RattleBattle Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Jeg får ikke ALSA til å fungere ordentlig med et USB-lydkort, som jeg skaffet meg p.g.a. at det interne tok kvelden. Jeg har disablet det interne i BIOS og lydkortet er derfor /dev/dsp. Når jeg spiller av i xmms (som er satt til ALSA) og vlc, må jeg altså avslutte spillingen i xmms og starte filmen om igjen i VLC. Noe spesielt jeg må gjøre i .asoundrc e.l. for at det skal fungere? I gnome-volume-manager står det at lydkortet er satt opp med ALSA-mixer, så jeg regner med at ALSA fungerer med det kortet. EDIT: Distro er Ubuntu 6.06 Endret 9. juli 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Hmm jeg også hadde problemer med at flere apps kunne bruke lydkortet... Men da kom olear med en flott løsning, så kanskje det kan hjelpe deg også. Dette er .asoundrc pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 # This must be a unique IPC key (see ipcs output) ipc_key_add_uid true # UID will be added to IPC key slave { pcm "hw:0" period_time 0 period_size 1024 # Must be power of 2 for alsa-oss buffer_size 8192 # ditto rate 44100 } } pcm.dsp { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dsp0 { type plug slave.pcm "dmixer" } Skader ikke å prøve... Endret 9. juli 2006 av Jorek Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Dessverre...fungerte ikke gitt. Jeg må bruke esd i xmms for å bruke både xmms og et annet program, men det hjelper ikke på at de andre programmene. Skulle gjerne ha fått flash med aoss til å fungere også... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Virker jo som problemet er at den rett og slett ikke bruker ALSA men OSS. Her er output av kjøring av VLC i konsollet, samtidig som jeg kjører XMMS (med ALSA): VLC media player 0.8.4 Janus [00000305] oss audio output error: cannot open audio device (/dev/dsp) edit: Jeg har satt opp VLC til å bruke ALSA og fikk ikke den feilmeldingen med laptopen min, hvor ALSA fungerer fint. edit2: Delvis løst. Satte xmms, vlc, mplayer til å bruke esd. Nå spilte jeg sang i vlc, xmms, mplayer, flash-animasjon og supertux samtidig. Det var den syretrippen. Endret 9. juli 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Bumper opp igjen jeg. Jeg fant ut at synking mellom bilde og lyd er elendig i med ESD. Er det noen måte å gjøre den bedre på? Lenke til kommentar
grimzy Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Gjelder det alt eller kun f.eks flash? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Alt. Alt fra DVD i VLC, flash og mplayer(plug-in). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå