frank_jarle Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (Vet ikke om dette er riktig plass å spørre, så flytt tråden hvis jeg bommet) Heisann folkens, Joda jeg vet det er mange bra radiator der ute, men jeg har faktisk lyst til å lage min egen Så jeg trenger litt start hjelp, da jeg regner med at det må bli litt fresing til (CNR? Husker ikke hva det heter). Hvilke programmer er bra (eventuelt gratis/billig) for å tegne opp det man vil ha, samtidig som man har mulighet til å ta med seg fila til en plass hvor de kan freser dette ut fra en metall blokk? Jeg vet ikke om jeg gjorde meg helt forstått? Men det jeg tenkte på er å ta utgangspunkt i en stor aluminiums blokk av en viss dimensjon, for så å frese ut designet i denne. Eventuelt frese ut på begge sider av denne blokken. Eventuelt er dette noe en yrkeskole kan gjøre? Dette kommer sikkert til å koste penger både i matrialer og arbeid. Men det er noe jeg har tenkt på lenge og har lyst til. Innspill mottaes med takk, men vær konstruktiv MvH Frankie Lenke til kommentar
mb_zzz Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 du kan bruke Sketchup for å tegne opp! http://www.sketchup.com/ Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 fungerer det mot fresemaskiner? Eller er det kun får å designe hvordan noe skal se ut? Er ganske så ny på dette så for bare beklage alle dumme spm Frankie Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Sommerferie alle mann? Noen som vet om Sketchup kan kjøres mot CNC maskiner (fresing altså) Frankie Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Sommerferie alle mann? Noen som vet om Sketchup kan kjøres mot CNC maskiner (fresing altså) Frankie 6467956[/snapback] Tviler. Sketchup er "bare" et tegneprogram, de fleste maskiner har vel egne formater de går etter for å lese en plan. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Håper ikke jeg må over på noe CAD stell, det har jeg null peiling på....Men må jeg så mp jeg vel... Frankie Lenke til kommentar
evilpaul Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Håper ikke jeg må over på noe CAD stell, det har jeg null peiling på....Men må jeg så mp jeg vel... Frankie 6468978[/snapback] Du må nok bruke Autocad eller Inventor for å få ei tegning som kan brukes i en CNC-maskin. For å lage en radiator kan du bruke vannrør av kobber og ferdige rørbøyer som du lodder sammen i sløyfer. Så lager du kjølefinner mellom rørene ved å kappe til kobberplater som loddes på rørene. Mye arbeid men da trenger du ikke tilgang til CNC-maskin og tegneprog, samt at den blir minst like bra som en fabrikkbygd radiator. Endret 10. juli 2006 av evilpaul Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Bra forslag evilpaul. Nå skal ikke jeg diskutere om hjemme/vel-gjort er bedre eller dårligere enn maskinprodusert. Det er klart man kan gjøre det ganske bra på den måten du nevner her...Men for meg så vil jeg ha litt "stil" over arbeidet. Men nå er det ikke sikkert jeg ender opp med å få gjort jobben min på en maskin, da det sikkert koster mye tid og penger...vi for se, jeg skal lage en workblog hvis jeg for startet Frankie Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Den måten evilpaul forteller om, er den måten de fleste radiatorene er bygd opp av i dag. Hvis du skal frese til noen kanaler i to store kobberblokker, og lodde dem sammen igjen vil nok ikke dette bli noe tess. Men nå veit jeg ikke hva du har tenkt på heller da. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (Vet ikke om dette er riktig plass å spørre, så flytt tråden hvis jeg bommet) Heisann folkens, Joda jeg vet det er mange bra radiator der ute, men jeg har faktisk lyst til å lage min egen Så jeg trenger litt start hjelp, da jeg regner med at det må bli litt fresing til (CNR? Husker ikke hva det heter). Hvilke programmer er bra (eventuelt gratis/billig) for å tegne opp det man vil ha, samtidig som man har mulighet til å ta med seg fila til en plass hvor de kan freser dette ut fra en metall blokk? Jeg vet ikke om jeg gjorde meg helt forstått? Men det jeg tenkte på er å ta utgangspunkt i en stor aluminiums blokk av en viss dimensjon, for så å frese ut designet i denne. Eventuelt frese ut på begge sider av denne blokken. Eventuelt er dette noe en yrkeskole kan gjøre? Dette kommer sikkert til å koste penger både i matrialer og arbeid. Men det er noe jeg har tenkt på lenge og har lyst til. Innspill mottaes med takk, men vær konstruktiv MvH Frankie 6459635[/snapback] Hei Vist du har tenkt å bruke tegneprogrammet mot en CNC-Maskin, så anbefales det at du bruker AutoCad.. Det klarer å brukes på en slik maskin du trenger nok litt tid på å komme inn i programmet, men det er et godt program som du vil ha mye nytte av.. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Tro meg, jeg har tenkt på dette selv. Men det er søren ikke lett. Filene må som sagt være i CADformat, heldigvis så kjenner faren min en som er ganske stødig i det. Men prisen på å frese ut med CNC-fres er rundt 800kr timen, med andre ord, det kan bli dyrt. Pluss kobberet som koster en del. Poenget er: Dropp det om du bare skal ha en vanlig radiator for vifte. Om du derimot skal ha en passiv radiator, så lar seg godt gjøre å mekke noe, selv om kjølinga ikke blir så veeeldig god. Det jeg skal gjøre! =) Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Tro meg, jeg har tenkt på dette selv. Men det er søren ikke lett. Filene må som sagt være i CADformat, heldigvis så kjenner faren min en som er ganske stødig i det. Men prisen på å frese ut med CNC-fres er rundt 800kr timen, med andre ord, det kan bli dyrt. Pluss kobberet som koster en del. Poenget er: Dropp det om du bare skal ha en vanlig radiator for vifte. Om du derimot skal ha en passiv radiator, så lar seg godt gjøre å mekke noe, selv om kjølinga ikke blir så veeeldig god. Det jeg skal gjøre! =) 6483967[/snapback] Kan du ikke bare frese det ut med en overfres, det har jeg faktisk gjordt selv, og det går fint bare du er stødig og tar det med ro. :!: det er bare å merke det med en cdtusj eller at du teiper hele overflaten med maskeringstape og tegner på det og freser ut. Må bare huske å feste emnet ORDENTELIG. Aluspon er utrolig varmt... Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2006 så hvordan ble dine resultater da? ble det som forventet? Frankie Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 så hvordan ble dine resultater da? ble det som forventet? Frankie 6562572[/snapback] Hi. D ble faktisk veldig fint, måtte ta d i flere omganger: Ikke ta for mye av gangen. Jeg freste ned et spor på 6mm for å få plass til 2mm alu og 4 mm Lexan; da ville utvendig kabinett bli helt plan, med bare en knekk på 45 grader i alle hjørnene. og brukte en notfres på 8mm innstikk med styrehjul. Satte hastigheten litt ned for å ikke få så enorm varmeutvikling. Festet emnet med noen skrutvinger. Det går helt fint siden alu er veldig mykt, bare ta det rolig og fres mot fresrotasjonen slik at ikke maskinen tar over fresingen, da blir det fort veldig styyyygt.... Men hvorfor må alle ha ting kantet. hvorfor ikke prøve å dreie alu også- d blir kult http://home.no/pcbouldingmania/ Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2006 pcbouldingmania: Har du frest ut mønsteret selv, tenker på det som er på denne siden http://home.no/pcbouldingmania/4.html eller har du kjøpt dette ferdig? Jeg for min del, hvis jeg skal gjøre dette selv, må frese igjennom (lage spor) 5cm med metal for å lage ribber...kan man takle slikt hvis man har egen håndmaskin til fresing? Sikkert dumt spm. men jeg har null peiling. Frankie Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 pcbouldingmania:Har du frest ut mønsteret selv, tenker på det som er på denne siden http://home.no/pcbouldingmania/4.html eller har du kjøpt dette ferdig? Jeg for min del, hvis jeg skal gjøre dette selv, må frese igjennom (lage spor) 5cm med metal for å lage ribber...kan man takle slikt hvis man har egen håndmaskin til fresing? Sikkert dumt spm. men jeg har null peiling. Frankie 6572175[/snapback] Har saget det ut med elektrisk nikkesag siden jeg skal sage helt igjennom, kommer forresten til å oppgradere siden i dag med nye bilder Vist du skal så mye som 5cm som er veldig mye, så tror jeg nok at det beste er å lage et lite spor i emnet på ca 6mm og så lime et emne på feks 4x60mm i sporet for å få samme resultatet. Det er faktisk det eneste måten du kan gjøre det på når det gjelder billigst og enklest huff, å frese så mye ned ville ikke jeg ha gjordt. Det er ikke sikkert at du får tak i så lange freser en gang... Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2006 Jepp det jeg også tenkte på, og da er det best å henvende seg til noen som har tilgang til en cnc freser. Har tenkt litt på om det kan gjøres på en yrkeskole da de ofte tar imot små oppdrag mot en symbolsk sum....men vi for se, hadde vært gøy å realisere en drøm og prøve ut noe nytt design i vannkjøling/radiatør... Frankie Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Mange forslag her gitt. Jeg for min del vil si at du sløser bort en haug med penger og tid! Jeg ville ikke begynt med et slikt prosjekt som dette selv om jeg jobber med CNC til dagelig og har tilgang på stort sett alt jeg trenger av matrialer. Det vil vel fort koste deg 5000 og få det laget uten at jeg har sett noe design. I en vanelig radiator er det er brukt så tynne kobberplater som mulig for og få mest mulig kontakt mellom vann og luft. Uansett det er ikke noe problem og bruke SketchUp det kan overføres til cad programer. Vis du/dere ønsker og lære dere et CAD program så vil jeg på det sterkeste anbefale SolidWorks veldig enkelt og bruke og lære seg! Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 Bare for å grave mere, hva er grunnen til så høy pris? Er snakk om å ta utgangspunkt i en aluminiums blokk av en viss størrelse. På en side skal det frese ut spor som er ca 0.5cm brede og ca 3cm dype. Så sitter man igjen med ferdig rille/ribbe. Videre på den andre side skal det frese ut en kanal som er totalt 5meter lang. Er det prisen for å programere en cnc freser, metal prisen eller tid i fresing som koster? Samme type radiator kan jeg kjøpe fra tyskland for €110. Den eneste forskjelleng er at jeg har mitt eget design på vann kanalen, mindre restriksjon på "flowen" mot den jeg kan kjøpe fra tyskland...pluss at jeg har andre dimensjoner på rillene/ribbene osv. Men er det så dyrt som du sier så gidder jeg ikke Frankie Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 hi grunnen til at det er dyrt er tiden det tar å produsere, fortjeneste, moms osv. Omstilling av maskinen og programering tar nok mest tid. Selve jobben går nok ganske fort..., også er det planlegging da. De fleste bedrifter vil nok ikke ta på seg en slik jobb, da det ikke er noe fortjeneste å hente og vil da skru opp prisen eller si nei. Kan du ikke legge ut et bilde eller tegning på radiatoren din, kansje det kan løses på en enkel og billigere måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå