å spille dette ? Igjen, takk for alle svar ! Endret 9. juli 2006 av Digitize Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 AnyDVD skal gjøre pcen sonefri, i tillegg til en del andre funksjoner Det finnes og en del codec pakker, f.eks. K-Lite Codec Pack. Noen mener at slike codec pakker kan skape problemer, og at det er bedre å installere codecer en og en etter behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå