Gå til innhold

Trenger hjelp til og få kodet en søkemotor!

Anbefalte innlegg

eg driver og lager til en webside, også skal jeg ha en egen "database" for forskjellige ting slik som artikler i en mappe, profiler i en annen, bilder i en tredje... uansett, poenget er at jeg vil ha en søkemotor som kan søke gjennom mappene for meg.

Jeg trenger kun grunnoppsettet på dette, resten klarer jeg meget fint selv. Er god på og manipulere alt eksisterende script, men lage selv, der har jeg liten peil. :wink:

Uansett. visningen ønsker jeg listet som nummer. altså 1,2,3,4 osv.... og en ting som hadde vært meget fint, dersom det går, er om det er tittelen på siden som vises og ikke selve filnavnet... altså at dersom jeg har kalt en fil test.html/php ell whatever... og tittelen Test side for søkemotor. Vil jeg at Test side for søkemotor vises som søkeresultat istedet for test.html.....

Jeg håper noen kan være så vennlig og rette i riktig retning her uten belønning. Men dersom eneste absolutt siste mulighet er og betale for det gjør jeg det...men håper på noen gode sjeler der ute.

Edit:

Forresten, det vil kanskje være greiest om den søker etter meta og vises kontent som søkeresultat istedet?

Altså dersom jeg søker etter Film f.eks.. også har jeg en slik fil liggende i mappen jeg vil søke med følgende meta

<meta name="keywords" content="Film program i dag" />

Skjønner hva jeg mener? Kunne noen hjulpet meg med det.... jeg ønsker altså og ha dette i en .php fil..

En .php fil for kodingen og visning av søkeresultatene og en html kode som jeg kan bruke til og sette søkeboksen hvor som helst.

Her er vel html koden jeg trenger:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
  <title>Test</title>
</head>

<body>
<h1>Test</h1>

<form action="test.php" method="get">
<p>Søk:</p>
<p><input type="text" name="ord" /></p>
<p><input type="submit" value="Søk" /></p>
</form>

</body>
</html>

men hvordan blir .php fila? jeg må ha det så jeg kan definere mappen det skal søkes i, siden jeg skal bruke denne til forskjellige formål må jeg kunne skille søketypene fra hverandre.. altså hvilke mapper det skal søkes i.

Endret av c-h-r-i-s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig at du kan bruke LIKE i en query mot databasen?

6459907[/snapback]

Kunne sikkert gjort det, men trur jeg har klart og komme meg på vei her nå. :)

Fant et script for enkelt søk mot filer i en mappe, brukt det som utgangspunkt og modifisert om php scriptet til og vise resultatet slikt jeg ønsker...

EDIT:

Der var søkemotorsiden på plass vet dere! :D

Synes den ble ganske grei, i forhold til sidedesignet. :)

http://www.filmforumet.net/filmdatabasen/s...hactor.php?ord=

Bare som et eksempel... bare så dere vet er filmdatabasen nettopp startet, og søkemotoren er det aller første jeg har opprettet til den. Slik at det ikke er noe og søke i enda.. bare et par gudvethva filer som jeg la inn for og teste at ting virket som det skulle.

Endret av c-h-r-i-s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...