Gå til innhold

Hvem kan hjelpe med laging av radiator? Fresing/sw

Anbefalte innlegg

tokk kanskje itt sterkt i når jeg sa den prisen men €110 er ca 1-1.5t jobb i norge og det er nok ikke mulig. Du kan forhøre deg på en mekanisk skole som du nevte tideligere i tråden, men en skinne på 5 meter er det ikke hvem som helst som har maskiner til så da må du nok enten frese den i flere oprasjoner eller inn i en støre bedrift

Vis du kan si litt mer om dimensjoner og slikt så hadde det vært litt enklere og kalkulere pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok til å legge ut bilde etterhvert ja. Er jo ikke akkurat en fantast som vil beholde alt selv....hehe

Men tror jeg komme til å legge ut bilde, så hvis noen oppdager at dette kan produseres for en billig penge så hadde det vært kult.. :)

Blir nok litt opptatt i august pga av ny produkt-utgivelse på jobben. Men skal jobbe med en tegning på si :)

Frankie

Lenke til kommentar

Er nok meg som har forklart meg utrolig dårlig det skal jeg ærlig innrømme. Så beklager for det.

Ok, skal prøve meg her.

Jeg har tenkt å ta utgangspunkt i en aluminiums blokk av en ca dimensjon på:

Lengde: 26cm

Høyde: 17,5cm

Bredde/Tykkelse: 4cm

Lokk: Har samme dimmensjon som blokka over, men har en Bredde/Tykkelse: 0,5cm

Beskrivelse: På den ene siden av blokka skal det freses ut fordypninger som er ca 3cm dype og er ca 0,8cm brede. Så skal det være et mellomrom på ca 0,2cm (dette vil skape finnene på blokka).

På den andre siden av blokka så skal det freses ut en bane som er ca 0,5cm dyp og 0,8cm bred. Jeg har ikke bestemt designet på denne banen, men har en ide om at den skal være en form for spiral.

Kan godt ta målene med en klype salt, da jeg ikke har justert dem enda eller gjort noe form for "prototyping" enda. Men som sagt jeg skal komme med en klarere tegning på dette med Sketchup. Så blir det kanskje litt lettere ;)

Kan godt nevne hvorfor jeg er interessert i å gjøre dette. Jeg har kontaktet flere leverandører/webshoper som selger lignende utstyr i utlandet. Men ingen som har vært villig til å lage noe som man kan bruke for en SFF maskin. Derfor har jeg bestemt meg for å prøve ut noe selv som jeg kan ha på min shuttle.

Så kom gjerne med konstruktiv innspill :yes:

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Hi. :thumbup:

Hva om du lagde sporet til vannkjølingen i frem og tilbake mønster istedetfor i spiral...eh.. slik de legger varmekabler på bad..du må jo ut igjen også ellers kommer du ut på midten bak på blokka.. :hmm:

Hvordan klarer du å få tak i sååååå stooore dimensjoner på aluminium, den er iallefall tuuuung..

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du å få tak i sååååå stooore dimensjoner på aluminium, den er iallefall tuuuung..

6591555[/snapback]

Den er ikke sååååå stor må bare kappe av en litten bitt av en 40mm plate da :p Vi har ikke tykkere en 60mm på jobben men du får akurat hva du vil av tykkelser dimensjoner er bare snakk om pris og når det gjelder vekt så blir det ikke så ille.

Virker ikke så umulig som du først beskrev dette prosjektet så vis du får lagt ut en rask skisse så kunne det hjelpe enda litt for og hjelpe deg

Edit er det noe sånne heatsinks som LuftWaffel brukte i sitt prosjekt du tenker på med van kanaler i?

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar
Hi. :thumbup:

Hva om du lagde sporet til vannkjølingen i frem og tilbake mønster istedetfor i spiral...eh.. slik de legger varmekabler på bad..du må jo ut igjen også ellers kommer du ut på midten bak på blokka.. :hmm:

6591555[/snapback]

Vel, har tenkt på det å lage en bane som går frm og tilbake, men dette tror jeg blir dårlig for vannbanen, da det blir mye "krappe svinger". Har jeg en spiral så blir det en mer naturlig flyt på vannbanen. Det vil si, det er slik jeg ser det for meg oppi hode mitt :hmm: Men om det har noe praktisk betydning vet jeg ikke.

Tror ikke aluminium skal bli så tungt, hadde vært værre hvis jeg hadde tenkt å lage dette i kobber. Men ikke glem at det skal freses endel vekk da.

Frankie

Lenke til kommentar
Den er ikke sååååå stor må bare kappe av en litten bitt av en 40mm plate da  :p Vi har ikke tykkere en 60mm på jobben men du får akurat hva du vil av tykkelser dimensjoner er bare snakk om pris og når det gjelder vekt så blir det ikke så ille.

Virker ikke så umulig som du først beskrev dette prosjektet så vis du får lagt ut en rask skisse så kunne det hjelpe enda litt for og hjelpe deg

Edit er det noe sånne heatsinks som LuftWaffel brukte i sitt prosjekt du tenker på med van kanaler i?

6591925[/snapback]

Jepp, slik du henviser til på den site der så har du "overside" som jeg hadde tenkt. Så det som egentlig gjenstår da er å snu hele blokka, frese ut vannbanen, eventuelt frese ut et spor rundt hele greie hvor man kan legge inn en pakning eller silicon. Få tak i et "lokk" som holder alt vannet inne.

Etter hvert som jeg har fått mer innput på dette nå, så tror jeg skal sette igang med en sketchup til helga...Har akurat hatt ferie i 3uker nå, prøver å omstille meg på jobben :)

Frankie

:w00t:

Lenke til kommentar

Hi :dribble:

Kan du ikke bare ha et vindu på kabinettet og lagge den siden mot vinduet, da ser du hva som skjer, for du må jo ha litt farge i kjølevannet. Vist du har tenkt å ha det utvendig så kan du ha elementet stående ved sidenav, må også ha noen gjennomsiktige slanger selvgølgelig. Pakning kan du få tak i fra Biltema, kansje det holder med noe pakningssement? . Da ser du også alt...

De må du bare prøve, det blir helt konge.. :cool:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hehe, du er faktisk ikke den eneste. Planen var at jeg skulle lage et bilde i Sketchup, men når jeg begynnte på jobben etter ferien så ble det så mye der. Pluss at har hatt endel ting gående i familien så har vært litt nedforbi i det siste.

men jeg skal se om jeg ikke får gjort noe om ikke alt for lenge... :)

Kanskje dette blir mitt "de-stress project"

Frankie

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder på med Sketchup (har brukt det endel ganger nå), men jeg sliter med å få Units til å holde seg på "Decimal" og cm. Hver gang jeg åpner Sketchup så håpper den tilbake til inches (regner med det er det som er standard i amerika.

BTW: Jeg bruker den gratis versjonen av Sketchup, vet ikke om jeg burde gå over på Pro modellen om det er bedre oppsett og funksjonalitet der?

En ting til, syntes det er veldig tungvindt å lage en spiral, til nå har jag bare brukt arc-verktøyet. men da får man jo bare en halv sirkel. skal liksom prøve å sette opp en fin spiral men til nå har dette blitt veldig dårlig :-S

Frankie

Lenke til kommentar

hi frank.... :cool:

Du sliter litt med tegnekunstene :!: ....

Jeg bruker et stk stivt papir, og tegner slik jeg vil ha det, skulle jeg ha prøvd å få det inn på et tegneprogram så hadde jeg aldri blitt ferdig, og det ser ikke ut som at du blir det heller :!: hint,Hint...

Skal du lage spiral, så slår du opp en sirkel først, med noen (eiker, tar passeren rundt sirkelen da får du 6 som du lar gå igjennom senter) slik at du har noen pungter å gå ut fra. Så merker du slik at du begynner på 0 og øker med 3mm for hvert pungt, da er det bare å lage en strek igjennom kryssene første runden. etterpå er det lett med samme avstand hele tiden.... :whistle:

Har prøvd litt av det tegneprogrammet Sketchup, så du vet vel hvordan man får opp riktig lengde på strek f.eks nøyaktig 30mm, jeg har ikke funnet det ut. Hint :cry:

Lenke til kommentar

å få opp riktig lengde og slikt fant jeg fort ut...Når man setter opp en firkant, linje eller hva det måtte være så kommer det opp en hvit boks nede i høyre hjørne som viser dimensjonen på det du setter opp.

si at du lager en strek trekk denne opp i en lengde spille rikke noe rolle hvor lang. trykk så i dimensjon-boksen og skriv inn ny verdi.

for å sette opp hvilken verdi man ønsker å bruke hele tiden så kan dette settes opp (fant endelig ut av det), dette kan være i cm, mm, etter i tommer (somer amerikanere liker så godt)

window->Preferences, velg "template" så velger du bare den enheten som du ønsker å bruke.

Du kan også gå inn på.

Window->Model info, velg "units"

Mener at det som er i preferences er det som blir satt opp hver gang du åpner opp en ny fil i Sketchup, er ikke helt sikker på hva den siste jeg nevnte egetlig går på, om det kun er et objekt man tegner opp eller om det går på alle objektene som er i et prosjekt man holder på med?

papir ja, jo ja. skulle nok alltid ha gått det, men syntes det går litt kjappere på Sketchup, så slipper jeg å iritere meg over masse papir og viskelær :)

jeg må nok google litt får å lære meg hvordan jeg skal lage spiralen. Noe jeg savner (eller som jeg ikke har funnet ut av enda) er muligheten til å bestemme hvor tykk en linje skal tegnes opp.

Frankie

Lenke til kommentar

hi frankie :cool:

Tusen takk for tipsene, har fått tegnet kabinettet på 1 trinn nå, men det var veeeldig trøblette å få musen nøyaktig i riktig mål.. Har dere 30*30 firkant massiv alu bjelke hos dere... Har faktisk bodd på Søgne :whistle: fint og øde sted, gode bademuligheter og fantastisk god kakaosjokkolade i stoooore kopper.. :love:

å få opp riktig lengde og slikt fant jeg fort ut...Når man setter opp en firkant, linje eller hva det måtte være så kommer det opp en hvit boks nede i høyre hjørne som viser dimensjonen på det du setter opp.

si at du lager en strek trekk denne opp i en lengde spille rikke noe rolle hvor lang. trykk så i dimensjon-boksen og skriv inn ny verdi.

for å sette opp hvilken verdi man ønsker å bruke hele tiden så kan dette settes opp (fant endelig ut av det), dette kan være i cm, mm, etter i tommer (somer amerikanere liker så godt)

window->Preferences, velg "template" så velger du bare den enheten som du ønsker å bruke.

Du kan også gå inn på.

Window->Model info, velg "units"

Mener at det som er i preferences er det som blir satt opp hver gang du åpner opp en ny fil i Sketchup, er ikke helt sikker på hva den siste jeg nevnte egetlig går på, om det kun er et objekt man tegner opp eller om det går på alle objektene som er i et prosjekt man holder på med?

papir ja, jo ja. skulle nok alltid ha gått det, men syntes det går litt kjappere på Sketchup, så slipper jeg å iritere meg over masse papir og viskelær :)

jeg må nok google litt får å lære meg hvordan jeg skal lage spiralen. Noe jeg savner (eller som jeg ikke har funnet ut av enda) er muligheten til å bestemme hvor tykk en linje skal tegnes opp.

Frankie

6857120[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...