Olsenhower Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Hei, ja, spørsmålet lyder nok dumt. Jeg har just flyttet til en leilighet hvor naboene kommer ubehagelig nært innpå meg, og må derfor bytte ut CV med noen mindre og mer velspillende høyttalere. Til CVene bruker/brukte jeg som effektforsterker NAD 218 THX og spørsmålet blir da hvordan denne vil behandle litt mer kresne høyttalere. Vil de bli blåst i filler dersom jeg av gammel vane skruer volumet opp til halvt? Er klar over at NADen ikke gir den fineste gjengivelsen av musikken, men det kan jeg leve med. Har jo tross alt brukt CV i 3 år til ganske variert musikk, så ørene mine er allerede miljøskadd. Selv om en forsterker er kraftig, så trenger vel ikke det bety at kun store høyttalere passer til den? Kraftig og stort i hifi-sammenheng, hvertfall. Beklager min n00bness, men har ikke så veldig lyst på ny forsterker. Kjenner jeg meg rett så vil det i såfall bli dyrt. Endret 9. juli 2006 av zuperMensch Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Ser ikke noe galt i å bruke 218 på mindre høyttalere. Det er faktisk mye lettere å ødelegge en høyttaler hvis du bruker for liten forsterker. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Skadar ikkje med små høgtalarar på kraftig forstekar. Vil tru at du får ein veldig stram og konrollert bass når du brukar ein så kraftig forsterkar på mindre høgtalarar Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 uansett hvilken høyttaler du har så låter det bedre jo større forsterker du har, så er ikke noe problem å bruke den forsterkeren på mindre høyttalere. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) uansett hvilken høyttaler du har så låter det bedre jo større forsterker du har, så er ikke noe problem å bruke den forsterkeren på mindre høyttalere. 6493152[/snapback] Større til en hvis grad...du merker selv når det blir overkill Men det gjør ikke noe Endret 15. juli 2006 av kt600 Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Hehe, takker for svar Er nå helst om jeg kjøper "skrøpelige" stativhøyttalere bekymringen blir størst.. Men jo, hører jo hvis de blir spilt for hardt. Jeg har en forestilling om at de ikke vil forvrenge så lett, og dermed bli "blåst" hvis volumhjulet nærmer seg klokken tolv. Siden kraftig forsterker ikke forvrenger så lett, mener jeg. Har til gode å vrenge CVene, men hører når de har fått nok. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Dumå jo ikke prøve å vrenge høyttalerne...men uansett hvist høyttalerne er små, vær forsiktig Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Kan noen fortelle meg hvordan en høyttaler blir ødelagt av en forsterker med liten effekt? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Kan noen fortelle meg hvordan en høyttaler blir ødelagt av en forsterker med liten effekt? 6498863[/snapback] Jepp, les dette: http://www.patos.no/Sprenge%20h%F8yttalere.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå