Gå til innhold

Hjelp jeg skal på fjelltur - stativ + linse

Anbefalte innlegg

Hei

Uke 30 og 31 skal jeg på fjellet. Har base på Vinstra og skal gå i Rondane, Valdres, Jotunheimen og Dovre. Og nå trenger jeg sårt tips.

Jeg har et Nikon D70s med 18-70mm linse (kit).

Og her er første problem: Jeg har bestilt meg 18-200 vr linsa til Nikon, men den ser ikke ut til å komme frem i tide.....

Hva skal jeg gjøre?

Hvilke alternativ finnes der ute?

Problem nr to:

Stativ. Har hørt at stativ er veien å gå. Jeg er helt nybegynner og kan engentlig svært lite. burde jeg skaffe meg dette? Eller er det bortkastet?

I så fall må jeg ha et lett og solid!

Hva er dommen på disse?

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12596

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13496

:D

Takk for hjelp. Må belage meg å kjøpe dette innen to uker. Venter til det lengste med linsa, men til og med jeg må innrømme at det ser svært mørkt ut i tunnelen.

Jeg må handle dette innen 12 dager, så jeg takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fotografert en del i fjellet selv og min erfaring er at du har mye mer bruk for god vidvinkel enn tele i den andre enden.

Dersom du ikke skal ta bilder på kveldstid eller "macrobilder" av blomster eller lignende får du lite bruk for stativ også. Eneste gangene jeg har brukt stativ på fjelltur har vært bilder av bekker/elver med lang lukkertid.

Du har mer enn bra nok utstyr til å få tatt flotte bilder på fjellet. Sørg bare for å ha med nok minnekort, for på fjellet er det mye å ta bilde av :)

Edit: Leif

Endret av FaMe
Lenke til kommentar

Jeg tror du raskt vil oppdage at på fjelltur er det ikke tele-enden som er viktig. Jeg hadde med meg 18-70 på en laaang dagstur over og under Besseggen i fjor, og det var kun i et fåtall spesielle situasjoner jeg savnet mer tele.

Totalt ukritisk galleri her: http://anew.smugmug.com/gallery/997779/

Om jeg skulle hatt med meg noe annet (i tillegg til 18-70) ville jeg prioritert en skikkelig vidvinkel. 12-24 eller 10-20.

Lenke til kommentar

Jeg har ett billig Hama stativ som jeg drar med meg på alt av fjellturer.

Kostet meg vel ca 300,- på den lokale expert butikken.

Er lett, stødig, mange justeringsmuligheter, og har libelle (alt du trenger ?)

Ser vel ikke helt vitsen i å bruke ett par lakser på ett dyrt stativ som man skal dra med seg på fjelltur, er fort gjort å skade stativet så mitt tips er å kjøpe ett som er "expendable".

Er ihvertfall min mening som saken.

Lenke til kommentar

Så med andre ord er det optimale

Kamera:

D70s

Nikon orginaloptikk:

1 stk 18-200 vr

1 stk 12-24

1 stk 18-70

Blitz:

Nikon SB-600

Filter:

Har kun bestilt til 18-200 vr modellen Nikon Sirkulært Pola C-PL2

Fotosekk:

Ukjent merke som jeg har. Dessverre fikk jeg ikke kjøpt dette selv da dama på død og liv skulle overraske meg på brusdagen med bag til min nye interesse. Hun kjøpte den seff på en fotobutikk og den var på tilbud.

Dermed er jeg dooomed til å bruke denne :(

Eneste jeg mangler er å kjøpe en 12-24 linse, da alt det andre på vei.

Hopper da elegant over stativ siden jeg ikke akkurat har tenkt å bruke opp alle feriepengene på fotoutstyr :)

Grunnen til zoom er at jeg har en hund som jeg knipser løs på.

Lenke til kommentar

Husk at du skal ha plass til mat/drikke/klær/etc også. Jeg synes lista di er mer en lang nok allerede, og selv ville jeg kun tatt med kitobjektivet og evt 12-24mm når jeg er på fjelltur (naturligvis litt avhengig av hvilken type fjelltur det er snakk om).

Hva skal du med blitzen? Utendørs er den ikke så nyttig, men hvis bruksområdet du tenkte deg var innendørs på ei hytte kan jeg forstå det..

Jeg har aldri savnet stativ på fjelltur, med unntak av på panoramabilder fra fjelltopper. Men det går helt utmerket også uten stativ, det krever kun litt mer etterarbeid.

Lenke til kommentar

Har man 18-200 er det vel strengt tatt ingen grunn til å ta med 18-70, siden 18-200 vel leverer like god kvalitet i det aktuelle området?

Blitz kan ofte være godt å ha med om man må ta bilder i motlys etc.

Lenke til kommentar

jeg har manfrotto 728B og bruger det sammen med sigma sigma 50-500. det koster lidt under 1000 dkr.

Det er nok ikke ligeså stabilt som de dyrere, men sammen med trådudløser eller trådløs udløser (til canon kan man få flere modeller under 200 kr) gør det det fint - og er ikke så tungt.

Hvis det er til landskab, så kan du evt. tage en pose ris med og bruge til at sætte kameraet på. Den giver god mulighed for at pege kameraet i den rigtige retning, og er stabilt. + billigt + kan spises :dribble: men det virker.

hvis du samtidig skal have noget til macrobilleder kan du måske købe en bordmodel af en slags.

hvis din zoom skal være til dyr og den slags uden at være for dyr, så kig på sigmas 70-300 apo macro II. Den kan leverer gode resultater specielt blændet ned til omkring f8 - til omkring 2000 kr. Så vidt jeg har læst er den ikke "ægte" macro, men den har en god nærgrænse - og du har to linser i et.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden her, men ang. stativ: En tidligere redaktør av Fin (Flugfiske i Norden) foreslo en gang å bruke moder jord som stativ. Han hadde med seg en liten pose fyllt med føyelig materiale (kornprodukter, erter eller lign.) som han la under kameraet slik at det fikk et støtt og vatret underlag. Med dette tok han sine bilder. De av dere som har lest Fin http://www.flugfiskeinorden.se/

noen gang skjønner at dette er en god måte å unngå å dra med seg tunge stativer ut i fjellheimen på, for bladet burde ha interesse for fotografer som ikke er interessert i fluefiske da det har bilder av meget høy kvalitet. Og skulle man gå opp for proviant så.....har man kanskje nok til en liten skvett ertesuppe? :)

Lenke til kommentar
... Han hadde med seg en liten pose fyllt med føyelig materiale (kornprodukter, erter eller lign.) som han la under kameraet slik at det fikk et støtt og vatret underlag. 

6483677[/snapback]

Dette var et godt og velprøvet triks fra filmbaserte kameraers dager. Bør kombineres med snorutløser (e.l.) slik at kamerahuset ikke bevges når man trykker på utløseren. Tøyposen kan evt. droppes ved kjøp av et lite solid lett stativ (Husk her er det sammenheng mellom pris og kvalitet. Stativet skal vare evigt så du kan godt bruke penger på det).

18-200 VR har ikke makro ut fra det jeg har lest meg til (tenker på samme objektiv selv). Dette betyr at ditt 18-70 må dekke makrofunksjonen.

Lenke til kommentar
Dette betyr at ditt 18-70 må dekke makrofunksjonen.

6483914[/snapback]

Selv Mohammed Saeed al-Sahhaf ville vel ikke ha beskrevet 18-70, med en nærgrense på ca. 70 cm, som et makro-objektiv!?

18-200 har en nærgrense på 50 cm @200mm, og er altså betydelig bedre egnet for jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...