Gå til innhold

To spørsmål, ett om strøm, og ett om PC.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal på sommerferie i fire-fem uker nå, og jeg lurer på om det er trygt å la PC'en stå på med µTorrent, mIRC og MSN. Har 400Watt strømforsyning, så hvor mye strøm vil jeg bruke da, og hvor mye vil det koste?

Jeg har også en bordvifte som er på 16W, hvor mye vil det koste å ha den på mens jeg er på ferie?

Er det lurt å la vindu stå oppe + bordviften på mot åpent kabinett, hvis jeg skal la den stå på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis pcen din står på max hele tiden så vil den trekke 400W * 24timer * dagene du er borte = 336kwh

Det blir, med nettleie for Oslo, +/- 336 kroner i strøm og nettleie.

Man kan gjennomsnittlig (altså årsforbruk 20000kwh) regne ca 1 krone per kwh totalt.

Siden pcen din ikke trekker maks hele tiden så kan du jo godt inkludere viften din i det samme regnestykket.

Det er generelt dumt å la vinduer stå oppe mens du er borte så lenge.

Innbruddstyver vet du...

I forhold til å la pcen stå på 24/7/ i litt over en måned så er ikke det noe problem.

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Selvom jeg bor i andre etasje?

Hva tror du om å ta av ene veggen, og sette bordviften inntil?

6458752[/snapback]

jepp, selv om du bor i annen etasje, det er ikke uvanlig med innbrudd i 3etasje lenger...

(Alle i 1 har alarm, de i 2 begynner å få alarm, så da går tyven til 3...)

Jeg har ikke så god greie på kjøling, men tyveri(alarmer) og strøm har jeg derimot litt greie på.

(Etter å ha sagt det så håper jeg ikke utregningen min tidligere var gal)

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er trygt å la maskinen stå på på den måten dersom du sørger for at den er ren for støv rundt CPU, VRM og viktigest; i PSU, sørger for at den står en plass hvor varm luft blir for raskt resirkulert (bak et skrivebord opp mot en vegg f.eks) og har en sikkerhetssone til andre brennbare ting.

Sjansen for brann er veldig liten men dersom du er nervøs er det mulig å kjøpe små bokser (orginalt for montering i TV-apparater) med en branndeteksjonsmekanisme og pulver du finner i brannslukkningsapparater.

Du skriver ikke hvilken maskinvare du har, men en vanlig maskin bruker nok et sted mellom 75-120 watt idle, noe som blir 67,2 kilowattimer på fire uker. Viften på 16W blir 10,752 kWh på samme tid.

Jeg er ikke helt oppdatert på strømpriser, men dersom strøm+nettleie koster 75 øre/kWh blir prislappen på ferien 60,- for PC+vifte i fire uker.

Et vindu med en gløtt kan være greit for å forhindre altfor høy temperatur i rommet, så lenge fugler, innsekter, vær og vind ikke er et problem eller at vinduet i den stillingen gjør det lettere å bryte seg inn.

Men husk at dersom du ikke er eieren/den ansvarlige for huset er det ofte best å konsultere med personen som er det og vike for den personens ønske i saken samme hvor mange på et forum som mener at dette er sikkert. En slik diskusjon/krangel er IMO ikke verd det.

Hvis pcen din står på max hele tiden så vil den trekke 400W

Selv om han PSU er spesifisert for 400W trekker den langt fra så mye fra strømnettet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Du skriver ikke hvilken maskinvare du har, men en vanlig maskin bruker nok et sted mellom 75-120 watt idle, noe som blir 67,2 kilowattimer på fire uker. Viften på 16W blir 10,752 kWh på samme tid.

Jeg er ikke helt oppdatert på strømpriser, men dersom strøm+nettleie koster 75 øre/kWh blir prislappen på ferien 60,- for PC+vifte i fire uker.

6458762[/snapback]

Du er mindre lat enn meg i hvert fall, jeg orker aldri å regne ut faktisk kostnad, regner ut makskostnaden jeg.

I Oslo som har billigst nettleie (med unntak av nordfylkene) så bør man regne 1kr per kwh.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar :D

Men hva synes dere om jeg åpner kabinettdøren, og setter viften ved siden av? eller om jeg setter den et annet sted, slik at det blir kjølig luft inn i maskinen.

Hva om jeg bare setter den oppå skrivebordet, for å komme nærmere vinduet?

Det er så å si ikke mulig å komme inn det vinduet.

Speccs:

AMD Athlon XP2600+

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD1200PB

Creative SB Live! 24-bit Bulk PCI Soundcard

400W PSU

Endret av MadOx
Lenke til kommentar
Når det kommer til overopphetning av CPU så kan du sette shutdown temperatur i bios, sett den på f.eks. 70 grader så er du forsikra mot overopphetning inni kassa om det skulle bli varmt.

6459280[/snapback]

okay, kunne du gitt meg en forklaring på hvordan jeg gjør det? :D

"Sjansen for brann er veldig liten men dersom du er nervøs er det mulig å kjøpe små bokser (orginalt for montering i TV-apparater) med en branndeteksjonsmekanisme og pulver du finner i brannslukkningsapparater." Hvor får jeg kjøpt dette, og finnes dette i ferdigpakker?

Lenke til kommentar

Sjansen for brann er veldig liten men dersom du er nervøs er det mulig å kjøpe små bokser (orginalt for montering i TV-apparater) med en branndeteksjonsmekanisme og pulver du finner i brannslukkningsapparater.

Hvor får jeg kjøpt dette, og finnes dette i ferdigpakker?

http://www.tryggogsikker.no/html/355.html

Det finnes nok andre modeller også dersom du hører med noen i bransjen eller søker litt.

Lenke til kommentar
Det der var ikke bios, bare Sisoft sandra.

Biosmenyen kommer du inn i når du booter opp maskina.

Er første bildet som komemr opp når du starter opp maskina.

Bruker å stå "To enter setup press DEL" eller noe lignende.

6484359[/snapback]

Hehe ja det vet jeg!

Men jeg ville bare vise hvilket hovedkort jeg hadde. ; )

Lenke til kommentar

Hehe.. jeg ble kjempe fasinert av det brannslukkings "apparatet".

Du trenger ikke bekymre deg for pcen. Sett bordviften til å blåse luft rundt pcen. Og sett døren til rommet åpent. Det er stort sett det du trenger å gjøre. Lukk vinduet. Ingen vits å invitere tyvene inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...